handdator

Visa fullständig version : Golf gti 16v



PointZer0
2008-07-18, 14:33
Hej. jag har en golf gti 16v -88 och jag skulle behöva en ny växellåda till den. är det någon som har eller kan ge tips så är jag väldigt tacksam

Dave the brave
2008-07-18, 15:05
Sök på bildelsbasen.se, där fanns några stycken såg jag.

Bra att veta om du ska söka: Växellådan till din bil har beteckningen 020 2Y. Motorkoden är KR, samma låda sitter även på PL-motorerna. Fanns på GTI 16V mellan -86 till -88 (KR) och -89 till -91 (PL).

Vad är det för fel på din?

PointZer0
2008-07-19, 10:00
Jag pratade med arver och dom sa att lådan hade betäckningen YY. jag har inte växlarna där dom ska ligga och varje gång jag backar eller kör framåt på ettan om jag står still så skakar hela bilen. skulle du kunna hjälpa mig att leta på bildelsbasen?? jag fattar inte mycke av den sidan

Junfors
2008-07-19, 10:14
Att växlarna inte ligger där dom ska kan vara en ren justeringsak, kanske vore bra att nån som kan lite om lådor kollar på din bil innan du jagar en låda och byter den, om du har tur kanske det inte är så illa som du tror.

Fredrix
2008-07-19, 10:17
"varje gång jag backar eller kör framåt på ettan om jag står still så skakar hela bilen"

Det är inte motorkuddarna som är helt kass ?

pekka kiiskilä
2008-07-19, 11:41
Det kan vara en justerings sak men det kan även vara krökta växelgafflar så justera lägena först och om det inte funkar så kan du byta eller laga lådan.

Dave the brave
2008-07-19, 13:30
Som de andra säger så kan det vara en justeringssak i växellänkaget. För att kolla detta kan du göra på följande sätt:

Be någon växla med växelspaken medans du tittar på växellänkaget i motorrummet för att förstå hur det fungerar. Koppla sedan bort växellänkaget från armen som går in i växellådan och lägg i växlarna enbart med hjälp av den lilla armen som sitter på växellådan. Detta gör du med motorn avstängd. Lägg i ettans växel, starta motorn och testa. Gör likadant med backen. Om bilen går riktigt då så är växellådan hel men länkaget behövs justeras och/eller bussningarna i länkaget behövs bytas.

Som Fredrix säger så kan det även vara motorfästena som är slut. Testa att rucka fram och tillbaka på motorn för att kolla att den sitter fast. Den ska gå att röra litegrann men utan klonk eller andra missljud. Du kan även lägga i backen och med handbromsen åtdragen backa "utan att bilen rör sig bakåt" för att se att det inte är onormalt stora rörelser i motorn.

Om du misstänker att någonting i lådan är sönder kan du tappa ur växellådsoljan för att se om där är metallflisor eller dylikt i oljan. Urtappningspluggen lossar du med en insexnyckel modell större. Har du inte en sådan insexnyckel kan du ta en sexkantsskruv med rätt storlek på huvudet som passar i pluggen. Sätt på två muttrar på skruven och lås dem mot varandra så att du kan dra skruven.

En lådan på skroten kostade när jag skulle ha en ny för 5 år sedan ca 5000 kr. Vet ej vad de kostar i nuläget men det är iaf värt all lägga ner lite tid på att verkligen konstatera att det är växellådan det är fel på. Det bästa är att hitta en via GTI-forumets Köp&Sälj-avdelning eller på Blocket. Där brukar de vara betydligt billigare.

Som sagt, beteckningen på lådan är 020 2Y. Om Arver sa YY så är det nog den de menar.

När du söker på bildelsbasen, sök på VW/Golf/växellåda/växellåda 5-speed. Ange årsmodell 88-91 samt skriv in "16V" i fritextrutan.

Har du mer frågor så är det bara att fråga på :)

PointZer0
2008-07-19, 16:11
Tack för alla svar. jag ska genast kolla alla saker som ni tagit upp