handdator

Visa fullständig version : Skillnad på Golf gti edition och vanlig gti?



audiali
2008-07-23, 22:43
Har köpt en golf mk3 gti 8v. fast denna är sk "gti edition" vad är det som skiljer denna från en vanlig gti?.
finns säker många trådar om detta på forumet men blev nyfiken nu direkt efter att ja köpt bilen

Marcus
2008-07-23, 23:50
Golf GTI Edition (ab April 1994)

Mehrausstattung gegenüber GTI: Leichtmetallräder 6 1/2x15 "Speedline" mit Reifen 205/50 R15V; Airbag auf Fahrerseite; ABS; Alarmanlage mit Wegfahrsperre; elektrische Fensterheber; Vierspeichen-Lenkrad; Lederteilausstattung; Recaro-Sportsitze vorn (beide höheneinstellbar); geteilte Rücksitzbank; Außenspiegel elektrisch einstellbar und beheizbar; Dachantenne; Radiovorbereitung. Farben: flashrot, schwarz. Gegen Mehrpreis auch windsorblau metalic, brillantschwarz metallic, dusty mauve perleffect, satinsilber metallic, indianrot perleffect, perlgrau metallic. Preis: ab 33000 DM.

hellseeker
2008-07-23, 23:55
vilken tur att alla svenskar kan tyska.....

Marcus
2008-07-24, 00:04
Ja du hellseeker, eftersom Volkswagen är en tysk biltillverkare så finns den mesta och bästa dokumentationen på tyska - helt enkelt. Antingen lär man sig tyska (vilket alla borde med tanke på hur det fungerar här i världen) eller så förblir man ovetande. Det där är i alla fall en ganska exakt specfikation som svar på trådskaparens fråga :)

Tvätta den lite i någon översättningsmotor, kan nog funka.

jonas_lindquist
2008-07-24, 01:07
Marcus: ....suck....

BALAN
2008-07-24, 03:06
Så kör man japansk eller koreanskt tycker du att man borde lära sig det också eller? :)

Detta fick jag ur texten:
Optional extra opposite GTI: Light alloy wheels 6 1/2x15 " Speedline" with tire 205/50 R15V; Airbag on driver's side; ABS; Alarm installation with going away barrier; electrical window lifters; Four-spoke steering wheel; Polishing with a leather express equipment; Recaro Sportsitze in front (both elevatoradjustable); divided rear seat; Outside mirror electrically adjustable and heatable; Roof antenna; Radio preparation. Colors: flashrot, black. Against additional price also windsorblau metalic, brilliantly metallic, dusty mauve perleffect, more satinsilber metallic, indianrot perleffect, Perl-grey metallic. Price: starting from 33000 DM.

Är väl 16V på riktiga GTIn med 150hk

JettaGTS
2008-07-24, 05:06
Eller så kör man google translate...

Golf GTI Edition (från april 1994)

Mer utrustning till GTI: aluminiumfälgar 6 1/2x15 "Speed Line" med 205/50 däck R15V; krockkudde på förarsidan ABS, larmsystem med stöldskydd, elektriska fönsterhissar, fyra Läderratt, läder del utrustning, Recaro sport framsätena (både höheneinstellbar); delade baksätet; Utvändiga speglar elektriskt inställbara och uppvärmda backspeglar, tak-antenn, Radio förberedelse. Färger: flashrot, svart. Fler counter pris windsorblau Metallic, Metallic brillantschwarz, dammiga mauve perleffect, satinsilber metallisk, indianrot perleffect, Pearl grå metallic. Pris: DM 33000

audiali
2008-07-24, 10:38
aja men det står ingenting om just skillnaden mellan gti edition och vanlig gti?
måste lära mig tyska annars:P

Marcus
2008-07-24, 11:39
Marcus: ....suck....

....?

