handdator

Visa fullständig version : Blandningsförhållande metallicfärg?



KalPDal
2008-07-18, 21:20
Hej,

Har slipat och donat på Golfens tak så jag är nöjd - ska nu till att lacka som den amatör man är på det området. Trösten är iaf att det kan knappast bli sämre än vad det var innan. Klarlacken hade släppt i stora sjok och fladdrade på sina ställen så den såg skitkass ut. Nu ska jag måla med indianaröd metallic som också är originalfärgen. Jag har köpt Sikkens färg.

Nu till frågeställningen som dök upp och gjorde mig förvirrad: I butiken sa de att jag skulle blanda färg med 50 % förtunning, klarlack med 50 % härdare och 20-30 % förtunning. Som jag tolkar det hela så skulle då färgen blandas som t.ex 2 liter färg med 1 liter förtunning, klarlack t.ex 1 liter klarlack med 0.5 liter härdare och 2-3 dl förtunning. Hittade en websida med informell "lackskola" där man kunde läsa:

"Exempel 1; 100/50/30 innebär 100% färg, 50% härdare och 30% förtunning.
Exempel 2: 100/100 innebär 100% färg och 100% härdare, alternativt förtunning.

Enkelt förklarat, om man har 1 liter färg, ska man tillsätta 0,5 liter härdare och 3 dl förtunnnig."

Min tolkning verkar då stämma med "lackskolans" MEN i denna "skola" så säger man att metallicfäger(bas) oftast blandas 100/100 alltså 1 liter färg till 1 liter förtunning.

VAD är riktigt i det här fallet? Jag har nu provblandat 100/100 och tycker det verkar väldigt blaskigt.


Mvh
Kalle

ypzilon
2008-07-18, 22:34
Har du ingen kopp för att mäta viscositeten?

VWGolIV
2008-07-18, 22:36
Då jag blandar så har jag mätsticka att gå efter.

Fick från lackeraren och det fungerar kanon.
Sen skriver alltid färggubben på burken hur jag skall blanda.

KalPDal
2008-07-18, 23:08
Då jag blandar så har jag mätsticka att gå efter.

Fick från lackeraren och det fungerar kanon.
Sen skriver alltid färggubben på burken hur jag skall blanda.

OK, vad gör mätstickan som man inte kan med mått kan åstadkomma vid blandning enligt de värden som anges av i det här fallet butiken och den kille som höll sin "lackskola" som fungerade för honom?

Jag skrev ju som sagt också ned vad färggubben sa att blandningen skulle vara men det kan ju ske misstag av både mig, färggubben och "lackskolekillen" och jag vill dubbelkolla vliket som kan vara mest troligt av dessa värden.

Mvh
Kalle

KalPDal
2008-07-18, 23:09
Har du ingen kopp för att mäta viscositeten?

Nope, har ingen sån. Om jag inte har nåt värde på viskositeten så antar jag att jag inte har nån nytta av en sån heller....eller?

Mvh
Kalle

rupp
2008-07-19, 10:42
Nope, har ingen sån. Om jag inte har nåt värde på viskositeten så antar jag att jag inte har nån nytta av en sån heller....eller?

Mvh
Kalle Färgen blandas 50/50 alltså en liter färg en liter förtunning den blir lite tunn. du kan måla flera lager tunna skikt kryss måla på slutet annars kan det bli flammigt, sen när det har torkat ska du blanda klarlacken och den brukar blandas 100/50/30