handdator

Visa fullständig version : Phaeton/Touareg köptips?



BALAN
2008-07-16, 11:49
Hur är dom begagnade? Tänker mest på alla elektronik och luftfjädring å så. Dom börjar ju komma ner redigt i pris tycker jag. Phateon finns för 225k och Touareg för 199 :)

Någon som vet nåt om kända fel osv?

Finn
2008-07-16, 12:18
Phaeton har jag ingen koll på men Touareg e väl inte den första bilen jag skulle köpa beggad. Antar att d e dom första modellerna som börjar komma ner i pris då garantin gått ut. Brukar finnas rätt så roliga fel på dom som kostar en hel del att fixa. Kan bli dyrt som privarperson.

Henrik.M
2008-07-16, 14:51
Anledningen till att att dom börjar bli billiga är : Driftskostnader + servicekostnader.

Kostar multum att rulla en phaeton över verkstadströskeln.
Inget du direkt pular på hemma med kan jag säga.
Ungefär samma tendens med Audi A8......billiga i inköp & dyra i drift.

Folk gör sig av med dom när garantin/serviceavtal gått ut och man förstår varför när man kollar driftskostnader.

BALAN
2008-07-16, 16:25
Du har inga ca priser Henrik? Vad är det som kostar? bromsar och normala service grejer eller? För det är ju inga dåliga bilar antar jag så dom borde ju hålla ihop ett tag till iallafall...

Det sista man vill ha är väl ett söndags ex i detta fallet då....

Särkelä
2008-07-16, 16:36
har fått för mej att det e lite probs me touaregen. tycker vi har haft dom inne mycke. Kan iofs vart dom första årsmoddelrna som kom kanske.

Henrik.M
2008-07-16, 16:45
Vad är det som kostar?

Frågan är vä vad är det inte som kostar??

Service kostar 3ggr mer än till en svensson bil , skulle tro att den håller samma priser som ex en A8.

Har inga exakta priser , men phaetonen var/är ju ingen svensson bil , därav priser på reservdelar och jobb.
Var/är ju tänkt som en lyxbil.

Lyxbilar är aldrig billiga att driva.

HRC
2008-07-16, 18:57
Må vara att Phaeton är en lyx-limo av sällan skådad klass, men det är ju trots allt en vanlig bil? Nu har jag aldrig mekat med en sådan men om man sköter servicen själv då? Byter olja, filter, vätskor, bromskomponenter och allt vad det är enligt serviceschema. Eller är tekniken alldeles för komplicerad för det? Och så lär man väl ha en VAG-COM med CAN-stöd för att kunna reda ut vilken av alla datorer i bilen som råkar krångla för tillfället :)

Lär ju antagligen vara ganska dåligt med beg-delar från bildemonteringar också! Jag står nog över just denna VW-modell....

Edit: NEJ! Jag ska köpa en W12 6.0 för 275' och ta ut på banan på nästa Bugrun!

Chauffören får köra så sitter jag i baksätet med en grogg. Eller vänta, inga passagerare ju. Tusan. Får ratta själv då.

Undrar om den går att modda med öppet luftfilter? Åsså ett spezialbüggt auspuffsystem von Ferrita! Måste ju låta precis dubbelt så häftigt som en VR6!

Suck... Tänk att kunna köpa en sån där bara i förbigående, strippa inredningen, sätta i bur och allmänt racepreppa lite hit och dit. 600 Hk. Whoopaah!

BALAN
2008-07-16, 19:57
Må vara att Phaeton är en lyx-limo av sällan skådad klass, men det är ju trots allt en vanlig bil? Nu har jag aldrig mekat med en sådan men om man sköter servicen själv då? Byter olja, filter, vätskor, bromskomponenter och allt vad det är enligt serviceschema. Eller är tekniken alldeles för komplicerad för det? Och så lär man väl ha en VAG-COM med CAN-stöd för att kunna reda ut vilken av alla datorer i bilen som råkar krångla för tillfället :)

Lär ju antagligen vara ganska dåligt med beg-delar från bildemonteringar också! Jag står nog över just denna VW-modell....



Var inne på mekonomen och kollade.
Bromsklossar fram 2440:- Bak 1351:-
Länkarmar 1000-1900:-
Hjullager 1391:-
Luftfilter 250:-

Kan man ju säga vad man vill om men inte hutlösa priser tycker jag endå. Bromsbeläggen fram var väl i värsta laget.

