handdator

Visa fullständig version : Tips ang bromsuppgradering mk2



Maxemus
2008-07-26, 15:37
Tja!

Håller mest på plåtarbeten och lackering av vw, så kunskapen gällande vad som "krävs" eller inte, gällande ban/gat körning är väl inte dom bästa!

Aja skit i samma till saken, har hållt på i 2år ställt iordning en
golf 2 GT -90 1.8, som ska användas i "daglig bruk" för tjejen! Men eftersom hon kör gocart på fritiden, så fick jag fan redan 2:a dagen över att den betedde sig som skit efter vägen!

Hopp tänkte jag! Sänkte skiten 40mm med Coilovers, tryckte dit lite powerflex bussningar, fjäderbenstag fram och bak, däck och fälgar var under all kritik, så hittade några "lätta" 17" på 205/40/17..

testade jag igen! aja nu tyckte hon inte att den var på väg att välta iaf! =) men klagade över att bromsarna var "svampiga" och dåliga..... suck...

så nu till frågan! vad göra? kan inte sänka 17 000:- på bromsar eller 2 veckor i garaget på den! Har någon något bra alternativ vad som ska göras?

och nej... hon får inte min GTi heller! och nej köper inte en till golf..

Falcor
2008-07-26, 16:02
280 mm's skivor och ok från en G60 fram räcker ganska långt.... Stållomspunna bromsslangar gör en hel del för att få bort svampkänslan. Byt till en bra bromsvätska typ Castrol Respons, Superblue Racing eller Motul RBF 600.

Maxemus
2008-07-26, 16:38
Tack för snabbt svar!
Förmodar att jag tar "hela" spideln från g60 då!?
Något annat som ni har i bakfickan? väghållning,bromsar o.s.v

Lillen
2008-07-26, 20:15
Har du redan coilovers?
Då byter du fjädrar till hårdare och kortare.
Om du vill ha den lite stummare.

Orginalbeläggen är ok för gata och en del bana.
Men om de är gamla och slitna bör du kanske byta dem?
Annars kan ju bättre belägg kan hjälpa åxå.

pbylund
2008-07-28, 18:53
jag har funderat på g60 skivor(slitsade och borrade) och ok med greenstuff belägg fram, men passar det att kasta på rakt över?

Maxemus
2008-08-02, 10:58
280 mm's skivor och ok från en G60 fram räcker ganska långt.... Stållomspunna bromsslangar gör en hel del för att få bort svampkänslan. Byt till en bra bromsvätska typ Castrol Respons, Superblue Racing eller Motul RBF 600.

Hur mycket passar från en corrado g60 -90?? Vore kul att veta för det står en hära på skroten!

påsen racing
2008-08-02, 12:24
Undrar även jag vad man behöver för att montera g60 skivor och ok runt om på en golf mk2 gti -89

Tack på förhand, å tack trådskaparen som tog upp detta ämnet.

Var köpte du coilisarna, bussningar och fjäderbensstag föressten?

/Påsen

D_Stenlund
2008-08-02, 14:37
ja har g60 ok i toppskick eventuellt till salu, även skivor och klossar

Henrik.M
2008-08-02, 15:28
jag har funderat på g60 skivor(slitsade och borrade) och ok med greenstuff belägg fram, men passar det att kasta på rakt över?



Hur mycket passar från en corrado g60 -90?? Vore kul att veta för det står en hära på skroten!


Undrar även jag vad man behöver för att montera g60 skivor och ok runt om på en golf mk2 gti -89



Läs detta
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5923

T-mek
2008-08-02, 16:45
Vill hon ha "riktig gokartkänsla", så har jag ett färdigbyggt kit till Golf II som ersätter fjädrar/stötdämpare med stålrör, bolt on. Kitet har "rätt" rideheight, dvs maxsänkt! Risken är bara att hon kommer att börja klaga på njursmärtor och sönderskallrade tänder istället. :-)

(Jag byggde detta som ett experiment för bankörning. Behöver jag nämna att det numera ligger på garagehyllan och samlar damm?) :-D

knotan
2008-08-03, 08:12
Vill hon ha "riktig gokartkänsla", så har jag ett färdigbyggt kit till Golf II som ersätter fjädrar/stötdämpare med stålrör, bolt on. Kitet har "rätt" rideheight, dvs maxsänkt! Risken är bara att hon kommer att börja klaga på njursmärtor och sönderskallrade tänder istället. :-)

(Jag byggde detta som ett experiment för bankörning. Behöver jag nämna att det numera ligger på garagehyllan och samlar damm?) :-D



Passar de kit du nämner på en scirocco mk1?

T-mek
2008-08-03, 16:46
Det tvivlar jag starkt på...

Junfors
2008-08-04, 00:49
Det tvivlar jag starkt på...

Kan ju som oberoende åskådare till när ovan nämnda kit provades på bana säga att det ligger nog bäst på hyllan, såg inte riktigt optimalt ut för bilens beteende om vi säger så:D.