handdator

Visa fullständig version : Glykolförlust Passat TDI 99



Mk1
2008-07-25, 00:03
Nu när vi varit på vår "lilla" husvagns semester, 452 mil! med vagn bakom passaten, så har jag fått erfara att det försvinner glykol från exp. kärlet. Har märkt det tidigare också, men inte lika mycket som nu. Den trycker ut glykol i röret under exp. kärlet. Men inte alltid. Har köpt ett nytt kylarlock, då jag tänkte att det var boven i dramat. Verkar som det blir för högt tryck i kylsystemet. Typiskt blockpackningsproblem, men varför bara ibland, typ när man drar husvagn, och när det gå tungt?

Henrik.M
2008-07-25, 00:17
Provat köra utan KCR boxen och belasta lika mycket??

Min terori är att du belastar motor rätt rejält med KCR-box , Husvagn , packning och familj.
Vilket medför att kylsystemet inte riktigt hänger med alla gånger.

En teori i det hela....

Har du extraljus??......vet att du har en röd kant på fälgarna & KCR box men jag kommer fan inte ihåg om du har extraljus. =)

Extraljus i fronten brukar också försämra kylningen.

Mk1
2008-07-25, 10:11
Brukar ha extraljus på vintern, men plockar bort dom på våren, så dom är väck.

Jo nog vägde ekipaget en del när vi var iväg... körde in på en av vägverkets vågar på hemvägen, efter bl.a. handlat lite "läsk" i tyskland... Bilen taxerade in på 2100kg och vagnen 2000kg... Bara 4,1 TON!! för gammeldieseln att dra på...

Jäkla tur att man tog E kortet innan man åkte iväg, ifall man blivit stoppad.

Mk1
2008-07-25, 10:12
Ska förövrigt prova koppla ur KCR:en innan nästa husvagnstur, för å se om det blir nån skillnad.

Mk1
2009-11-02, 18:21
Uppar denna gamla tråd, då gammdieseln nu har börjat trycka ut glykol även utan att ha husvagnen hängandes på draget.
Kan det vara en liten spricka i exp. kärlet vid gängorna, eller blockpckningen?
Den har i alla fall inte blandat olja i glykolen eller vice versa.

TheDeadDorkster
2009-11-02, 18:35
Jag har ett expansionskärl som jag bytte eftersom jag tyckte det var för gult (obs, ej lika dålig som många andra, men för mycket för mig som tycker det är störande).

Skulle det kanske vara intressant för dig? Du kan få den för 50 kr (om det är felet hos dig).

kroll
2009-11-02, 19:17
Hade exaaakt samma problem med min passat tdi -98. Drog släp av ngt slag eller höll högre hastigheter en bit så drog nästan tomt på kylarvattnet. Körde jag utan släp och helt normalt så kunde jag köra hur länge som helst. Tog alltså bara vatten under belastning.

Pratade med VAG om detta och dem sa att det inte är helt ovanligt och att det troligtvis är blockpackningen.

En dag så började min dra vatten utan dess like så jag tröttnade och köpte en begagnad motor på skroten som jag bytte till. Visade sig iofs att kylarn gett upp också. Tur att dem finns på biltema =))

Har inte skruvat isär den gamla motorn ännu, är väl säkerligen en massa frätskador..

Mk1
2009-11-02, 21:40
Jag har ett expansionskärl som jag bytte eftersom jag tyckte det var för gult (obs, ej lika dålig som många andra, men för mycket för mig som tycker det är störande).

Skulle det kanske vara intressant för dig? Du kan få den för 50 kr (om det är felet hos dig).

Jag kan köpa den av dig, så kan jag testa den till att börja med.
pm:a ditt nr, så hör jag av mig.

kroll
2009-11-03, 17:52
Börja med att kolla kylarn riktigt jävla noga. Kan ju vara så som min mäster mekaniker (ypzilon) sa till mig att det är ett litet hål i kylet. Under belastning, högt tryck så skickar den ut vatten. Så kan det mkt väl ha varit för min del iaf.

mk2 16v turbo
2009-11-03, 21:02
det kan vara samma fel som jag hade på min a4 1,8t quattro -04.
det var vattenpumps hjulet som var trasigt, hade lossnat helt från axeln på vattenpumpen, vanligt fel på vag/audis 4cyl motorer..
så när man gasade på lite blev trycket för hårt/ingen cirkulation och det tryckte ut ur expansionskärlet..
ny vattenpump, kamremsats så funkar den kanon igen, bytte även 4 pol tempgivaren.

/mk1 16v

Mk1
2009-11-04, 15:48
Bytte expansionskärlet, men som jag befarade, så är inte felet där. Ska kolla detta med vattenpumpen.
Har inte kollat så noga, men den drivs inte av kamremmen, eller?

Mk1
2009-11-05, 19:35
När man ska ha fronten till serviceläge, har jag hört att man ska ha ett par gängstänger till det. Vad ska det vara för dim på dom?

Henrik.M
2009-11-05, 20:50
När man ska ha fronten till serviceläge, har jag hört att man ska ha ett par gängstänger till det. Vad ska det vara för dim på dom?

Du behöver inga gängstänger , använd dom långa bultarna du har till krockbalken istället.
Dimensionen är vanlig M8.
Om du har vägrana förbi kan vi nog annars skaka fram lämlig bult ur skrotlådan.

http://www.passatworld.com/forum_infobase/daddymatt/DSC00101109.jpg


STEG 1 - 7

http://www.passatworld.com/forums/showthread.php?t=166611

Går även om man vill ha extra mycket plats att FÖRSIKTIGT vicka hel fronten åt höger (passagrerarsidan) så långt som AC-slangarna räcker.
Men då måste du demontera kylslangarna + div kablage.
Du ser när du pillar på. (Mitt minne sviker exakta komponenter).