handdator

Visa fullständig version : Hjälp snabbt! Hjulbultar(plåt/alu)



JettaGTS
2008-07-26, 16:33
Har fått punka så jag skall skifta om från plåtfälgarna till ett par alu jag har, BBS RZ(bmw e30). Det är rund kona på hjulbulten original, och tror det är rak kona till alu. Jag har inte bultar med rak kona, kan jag köra på original med rund kona?

znabb
2008-07-26, 17:24
Har fått punka så jag skall skifta om från plåtfälgarna till ett par alu jag har, BBS RZ(bmw e30). Det är rund kona på hjulbulten original, och tror det är rak kona till alu. Jag har inte bultar med rak kona, kan jag köra på original med rund kona?

det kallas för konisk eller sfärisk skalle (stavning?) om man använder fel bult till fel fälg så kan man spräcka fälgen.

Egon
2008-07-26, 17:58
BBS har faktiskt en del fälgar som är avsedda för bultar med rund skalle på, kolla noga i försänkningen i hålet så ser du.

mellowd
2008-07-26, 18:14
hur länge är sålänge?
Du behöver ju inte dra fälgen stenhårt om det bara handlar om några kilometer.

Lillen
2008-07-26, 20:10
BBS har faktiskt en del fälgar som är avsedda för bultar med rund skalle på, kolla noga i försänkningen i hålet så ser du.

Flera orginal BBS till just VW har rund skalle.

Mini_me
2008-07-27, 00:54
BBS RS har rund skalle...iaf i 5x100 utförande.

(Fast vi får in ca 20-30 bilar per år som har fel bultar men dom rasar inte bort för det...vi säger ju självklart till att om har fel och dom skiter väl i det "har ju funka i alla år..")