handdator

Visa fullständig version : Tickticktick



R.Grönberg
2008-07-29, 22:22
Började riva lite i toppen på jettan idag. tickar lite...
Lyfte av ventilkåpan och såg att det sitter lösa schims på själva lyftarna. är dom mekaniska och går att justera då?
vad ska spelet isf vara?


Måste få den ännu tystade så man verkligen hör brölet sedan;=)

Manny
2008-07-29, 22:25
http://www.driversfound.com/scirocco/techtips/engine/valveadjustment/

Verktyget som man trycker ner tryckaren med för att få ut shimsen kan man tillverka själv om man inte hittar, det gjorde jag :P.

Slipade ur ett plattjärn med vinkelslipen, innerdiametern tog jag måttet på kamaxeln och ytterdiametern gjorde jag med största mått man kunde få in imellan kammen o tryckaren och största så långt som man kunde trycka ner tryckaren, format som en böjd kil typ.
Sedan svetsade jag bara på ett handtag.
Ritade först på ett papper sen förde jag över det till plattjärnet bara.

http://images.fotopic.net/y61t6i.jpg

R.Grönberg
2008-07-29, 22:31
tackar vi för manny. Fan förstog ju lite till och med=)

Men då är mina mekaniska då? kan inte vara ngt annat som tickar heller? är ju annan kam och grejer och kanske inte så noga injusterat efter det...

Vart hittar man dom specialverktygen?
MVH

Manny
2008-07-29, 22:34
Läs ovan :P, redigerade lite :D

Gäller att få fin vassa kanter på utan på verktyget som ska trycka ner tryckaren då det bara tar på en mm typ. Använd gärna nån lite hårdare metall än bonna stål

Det går att pilla ut shimsen utan tången men det är lite jobbigt, jag slipade till handtaget på en jättegammal plåtsax så det kunde gripa om brickan o ta ut den.

R.Grönberg
2008-07-29, 22:36
Hm det där har jag inte energi till. Har inte biltema lr något? custom speed parts tog visst 1000spänn för delarna. måste ju vara billigare att till och med lämna in det isf=)

Manny
2008-07-29, 22:38
kan kanske låna ut mina hemmatillverkade :P. du har inte så långt till osby va? jag jobbar där :D

R.Grönberg
2008-07-29, 22:39
har du allting? det värsta är väl att det är leveranstid på mina brickor sedan när man ska köpa dom=(

Manny
2008-07-29, 22:43
allt? tång o tryckverktyg har jag, hembyggt alltihop. bladmått har väl alla?

Jag använde brickor från en annan motor som stod i garaget, fanns alla mått jag behövde. Blev inte lika tyst som hydrualiska tryckare men mycket tystare blev det.