Jag har snöat in på Phaeton asså :)

Henrik.M
2008-07-16, 20:08
Byter olja, filter, vätskor, bromskomponenter och allt vad det är enligt serviceschema. Eller är tekniken alldeles för komplicerad för det? Och så lär man väl ha en VAG-COM med CAN-stöd för att kunna reda ut vilken av alla datorer i bilen som råkar krångla för tillfället :)

Kan nämna 2-helt vanliga standarsaker som sätter käppar i hjulen för en prigvatperson utan utrustning och kunskap.

Byta bromsklotsar bak + byta batteri i bilen kräver dator.

För bromsklotsbytet krävs det att bakoken backar samt grundinställs mot dom nya klotsarna. (elektrisk handbroms).

För batteribytet krävs det att det nya batteriet anpassas mot batteristyrdonet. (energy management systemet).

Finns at läsa mer om det här http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/en2/experience/innovation/technical_glossary/battery_energy_management.index.html

Iofs........det är vad som krävs på en ny Passat och Nya A6 också. =)
Men det är 2 exempel på enkla jobb en lekman inte utför utan risk att göra mer skada än nytta.

Men visst..har man ekonomin så är det bara att handla , det hade jag gjort.
(Jag har ju gratis verkstadsbesök och utrustning). ;-)

Henrik.M
2008-07-16, 20:32
Hr för mig detta varit upp förr.

Men då får det bli en favorit i repris.

Bilder från fabriken i dresden när dom plockar ihop phaeton.
Inget vanligt fabriksgolv här inte. =)


http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1837641&page=1

Barbapappa
2008-07-16, 23:39
Pheaton måste ju vara en av de bilarna med sämst andrahandsvärde, perfekt att köpa begagnat då ju. ;-) Ballare än en beg v70 el 528 iaf. som kostar liknande pengar.

Belägg kostar ju som vanliga 'rejsbelägg' verkar det som, men om det är så svårt att byta och tekniken nu även sitter på fler 'vanliga' bilar så kanske det inte är tokdyrt längre?

Vad kostar kamrem eller vad det nu är på dom att byta?

Henrik.M
2008-07-16, 23:45
Vad kostar kamrem eller vad det nu är på dom att byta?

Jag vet att det finns ett inlägg någonstans i forumet där någon hade en bekant som bytt remmen till kamdrivningen på sin phaeton , var visst en liten kort rem som satt ganska långt ner i mitten av snurran & krävde enorma demonteringar för att bytas..


Iaf gick det på ett par sköna slantar i verkstadskostnader.

Hittar tyvärr ej inlägget. =/

Marcus
2008-07-17, 10:13
Review of Volkswagen Phaeton W12 6.0. Jeremey Clarkson.
http://www.youtube.com/watch?v=KmGNRMOpg7E

Jag hade nog valt en Phaeton 3,2 VR6 eller någon trevlig V6 TDI om jag var spekulant... Fascinerande bil i vilket fall!

Ronny
2008-07-17, 11:13
Bilder från fabriken i dresden när dom plockar ihop phaeton.
Inget vanligt fabriksgolv här inte. =)

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1837641&page=1


regler för de anställda.,. tappa en skruv, en droppe olja, minsta lilla på vårt nya fina trä golv så kommer en liknande klo susande i taket griper er och kastar ut er ifrån närmsta våning med huvudet före utan uppsägningstid..

dom verkstadsarbetarna har ju finare kläder än va vår vd har..

Loxarn
2008-07-17, 12:10
måste du göra en tråd på internet å fråga va bilen kostar i drift har du inte råd att äga den :-)

tjipp
2009-05-25, 19:07
vi kan ju upp denna gamla tråd lite..

Någon som har erfarenhet av ägandet av en Touareg v10 tdi?
Lite exempel på "fel och brister"
och vad vanliga servicar kostar igentligen?

Visst kostar fläsk i försäkring, skatt och sås,, men oj sånt färdmedel!

Mr dOhC
2009-05-25, 20:38
Bakljuset ser väldigt skumt ut. Är det nån synvilla pga dålig filmkvalitè ?

http://www.youtube.com/watch?v=ROtEZ-jAvF0&NR=1