handdator

Visa fullständig version : Blyad bensin i KR-motor?



Nogge
2008-07-20, 21:29
Var ute och åkte en sväng idag och läste i manualen för en gångs skull, av någon anledning. Döm av min förvåning då det står att 102 KWs-motorn skall ha blyad 98. What?!? Skall det verkligen vara så? Jag har ju aldrig kört med blyersättningsmedel innan och det här gått bra.

Någon som vet hur det skall vara, hur kör ni?

Det handlar om en -87

/Nogge

Lillen
2008-07-20, 21:40
Blyad behöver den inte ha.
Alla VW klarar sig utan bly från och med -74.

Men den är optimerad för -98 oktan ja!

Rickard.v
2008-07-20, 22:01
Det är väl inte så konstigt att det står så.

Det fanns väl knappt blyfri bensin när KR motorn tillverkades.

Fireball
2008-07-20, 22:09
Kalla mig gammal om ni vill, men jag har ett starkt minne av ett inslag i Trafikmagasinet på 80-talet om ett fall där en GTI som körts på blyfritt fick motorskador.
Det satt dekaler på instrumentbrädan som sa "endast blyfri bensin", men dessa tog verkstaden bort när motorn renoverades.

De tog upp fallet eftersom det schimsat sig mellan bilägaren och VAG angående vem som skulle betala kalaset.



Jag kör för övrigt på blyfri 98, har en GZ-motor.

GTI-nissen
2008-07-21, 08:45
......GTI som körts på blyfritt fick motorskador.
Det satt dekaler på instrumentbrädan som sa "endast blyfri bensin", men dessa tog verkstaden bort när motorn renoverades.

Det där får inte jag att gå ihop. ;-)

I vilket fall som helst så kan alla (luftkylda är jag osäker på) VW köras på blyfri bensin från och med 1974 (eller -75) som Lillen sa.

Blyfri bensin kom förövrigt på 80-talet här i Sverige, 10-15 år tidigare så fanns det i USA. Sverige är inte det enda landet KR-motorerna såldes i. ;-)

VWGolIV
2008-07-21, 10:49
Jag kör på blyfri i min beachbuggy med motor från 1966.
Har fungerat över 1000 mil.
Häller dock en skvätt olja i soppan ibland och motorn går fint och jag har inte hittat några motorskador när jag öppna motorn för nån vecka sedan.

börne
2008-07-21, 14:11
Bara tuta och köra,har själv gjort det många tusen mil trimmat utan problem.Var det verkligen bensinen haveriet berodde på?

Fireball
2008-07-21, 14:49
Det där får inte jag att gå ihop. ;-)


Inte jag heller. Men jag minns reportaget.
En förklaring som gavs då var att bilen varit felmärkt, men om alla vattenkylda skulle tåla blyfritt så förstår jag inte varför motorn gick åt skogen.

Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta mer fakta om målet, men än så länge har jag inte hittat något. Har dock inte gett upp ännu! :-)

Nogge
2008-07-21, 15:03
Jo jag tänkte väll att det var lite märkligt. Är ju bara sånna där gamla volvomotorer (B18 tror jag dom kallas) som behöver blyersättnigsmedel :-).

Skönt då blir det och tanka vanlig 98 då. För att spinna vidare på bränsleämnet, hur mycket bättre är V-Power (100 oktan va?) än 98. Är det värt att tanka det om man råkar ha några kronor över när man kommer till macken nästa gång.

Tack för alla svar, känner mej lite lugnare nu.

Marcus
2008-07-21, 16:10
I Sverige är V Power 99 oktan.

GTI-nissen
2008-07-21, 16:23
........Skönt då blir det och tanka vanlig 98 då. För att spinna vidare på bränsleämnet, hur mycket bättre är V-Power (100 oktan va?) än 98. Är det värt att tanka det om man råkar ha några kronor över när man kommer till macken nästa gång.

Jag kör med V-Power i min trimmade KR, men det är enbart för att ha lite marginal till spikningar eftersom den är noga injusterad för 98 oktan.

I en originalbil utan smart motorstyrning hade jag kört 98.

J.L
2011-07-15, 13:34
Angående V-power

Har testat 10% och 20% E85 i Gülfen för att undersöka motorns kraft/förbrukning,
vart ingen nämnvärd märkbar skillnad i kraft men lite ökad förbrukning.

Nu har jag istället testat 2 tanker med V-power och gjorde en höjning
på tändningen, den gick bra innan, men nu kommer jag nog aldrig tanka
något annat i "rejsbilen"!

Lillen
2011-07-15, 14:02
Värt att tänka på är att K-jet svarar dåligt på etanolen.
Mer soppaförbrukning och inget direkt effektökande iaf.
Snarare förlust av kraft.

Jag kör 98oktan.
Men även 95oktan om det inte bjuds annat.

Haugeman
2011-07-15, 21:55
E85 ger väl ingen större förtjänst på sugmotorer heller. men en i motor med nån form av stresfläkt kan det ge fördelar

Janne.M
2011-07-16, 05:26
Du kan fortfarande öka Tändningen mer, oavsett stressfläkt

Lillen
2011-07-16, 14:26
Och en motorstyrning som kompenserar för tändning , tomgång och spikning mm kan man köra väldigt billigt på E85.

I Venton som har en 2,0 motor(2E).
Har i normal körning kört på ca: 0,7l/mil.
Som bäst "med ägg under pedalen" ca: 0,62 landsväg.

Så visst kan man köra E85 och det fungerar bra.
Men med anpassade tändstift och justerad tändning går det tjäna mer åxå.

Dock gäller ju denna tråd KR/PL-motorn men iaf.