handdator

Visa fullständig version : Golf 2 GTD effekthöjning



G60 V-spec
2008-07-16, 12:39
Hej!

Min farbror håller på med ett lite mindre projekt där han bland annat ska sätta på en intercooler från Passat 1.8T och försöka få lite mer hk i bilen. Motorn som sitter i hans bil är en 1.6 TurboDiesel.

Jag har letat runt på forumet och sökt men har inte direkt hittat det jag söker.

Får man någon effekt om man bara hänger dit intercoolern eller måste man samtidigt höja turbotrycket och feta på med diesel genom dieselpumpen?

HUR höjer man turbotrycket på en 1.6 TurboDiesel. Hade varit bra med en bild förklaring också. Men en väldigt detaljerad förklaring går också bra.

Hur mycket vågar man höja trycket?

Vet att det finns 1.6 TurboDiesel med original intercooler som är på 80hk.
Räcker det att höja hans effekt till 80hk eller kan man höj ännu en bit utan risk för överhettning eller ras av motor?


Mvh Vlado

Ronny
2008-07-16, 12:46
jag tror ja har ett intercooler kit till en sånhär maskin.. har även en hel motor + vxl


fast ja e osäker på om ja slängt intercoolern..

osäker på om du kan ändra turbotrycket på den turbon du har på den bilen.. men om de går så finns det en lång bult som går utifrån wastegaten till turbon som du kan skruva på.. så såg det iallfall ut på min 1.9td som ja också haft, om inte så kan du plocka en turbo ifrån en sistnämnd motor.. have fun.. min 1.9td gick som fan...

G60 V-spec
2008-07-16, 15:38
Tack för tipset. Känner en som behöver både vxl-låda och motor till 1.6TD så jag återkommer ang. det.

Någon mer som har något tips?

R.Grönberg
2008-07-16, 17:50
Intercoolern låter ju inte så dumt men passat? den är ju jätte liten + svår placerad.. Saab 9000 intercooler hade jag på min, passade perfekt och är stor...
Ingen vidare effektökning alls om du inte gör ngt annat.
Men fläska på laddtryck till 1.5kg det är inga problem, sitter ett litet tunt rör till wastegaten, kapa av det och sätt en sådan som du kan ställa laddtrycket på... över där så klarar inte kopplingen mer, isf får ni byta den.
Sedan på med dieselpumpen till den ryker lagom svart och bilen kommer gå tillräckligt hyffsat faktiskt...

Kom ihåg ju mer laddtryck ju billigare går en diesel;)

Lillen
2008-07-16, 17:57
Sökelisök i forumet!
Finns en bra tråd i just detta ämne sedan förut!

G60 V-spec
2008-07-16, 17:59
Det jag har hittat var angående 1.9TD bara.....Hur man höjer laddtrycket har jag inte riktigt förstått Robin. Har du kanske någon bild som kan hjälpa mig?


Mvh Vlado

Lillen
2008-07-16, 18:01
Skruva lite på pumpen , på med större intercooler och spänn på wastegatestången.
Så ska du se att det kommer skena iväg lite bättre =)
Öppnare insug och större avgas är ett plus!

G60 V-spec
2008-07-16, 18:03
Intercoolern från Passaten räcker väl till ca 1,0 bar ladd på turbon?