handdator

Visa fullständig version : Konvertera Golf mk2 1.8 GL till 1.8 GTi



Dagztrom
2008-07-27, 16:33
Hej alla VW-ägare!

Jag har funderat över vad skillnaden är på en motor i en Golf mk2 1.8 GL och en Golf mk2 1.8 GTi. Jag googlade lite men hittade ingen användbar information. Därför frågar jag på GTi-klubbens forum istället då jag tror det finns en hel del kunnigt folk här. Om inte ingreppen är allt för stora skulle det vara kul att fixa några hästar till! Här har ni bilen föresten: http://www.garaget.org/?car=8123

MVH Josef

Fireball
2008-07-28, 12:03
Välkommen hit!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men det var en attans fin Golf! :-)

znabb
2008-07-28, 12:17
Hej alla VW-ägare!

Jag har funderat över vad skillnaden är på en motor i en Golf mk2 1.8 GL och en Golf mk2 1.8 GTi. Jag googlade lite men hittade ingen användbar information. Därför frågar jag på GTi-klubbens forum istället då jag tror det finns en hel del kunnigt folk här. Om inte ingreppen är allt för stora skulle det vara kul att fixa några hästar till! Här har ni bilen föresten: http://www.garaget.org/?car=8123

MVH Josef

fin bil du har!

Dessutom så är det ingen jättesklinnad i effekt upplevelse med 90 hk mot GTI:ns 112 hk (personlig åsikt)

Skall du ha en GTI motor så satsa på en 16V gärna 2 liters.och då syns det under huven att man bytt motor hos SBP,och då får man regga om den med rätt bromsar,intyg på effekt och du kommer behöva byta elsystem,vxl låda,svänhjul,sätta på en starkare koppling samt andra dirvaxlar med 100 mm fläns mm mm,listan kan göras lång och det blir nog billigare för dig att köpa en fin komplett bil.

Marcus
2008-07-28, 12:42
Grattis till en mycket stilren och snygg Golf!

pbylund
2008-07-28, 18:44
Gå in på bilprovningen och hör med dem hur du skall gå tillväga för att kunna typa om den, dom har all info, garanterat.

Manny
2008-07-28, 18:47
Gå in på bilprovningen och hör med dem hur du skall gå tillväga för att kunna typa om den, dom har all info, garanterat.

Se till att få allt dom säger på papper, lita inte på nån.

Fireball
2008-07-28, 20:27
Vad är det egentligen som skiljer 90-hästaren han har mot en 112-hästare?
Annan topp och insprutning, eller är det andra kolvar också?

Dagztrom
2008-07-28, 22:58
Tack för alla svar!

Nej nåt så drastiskt som att byta motor har jag inte tänkt mig, känns inte som om detta är rätt bil för det projektet när den gått så lite och är så fin. Jag funderade bara på vad skillnaden var på en 1.8 motor i en GL och i en GTi? Skulle vara kul att prova den lilla effektökningen om det bara handla om att byta insug och kamaxel. Om jag gjort detta skulle jag nog inte typa om den och så.. Det var bara den motormässiga biten jag undrade över. Vad som gör den 22 hk ökningen? Ska man riktigt trimma upp och byta motor, bromsar och grejer ska man ju ta en Corrado VR6 som donatorbil om man frågar mig ;)

MVH Josef

pbylund
2008-07-29, 01:44
pula över en vr6 motorn med framvagn och bakvagn =)

mejlmansweden
2008-07-29, 02:29
Från botten har Gti annan vev ,andra Kolvar med förbränningsrum anorlunda top utanförbränningsrum,andra stakar för oljekylningen av kolven ,annat insug för de sitter väll enkelmunstckes insprutning på bilen ,annan bränslepump för att få rätt insprutningstryck.Sedan måste bromsarna bytas för att hantera den ökade efekten ,om man nu vill besikta efter konstens alla regler.

Fireball
2008-07-29, 09:30
Från botten har Gti annan vev ,andra Kolvar med förbränningsrum anorlunda top utanförbränningsrum,andra stakar för oljekylningen av kolven ,annat insug för de sitter väll enkelmunstckes insprutning på bilen ,annan bränslepump för att få rätt insprutningstryck.Sedan måste bromsarna bytas för att hantera den ökade efekten ,om man nu vill besikta efter konstens alla regler.

Är det verkligen GTI 8v du menar nu?

mejlmansweden
2008-07-29, 11:11
Jag kann nog vara fel ute me olje kylningen men alla GTIer har förbrännings rummet i kolven så vitt jag vet .

Holman
2008-07-29, 11:25
Mellan GTi 8v och 1,8i (RP) motorerna så skiljer endast kolvarna i blocket.
Toppen är egen på 8v GTi samt självklart sprutet. Men det som gör att dom känns så mycket piggare är utväxlingen i lådan. GL varvar ju ca 2400rpm i 100 km/h medans GTi:n ca 3000rpm..
Sen har du ju lambda och kat på din GL medans K-jet 8v GTi inte har det.. Fast jag tror inte det blir så stor skillnad på värdena ändå..

Holman
2008-07-29, 11:26
Från botten har Gti annan vev ,andra Kolvar med förbränningsrum anorlunda top utanförbränningsrum,andra stakar för oljekylningen av kolven ,annat insug för de sitter väll enkelmunstckes insprutning på bilen ,annan bränslepump för att få rätt insprutningstryck.Sedan måste bromsarna bytas för att hantera den ökade efekten ,om man nu vill besikta efter konstens alla regler.

Ej oljekylning på GTi 8v. Endast 2,0 8v (2E).
RP:ns bränslepumpar duger gott till en G60 också om dom är i ok skick.


Jag kann nog vara fel ute me olje kylningen men alla GTIer har förbrännings rummet i kolven så vitt jag vet .

Endast MK1 vad jag vet.

Dagztrom
2008-07-29, 23:17
Tack för svaren grabbar! Det verkar som om det var större förändringar än vad jag trodde. Är egentligen bara bra.. så förblir motorn orginal :) tack igen!

Jos
2008-07-29, 23:17
Rullar denna i göteborg?

såg en i Vänersborg för ett pardagar sedan som var väldigt lik din...

väldigt fräsch bil iaf!

Dagztrom
2008-07-29, 23:21
pula över en vr6 motorn med framvagn och bakvagn =)

Skulle vara ballare att trycka in VR6-framvagnen i baksätet som de gjort på denne Golf 3a :D Collare med mittmotor och inte lika vanligt ;) Skulle vara kul att se folks blickar ;D http://www.youtube.com/watch?v=cYoYNDX-ErA

Dagztrom
2008-07-29, 23:24
Rullar denna i göteborg?

såg en i Vänersborg för ett pardagar sedan som var väldigt lik din...

väldigt fräsch bil iaf!

Hehe. Tack så mycket! :) Jag bor och pluggar i Göteborg. Bilen kan jag inte ha med där nere tyvärr. Jag antar att du såg mig i lördags då. Jag var i Vänersborg och kollade in Vwänerträffen. Bilen brukar rulla på Melleruds gator ;)