handdator

Visa fullständig version : 2.0 FSI koppling+svänghjul - kvalitet?



anneas
2008-07-28, 17:37
Hej,
Var när jag bodde i Sverige medlem i klubben och på detta forum (hade några Golf med V6)... Är fortfarande VAG trogen men det är garanterat på upphällningen nu. Efter att ha monterat en original avtagbar dragkrok i april 08 har jag dragit upp min lätta båt ca 720kg inkl släp ca 7-8ggr varpå kopplingen rasat och svänghjulet är totalkvaddat. Min fråga: är VAG-kopplingar och svänghjul så dåliga..? Jag kan ev köpa att kopplingen kanske behöver bytas då den gått lite, men svänghjulet? Läste på ett annat forum (nordicaudi) att svänghjulet var erkänt dåligt - är det så?

Bilen är 6vxl manuell '04 med 9400mil.

mvh

foffa2002
2008-07-29, 11:39
Hej,
Var när jag bodde i Sverige medlem i klubben och på detta forum (hade några Golf med V6)... Är fortfarande VAG trogen men det är garanterat på upphällningen nu. Efter att ha monterat en original avtagbar dragkrok i april 08 har jag dragit upp min lätta båt ca 720kg inkl släp ca 7-8ggr varpå kopplingen rasat och svänghjulet är totalkvaddat. Min fråga: är VAG-kopplingar och svänghjul så dåliga..? Jag kan ev köpa att kopplingen kanske behöver bytas då den gått lite, men svänghjulet? Läste på ett annat forum (nordicaudi) att svänghjulet var erkänt dåligt - är det så?

Bilen är 6vxl manuell '04 med 9400mil.

mvh


så dåligt är det inte :/

Vi har kört runt 500hk på det utan problem.

du kan sätta dit en annan lamell och tryckplatta från dli-teknik med annat svänghjul så är det skottsäkert till en 700nm+

anneas
2008-07-29, 13:31
så dåligt är det inte :/

Vi har kört runt 500hk på det utan problem.

du kan sätta dit en annan lamell och tryckplatta från dli-teknik med annat svänghjul så är det skottsäkert till en 700nm+

500hk!!! Vad är det för bil?

Ah, det är min båtmotor som är extrem! (Jag åker hellre Hydrolift!) Bilen bara drar leksaken... Det ska funka alltså. Då får jag ge det en chans till, men åker jag på 25 000;- till i reparationer efter max 10 drag - då blir det en ny BMW! :)

Henrik.M
2008-07-29, 13:54
500hk!!! Vad är det för bil?

Som svar på din fråga =) : http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2862822

anneas
2008-07-29, 15:08
Som svar på din fråga =) : http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2862822

Egg on my face!

Fy f*sen vilken rå kärra!!! Ser ut som ett verkligt seriöst bygge!
Hur får man igenom något sådant hos Bilprovningen?

wolfbane1967
2008-07-29, 22:03
Vem ska ha 25000kr för att byta din koppling??

DLI tar 3200kr för tryckplatta och 2600kr för lammeller som tål 450mn,det finns åxå sinter lammeller,kostar nån krona mer bara, som tål 600nm till din bil.Att byta det hela brukar ligga på runt 6000kr .Svänghjulet tror jag inte har pajjat på din bil

Manny
2008-07-29, 22:10
i norge kostar allt mycket mer än här...

anneas
2008-07-29, 22:10
Vem ska ha 25000kr för att byta din koppling??

DLI tar 3200kr för tryckplatta och 2600kr för lammeller som tål 450mn,det finns åxå sinter lammeller,kostar nån krona mer bara, som tål 600nm till din bil.Att byta det hela brukar ligga på runt 6000kr .Svänghjulet tror jag inte har pajjat på din bil

Möller Bil (Skandinaviens största bilhandel) i Oslo ska ha 13 000 norska för kopplingen och 12 000 för svänghjulet... Dom påstår att mitt svänghjul är blånat, dålig/sprucken yta samt att fjädrarna är slaka... Jag ska ta bilder på det och posta här...

Jag tänkte byta nästa år mot en ny A3 Sportback 2.TDi aut quattro om det finns... men nu vetesjutton...

Manny
2008-07-29, 22:15
Kan det inte vara värt att köra till sverige och byta den? :P

anneas
2008-07-29, 22:18
Kan det inte vara värt att köra till sverige och byta den? :P

Hade jag gärna gjort men hade totalras på kopplingen... bogsering. Dessutom var det så långa väntetider i Sverige (åkte Golf VR6, GolfVR6 Syncro och Golf V6 4Motion tidigare)...

wolfbane1967
2008-07-29, 22:20
Norge,ja usch då förstår jag det kostar pengar

Du skulle lämnat den till en firma som heter autocar i Lilla Edet/Sverige.Bra priser och mycket god service på VAG bilar


Det måste vart nåt fabrikations fel på svänghjulet,har du ingen garanti kvar på bilen

Du får inte slira så mycke på kopplingen när du kör =-)

Jag har haft 2st 2,0tfsi bilar på raken nu som ligger på trimmat runt 330hk och 440nm och har inga problem alls hittils med koppling

anneas
2008-07-29, 22:30
Norge,ja usch då förstår jag det kostar pengar

Du skulle lämnat den till en firma som heter autocar i Lilla Edet/Sverige.Bra priser och mycket god service på VAG bilar


Det måste vart nåt fabrikations fel på svänghjulet,har du ingen garanti kvar på bilen

Du får inte slira så mycke på kopplingen när du kör =-)

Jag har haft 2st 2,0tfsi bilar på raken nu som ligger på trimmat runt 330hk och 440nm och har inga problem alls hittils med koppling

Tack, ska komma ihåg Autocar!

Garanti? Ska kolla men tror inte det.

Har kanske slirat någon gång när jag släpat upp båten men inte så mycket så mycket att jag ska skjuta koppling och svänghjul. Det är ju helt otroligt!
Bilder kommer!

Det här med fabrikationsfel... Hur kan man påvisa det? Finns det fler fall?
Jag vill eg inte bråka - de är mina kunder :)

jocke.w
2008-07-30, 14:32
Om inte annat så har du la en bilförsäkring att ta det på?!?!?

Finn
2008-07-30, 15:13
Om inte annat så har du la en bilförsäkring att ta det på?!?!?

Försäkringsbolagen tar oftast inte kopplingar såvida d inte har läckt ner olja eller nåt sånt som gjort att den börjat slira. Kopplingar räknas som förbrukningsvara. Annars skulle man ju lika gärna få bromsar på bolaget oxå.

Marcus
2008-07-30, 18:57
Tack, ska komma ihåg Autocar!

Garanti? Ska kolla men tror inte det.

Har kanske slirat någon gång när jag släpat upp båten men inte så mycket så mycket att jag ska skjuta koppling och svänghjul. Det är ju helt otroligt!
Bilder kommer!

Det här med fabrikationsfel... Hur kan man påvisa det? Finns det fler fall?
Jag vill eg inte bråka - de är mina kunder :)

Det är väl generalagenten som står för garantin och inte återförsäljaren. Eller har jag fel?

Mini_me
2008-07-31, 08:38
I slutändan är det fabriken..men annars är det SVW (eller det som det kallas för i Norge)...via ÅF.

T-mek
2008-07-31, 16:02
SVW

VGS om vi ska va petiga... ;-) Det heter Volkswagen Group Sverige numera...