handdator

Visa fullständig version : Brand i P-hus



Makke
2008-07-17, 18:30
I morse brann det i p-huset där jag parkerat bilen över natten. Min bil brann inte men stod ändå i kraftig rökutveckling under några timmar. Bilen är nu bärgad till verkstad för sanering.

Min fråga är hur stor skada bilen kan ha tagit av brandröken? Finns det någon möjlighet att försäkringsbolaget löser in bilen?

Finn
2008-07-17, 20:31
Ska inte ta nån skada av lite rök förutom att d luktar fan. Borde väl inte bli inlöst för nåt sånt simpelt. För en sanering lär väl inte överstiga bilens värde?

Jani Hast
2008-07-19, 18:15
Hur nära stog bilen.
Var där i dag och kollade på förödelsen i dag. Mycket sot blir det efter en brand på ett sådan ställe.

Fireball
2008-07-19, 18:25
Ska inte ta nån skada av lite rök förutom att d luktar fan. Borde väl inte bli inlöst för nåt sånt simpelt. För en sanering lär väl inte överstiga bilens värde?

Beror lite på vad det var för rök.
Min fd chef smällde ett bilbatteri hemma i garaget (nåt laddningsfel). Alla verktyg började rosta efter det...

VWGolIV
2008-07-19, 18:43
Det du skall vara noga med är att kontrollera att AC m.m inte luktar rök om du nu har det.

Lika så skall du vara noga med att låta fler personer än dig själv lukta i bilen efter sanering så det inte sitter någon röklukt kvar, starta gärna nån kupévärarme eller liknande så du får varmt i blien, för då framträder vissa dofter mer.

Jani Hast
2008-07-20, 01:04
Beror lite på vad det var för rök.
Min fd chef smällde ett bilbatteri hemma i garaget (nåt laddningsfel). Alla verktyg började rosta efter det...

3 totalt utbrända bilar är det som har skapat röken.

Makke
2008-07-20, 12:09
Hur nära stog bilen.
Var där i dag och kollade på förödelsen i dag. Mycket sot blir det efter en brand på ett sådan ställe.

Bilen stog faktiskt på våningen ovanför, så det är inte så att lågorna slickat karossen direkt... Men den var ändå rejält nersotad.

Kommer vara jäkligt petig när jag hämtar ut den från verkstan nästa vecka. Enligt killen jag pratade med på verkstan hade dom bara tvättat med avfettning och högtryck samt ställt upp bilen o vädrat kupén... hmm, känns lite fattigt om man säger så, kunde jag lika gärna tvättat själv ju! Men jag var tvungen att få bilen bärgad till verkstad efter jag pratat med mitt försäkringsbolag. Känns bättre att ha anmält det dit och kan få hjälp i framtiden om inte röklukten försvinner... Inlösen kanske? För att byta hela inredningen känns dyrt:)

VWGolIV
2008-07-20, 12:38
Vad är det för bil ?

Jag hade bett om att få lämna den till en rekond firma, kräv det.
Att bara vädra den är dumt. Då lär den säkert lukta rök.

Makke
2008-07-20, 12:58
Vad är det för bil ?

Jag hade bett om att få lämna den till en rekond firma, kräv det.
Att bara vädra den är dumt. Då lär den säkert lukta rök.

Bilen är en Golf 1,6 -03

ovredsson84
2008-07-20, 16:02
Rekond e nog rekomenderat...

Plus när min far hade en mindre källar brand så förstördes alla verktyg och slaktvertyg i rostfritt bara skrot.. Sanerings firman som var där och fixa sa att det e brand röken som gör det.. där blir något i röken som gör att allt rostar/arjar jätte lätt och fort..

Men det bildas oftast av när kablarna och sånt i hus brinner sa han men borde vara samma med bilar..

Men detta e ju vad jag har fått förklarat för mig.. men om det stämmer vet jag ju inte riktigt mer än att fars saker blev förstört...