handdator

Visa fullständig version : Brått: Ska jag lufta T-rör för oljetrycksmätare?



HRC
2008-07-19, 20:17
Skall ansluta en oljetrycksmätare via ett T-rör på vanliga givaren (vilken av de två ska jag välja förresten?) och det blir väl luftbubblor/-kuddar i vägen om jag inte luftar röret? Är det bara att dra allting lite löst först, starta motorn och sen dra hårdare när det börjar rinna olja eller vad?

Räcker det med gängtejp eller bör man ha kopparringar också?

börne
2008-07-19, 20:46
Inte tror jag att du behöver bekymra dej om luft.Gängtejp kan funka men är inte det bästa,det finns gängtätning att köpa brukar funka bra.Givaren som du sätter i t röret är förmodligen lite konisk så du ska inte egentligen behöva täta gängan.

ypzilon
2008-07-19, 21:22
Luftning är inget du behöver tänka på.
Om det är en elektrisk givare kan du få mätfel gå givaren eventuellt inte blir helt jordad mot motorn.
Fick du inte med någon kopparbricka?

HRC
2008-07-19, 23:26
Elektrisk givare...Öh...ja, men det måste det väl vara?

Ingen kopparbricka med. Köpte dock ett par som jag nog sätter emellan. Hur menar du med den inte jordar, att gängtejpen isolerar för mkt? Står i installationsanv. att man ska köra med gängtejp. Det läste jag nyss. (Manualer är för amatörer.)

Hursomhelst går det inte att få dit givaren på motorn (VR6) utan ett förlängningsrör som jag får skaffa på måndag hos nån VVS-firma som har sånt. Grrr. Jag avskyr när man inte kan göra klart en grej bara för att det fattas nån löjlig grej :(

Tack för infon.

ypzilon
2008-07-20, 00:53
De manualer jag har läst skriver de att man absolut inte ska använda gängtejp, men står det i manualen så kan du väl köra på det, fast jag tror absolut att en koppabricka är bättre.

Henrik.M
2008-07-20, 02:06
Elektrisk givare...Öh...ja, men det måste det väl vara?

Finns även "analoga".

Elektrisk : Elektrisk oljetrycksgivare vid blocket som du drar kablar från till en oljetrycksmätare fungerar med elektriska impulser från givaren.

Analog: Du kopplar ett oljerör/slang från motorn till en oljetrycksmätare och det är mätaren som mäter trycket istället för givaren..
Du skickar helt enkelt upp oljetrycket mot mätaren via slang. (Typ boost mätare fast för olja).

Analoga är oldschool och straffar sig lätt om man inte monterar dom rätt.
Aldrig roligt att få 100 gradig olja insprutande i kupen. =/

HRC
2008-07-20, 14:35
Du skojar? Aldrig hört talas om! Låter ungefär lika modernt som VW's pneumatiska drift av vindrutetorkare m.h.a. luften i reservhjulet. Eller järnskodda hjul.

Henrik.M
2008-07-20, 19:41
Du skojar? Aldrig hört talas om! Låter ungefär lika modernt som VW's pneumatiska drift av vindrutetorkare m.h.a. luften i reservhjulet. Eller järnskodda hjul.

Varför ställa en fråga om du redan vet allt!?
Dessutom vara dryg brukar inte göra saken bättre......

ypzilon
2008-07-20, 20:59
Du skojar? Aldrig hört talas om! Låter ungefär lika modernt som VW's pneumatiska drift av vindrutetorkare m.h.a. luften i reservhjulet. Eller järnskodda hjul.

Om du någonsin har kollat lufttrycket i dina däck så har du nog sett en analog tryckmätare. Det är inte konstigare än så.

HRC
2008-07-21, 23:01
Varför ställa en fråga om du redan vet allt!?
Dessutom vara dryg brukar inte göra saken bättre......

Huh? Jag är aldrig dryg i text till människor jag inte känner. Jag blev bara lite lätt chockad av det där med analoga oljetrycksmätare.


Om du någonsin har kollat lufttrycket i dina däck så har du nog sett en analog tryckmätare. Det är inte konstigare än så.

Jaså jaha...men DET är ju en helt annan sak! :)

(Än att dra en lång slang med kokande olja in i kupén. Det var mest det jag hade funderingar kring lämpligheten i.)

Fireball
2008-07-21, 23:26
Autometer har en hel drös mekaniska mätare i sitt sortiment. Ska tydligen vara avsedda för bilar med begränsade elsystem (typ vissa tävlingsbilar).

För bränsletrycksmätarna finns en "brandvägg" att sätta mellan mätpunkten och instrumentet så att inget bränsle kommer igenom i händelse av läckage (det är för övrigt ett krav, utan dylikt skydd måste mätaren sättas framför torpedväggen), jag vet dock inte om det finns liknande för oljetryck.