handdator

Visa fullständig version : hur mycket kan man pressa ur bilen innan man måste byta bromsok osv?



sciroccoGTX
2008-07-25, 20:30
som topic lyder hur mycket kan man pressa ur bilen innan man måste byta bromsok osv?
jag kör en scirocco GTX -88 1.8L

Rickard.v
2008-07-25, 20:49
Vad är det du ska pressa?? Kolven i oken??

Är det köra fort du menar??

Du kan väl köra hur fort du vill innan du byter ok.
Ok behöver du bara byta om de har rostat ihop.

Skriv gärna lite tydligare vad du menar så får du mera svar.

ypzilon
2008-07-25, 22:18
Jag antar att du pratar om att trimma bilen och det är nog inte fel att sätta på 280mm-bromsar fram i ett ganska tidigt läge.
Det är sällan man har för bra bromsar. =)

Själv hade jag 256x12mm fram och trummor bak till uppskattningsvis 250hk och jag säga att det är HELT FEL! Med underdimensionerade bromsar kan man inte använda kraften i motor, det blir helt enkelt livsfarligt för alla som finns i närheten när man börjar gasa på.

Player
2008-07-26, 09:40
Håller med tidigare skrivare =) Det är alldrig dumt att uppgradera bromsarna. Med aktiv körning så dör orginal ut ganska fort även på min corrado. Så fort man börjar trimma så ska bromsarna bytas till något väre och passande.

Dave the brave
2008-07-26, 15:11
Beror ju även på vad bilen ska användas till. 1 inbromsning går i princip bra med vilka bromsar som helst. Däremot ska den användas på bana så märker man en otrolig skillnad på olika bromstyper, även med originalmotor. Ska man använda bilen på bana så skulle jag fixa bromsarna innan motorn uppgraderas. Det är mycket roligare att kunna köra hårt i en halvtimma än att köra 5 varv för att sedan kyla bromsar.

Lilla_Vargen
2008-07-29, 02:10
Om man nu ändå skall trimma skall man ju alltid ha bromsar för ändamålet oxå.
Mitt tips är:börja med att uppgradera bromsarna.
Sen kanske inte byta ok är det absolut första man behöver göra.
Finns bättre skivor/belägg + att effektiv kylning ger mycke mer effekt än vad man tror...

ALDRIG fel att ha för bra bromsar ;-)