handdator

Visa fullständig version : mk1 -83 går ej köra utan chocke



mellowd
2008-07-21, 17:26
Har problem med förgasaren på min mk1. Den är mer eller mindre okörbar om man inte har typ halva choken dragen. Tomgång existerar inte och han går ryckigt som bara den.

Var ska man börja felsöka?
tjuvluft?
rena förgasarinställningar?

är ganska säker på att förgasaren i fråga är en http://i155.photobucket.com/albums/s284/manny_nerd/Caddy/Keihin/01.jpg

The Goofyman
2008-07-22, 12:01
kolla så du har 12volt till shuntventilen(tomgångsventilen)
skruva in co skruven i botten,därefter skruva ut den 2.5 varv
kolla så förgasarfotgummit är helt
kolla ev andra tjuvluftläckage
kolla bränslefiltret
har du den stora förgreningsburken framför luftrenaren så byt ut denna till ett T-rör med reducering mot returslangen.
Eventuellt rengör förgasaren
Efter detta ska det funka att köra om felet ligger på förgasarsidan
Du kan sen köra och få ställt in co-halten på någon verkstad
Lycka till!!!

Manny
2008-07-29, 09:11
Kolla så förgasaren är ordentligt jordad! Om jordkabeln till förgasaren är av så jordar inte solenoiden som stänger av bränslen när man stänger av bilen (för att undvika glödtändning) på förgasaren förrän chokelampan tänds!

Min förra etta gick inte heller pga detta...

Lillen
2008-07-29, 12:43
Luftläkage , vaccumslang?

Som manny skriver kolla jorden till förgasaren?

mellowd
2008-07-29, 15:47
Problemet är löst. Det var jorden.
Bytte förgasarfot för ett tag sedan, men då fanns inte rätt fot nånstans så jag moddade den gamla. Mina fina svetsar gjorde att den inte jordade tillräckligt bra. Så jordade direkt i förgasaren och nu går han bra.
Tomgången ligger på typ 300 varv, men han dör inte iaf =)

Manny
2008-07-29, 15:51
Ja just d, den förgasarfoten med fäste för gasvajern e svår o hitta, jag tog gasvajerfäste från en mk2 förgasare (nästan likadan keihin) och skruvade på den på förgasaren och köpte en biltema fot.