Marcus
2008-07-24, 11:54
Så kör man japansk eller koreanskt tycker du att man borde lära sig det också eller? :)
Är väl 16V på riktiga GTIn med 150hk

1. Man kör inte japanskt och framför allt inte koreanskt - i den här delen av världen ;)
2. Japanska bilar är mycket populära i nordamerika, främst kanske Honda och Toyota. Därför finns det väldigt mycket engelskspråkig dokumentation tillgänglig för dessa bilar. Engelska kan ni väl...? ;)
3. Finns ingen riktig och ej riktig GTI. Både GTI 16v (2,0 150hk) och GTI 8v (2,0 115hk) är just GTI-modeller.
4. Tyskland är fortfarande det land som Sverige gör mest affärer med. Första halvåret 2007 gick till och med en större del av den svenska exporten till Tyskland (10,8 procent) än till hela Asien och Mellanöstern (9,3 procent).

Tyska är det språk som flest personer i Europa talar, och Tyskland är en stor och betydande aktör på den europeiska marknaden. Den som vill göra affärer i Europa kommer snart förstå poängen med att kunna tyska.

Det stora problemet i Sverige är att svenska företagare tror att det räcker med att kunna engelska, medan det i stora områden inom EU krävs kunskaper i andra språk, till exempel tyska och franska.

http://www.privataaffarer.se/smaforetag/200703/svenska-foretag-forlorar-pa-daliga-sprakkunskaper/index.xml

Ravenous
2008-07-24, 12:02
Four-spoke steering wheel= Fyra läderrattar? haha... google är roliga dom.

Marcus
2008-07-24, 12:05
Fyrekrad läderratt står det väl?

Scootie
2008-07-24, 13:12
....?

Grattis till dig då som tvingats lära dig det ytterst fula språket, i min samt resterande användares värld så pratas nog Svenska samt just Engelska som det globala språket. Har inte heller sett någon i t ex eurovision prata tyska.

Men men, folk föredrar nog helt enkelt bara att få informationen på ett så lättläst sätt som möjligt.

Grattis till bilen iallafall audiali :)

Marcus
2008-07-24, 14:44
Även jag talar svenska och engelska, men som jag redan skrivit: den mesta och bästa dokumentationen finns på tyska. Översätt den som önskar :)

jonas_lindquist
2008-07-24, 14:52
Marcus,

Jo, jag förstår vad du menar, fast tanken med en sådan här sida är väl att på ett lättbegripligt sätt överföra information till varandra. Att du lägger upp den texten som du gjorde (inlägg nr2) är jättebra, men svaret i inlägg nr 4 var i min mening något syrligt.

Det finns konvensioner som skapas hos en samling människor. T.ex. så är det brukligt, som jag uppfattat det, att referera till Golf mk I/II/III/IV/V medan du envisas med 1H, 1J och så vidare...

Missförstå mig inte: jag tycker att det är bra att alla bidrar till att lägga upp så mycket information/kunskap de kan, men samtidigt hålla en trevlig ton och hålla sig på ett språk som alla förstår. Förstår du vad jag menar?

//Jonas

Premis
2008-07-24, 15:15
Ah, kärlek och ödmjukhet när den är som bäst :).

Ett handfast tips: Kolla altavistas bablefish och kör en översättning, funkar.

audiali
2008-07-24, 15:19
Grattis till dig då som tvingats lära dig det ytterst fula språket, i min samt resterande användares värld så pratas nog Svenska samt just Engelska som det globala språket. Har inte heller sett någon i t ex eurovision prata tyska.

Men men, folk föredrar nog helt enkelt bara att få informationen på ett så lättläst sätt som möjligt.

Grattis till bilen iallafall audiali :)

Tackar så hemskt mycket:D

audiali
2008-07-24, 15:25
Eller kan det vara så enkelt att det är 16v som är "riktiga" gti-n och att 8ventilarn är sk "gti-edition" ??:D

Marcus
2008-07-24, 15:58
Eller kan det vara så enkelt att det är 16v som är "riktiga" gti-n och att 8ventilarn är sk "gti-edition" ??:D

Nej, GTI Edition är ett utrustningspaket som fanns till både GTI 8v och GTI 16v.