handdator

Visa fullständig version : Problem med GTI:n efter bytt bensinpump



Floodyrocker
2008-07-22, 20:54
Köpte en fin Golf 2:a 8v GTI 88a som returröret brustit vid soppapumpen på.
Fick med en ny, inkl, bensinpump m.m
Bytte alltihop, satt ju på ett fäste med pump och bränslefilter (4st bult) samt skarvade ihop slangarna med en stump slang o slangklämmor.

Efter lite tuggande på startmotorn startade bilen o jag vart strålande glad.

Dock kortvarigt för den stannade efter ca 30 sek.

Sen kan man hålla på så.

Starta går fin fint, startar direkt men går bara i 10 sek, sen svarar den inte på gaspådrag... låter som om en cylinder dör i taget sen dör bilen.
Men den startar direkt för att sedan göra samma sak.

Om jag kastar i en växel kan jag accelrera sen bluddrar den o dör, men om jag då vrider av nyckeln och startar den "på rullen" går den bra igen i 20 sek...

Vad är felet??? är de nån givare som gett upp?? nån modul ?? skit nånstans (förutom bakom skruvmejseln då)

Testade att byta tillbaka till gamla pumpen, men bilen går likadant...
Kanske ett enkelt fel för den som vet... men jag har aldrig haft Golf förr...

Tacksam för svar för jag står som ett frågetecken... o stinker soppa...

Mvh Stefan

polomannen
2008-07-22, 21:12
Köpte en fin Golf 2:a 8v GTI 88a som returröret brustit vid soppapumpen på.
Fick med en ny, inkl, bensinpump m.m
Bytte alltihop, satt ju på ett fäste med pump och bränslefilter (4st bult) samt skarvade ihop slangarna med en stump slang o slangklämmor.

Efter lite tuggande på startmotorn startade bilen o jag vart strålande glad.

Dock kortvarigt för den stannade efter ca 30 sek.

Sen kan man hålla på så.

Starta går fin fint, startar direkt men går bara i 10 sek, sen svarar den inte på gaspådrag... låter som om en cylinder dör i taget sen dör bilen.
Men den startar direkt för att sedan göra samma sak.

Om jag kastar i en växel kan jag accelrera sen bluddrar den o dör, men om jag då vrider av nyckeln och startar den "på rullen" går den bra igen i 20 sek...

Vad är felet??? är de nån givare som gett upp?? nån modul ?? skit nånstans (förutom bakom skruvmejseln då)

Testade att byta tillbaka till gamla pumpen, men bilen går likadant...
Kanske ett enkelt fel för den som vet... men jag har aldrig haft Golf förr...

Tacksam för svar för jag står som ett frågetecken... o stinker soppa...

Mvh Stefan

Det låter som det är förpumpen i tanken som krånglar....
Bäst du kollar upp den eller byt den.

Floodyrocker
2008-07-22, 21:47
o då får en riva hela tanken elle??
Den gick ju så bra innan... WHYYYYYYY!!??? *gråååta*

ypzilon
2008-07-23, 09:30
Det finns en lucka i bagagerummet där du kommer åt förpumpen, luckan sitter med tre skruv.

Bastard66
2008-07-23, 19:58
väldigt enkelt att byta förpumpen.. 1. skruva loss luckan 2. lossa kabeln och slangarna 3. ta bort "plastmuttern" 4. dra upp pumpen..

Det enda jobbiga är att få "muttern" att ta gänga.. Men brukar gå bra om man sätter dit packningen först, så man inte försöker pressa dit den med locket.. det kan gå att pressa dit den men är bra mkt jobbigare...

Det är samma pump på alla golf som har insprutning dvs GTi 8V, GTi 16V,CL/GL fr.o.m 88-

Floodyrocker
2008-07-23, 21:34
Fick bara plast muttern att vridas typ ett kvartsvarv, så jag kopplade på ström o den surrade så fint. Lade även plus på kablarna till bensin pumpen o den surrade oxå fint.

När jag sen startade bilen gick den klockrent... en halvtimme sen samma skit igen.
Känns som om de e glapp eller var nån luft i systemet som blåstes ur när jag körde pumparna... ska mäta lite till o låta dem surrra lite... kanske får dra ny plus... eller om förpumpen är glapp helt enkelt...

Undran e då om plastmuttern bara ska vridas ett kvartsvarv, sen tryckas eller lyftas eller om man ska ta i med stora tången och skruva för att få upp den?

Bastard66
2008-07-23, 23:51
Jag fick knacka lite försiktigt med skruvmejsel och hammare för att få upp locket..(med försiktigt menar jag ganska hårt men även ta hänsyn till muttern) sen fick jag hålla på så tills jag kunde lossa muttern med handkraft.. den skall skruvas så den är helt lös inga speciella lägen(notera så att du får rören rätt vid montering)

mvh

Floodyrocker
2008-07-24, 18:41
Tog isär o den pumpade fint, satte ihop o nu stannar inte pärlan.
Men den bluddrar o går dåligt som fan efter typ en minut.
Går bra innan... o när den var kall

Vad e de för fel... vad ska bytas??

Janne.M
2008-07-24, 19:44
Har du kollat att du har 12V till båda pumparna med bilens eget kablage? Låter nästan som om du har glappkontakt nånstans till förpumpen.

Bytte du tryckackumulatorn också? en liten behållare vid förpumpen under bilen, den kanske inte håller uppe trycket ordentligt.

Floodyrocker
2008-07-29, 19:52
Ja de satt ihop, men kanske ska satsa på ny.
Var finner man en billig sådan?