handdator

Visa fullständig version : Problem med knackande G60



JRJ
2007-05-25, 09:34
Har lite problem med min Corre G60 efter vinterns uppgraderingar.
Det uppstår ett knackande, metalliskt klingande ljud ifrån blockets vänstra del, sett framifrån bilen. Ungefär i höjd med aggregataxeln.

Har uteslutit följande:
Vattenpumpen
Servopumpen
Generatorn
Kompressorn
Spännrullen till kamremmen
Alla remskivor
Kopplingsarmen som håller urtrampningslagret

Är ganska säker på att det inte kommer ifrån toppen heller. Har lyssnat med "bonnstetoskåp", och vad jag kan höra så kommer inte knackandet därifrån. Plus att det låter som ett knack per motorvarv, inte som ett knack per kamaxelvarv.
Har använt stetoskåpet överallt på motorn, men har inte hittat varifrån det kommer.
Men lyssnar man vanligt så hör man klart o tydligt att det kommer ifrån kanten på blocket, ut mot 1'ans cylinder.

Har inte haft några missljud övht därifrån tidigare. Uppkom direkt när jag startade den efter vintern. Har haft isär det mesta under vintern förutom själva blocket.

Börjar få slut på idéer här...

JRJ
2007-05-28, 09:37
Ingen som har nån ide?

danno
2007-05-28, 13:15
vevlager eller ramlager kanske..

Daniel

razer
2007-05-28, 13:51
Mellanaxelns lager?

JRJ
2007-05-28, 15:11
Har funderat lite på aggregataxeln också, men frågan är hur det uppkommer helt plötsligt efter att den har stått några månader, utan att man har rört dom delarna?

razer
2007-05-28, 15:19
Har funderat lite på aggregataxeln också, men frågan är hur det uppkommer helt plötsligt efter att den har stått några månader, utan att man har rört dom delarna?
Jo,det är ju skumt. Har du varmkört bilen ordentligt?
Det kan ju vara en lyftare som inte vill vara med riktigt?

JRJ
2007-05-28, 15:37
Jodå bilen är varmkörd så det räcker och blir över.
Alla lyftare är sprittans, så det ska inte vara nått problem. Dom knackade ju en del när den startades för första gången men nu är dom tysta och fina.

Motorn går förövrigt klockrent.

Evolver
2007-05-31, 22:04
Hej!

Jag ville bara säga att det kan uppkomma ett "metalliskt klingande" knackande som du utrycker det, när toppackningen har brustit. Ljudet uppkommer tex när förbränningsexplosionen "vandrar" över till en annan cylinder.

Kanske ett tips eftersom det kan vara knepigt att höra exakt var ljuden kommer från.

JRJ
2007-06-01, 09:19
Tack för tipset, men problemet är numera löst. =)

Var plåtkåpan på insidan av kamremmen, mellan drevet på aggregataxeln och blocket, som hade böjts ut lite i underkant och tog i drevet.