handdator

Visa fullständig version : Plocka bort fjäderben Golf 1a



LindeMan
2008-07-15, 23:43
Ska iväg på en halft överbliven skrot om nån dag å hämta ett fjäderben men vad kan man behöva för verktyg? är ca 4mil å finns inget där så ja behöver allt med mig

hellseeker
2008-07-16, 00:24
fram eller bak?

Jocke_M
2008-07-16, 01:27
skär lös dem med gas :)

Sebbe
2008-07-16, 08:02
Lite dåligt minne, men tror du behöver ringnyckel alt. spärrskaft + hylsa 13 m.m. för att lossa uppe fram (lagringen) och 2 st ringnycklar alt. 1+spärrskaft hylsa 18 m.m. för att lossa nere fram. Bak är det samma verktyg som fram nere. Uppe beror det på märke på dämparna, har själv haft dämpare med både 17, 18 och 19 m.m. på muttern uppe, sen behöver då något att hålla fast dämparen med uppe när du lossar muttern annars snurrar den bara. Brukar gå med en liten skiftnyckel eller polygrip/rörtång eller så är det ett hål för insexnyckel i toppen.
Det var ett tag sen jag bytte fjäderben på en mk1 så jag är inte helt 100 på storlekarna på skruvarna.
Står bilen på marken? Då behöver du domkraft och fälgkors också =)

Ronny
2008-07-16, 10:03
sebbe har rätt...

glöm inte hylssattsen då du behöver lite smått och gott där ibland 18 & 19

uppe sitter stötdämparen med 19, du måste hålla själva dämparen med en insekstnyckel eller en liten skiftnyckel.. detta kan vara lite bökigt om man inte gjort det förut..

Mackan73
2008-07-16, 11:51
Ska du bara ta loss hela fjäderbenet & inte fjäderbenslagringen så räcker det med en 13 för dom 2 övre muttrarna, samt antagligen 2 st 17 för att lossa nertill på spindeln.

Ronny
2008-07-16, 14:06
Ska du bara ta loss hela fjäderbenet & inte fjäderbenslagringen så räcker det med en 13 för dom 2 övre muttrarna, samt antagligen 2 st 17 för att lossa nertill på spindeln.

onödigt o betala för en begagnad o säkert minst 10 år gammal lagring, o dessutom behöver man ibland även 18 till bultarna som fäster benet ner till ..

Mackan73
2008-07-16, 14:07
Ska man ta bort den så kan det ju va e bra idé att ta med fjäderklämmor oxå så man inte får hela paketet i ansiktet.

Ronny
2008-07-16, 14:20
Ska man ta bort den så kan det ju va e bra idé att ta med fjäderklämmor oxå så man inte får hela paketet i ansiktet.


suck amatör, de behövs inte.. men skruva inte lös toppmuttern om bilen inte är uppallad..

Mackan73
2008-07-16, 14:29
Självklart kan man plocka isär allt i småbitar på plats. Men är man på en halvt övergiven skrot 4 mil från verktyg & ska montera loss ett fjäderben så skulle då inte jag börja pilla med att ta loss lagringen, utan plocka med hela paketet därifrån.

Men det är klart vill man skapa mer problem än nödvändigt så är det ju upp till den som skall skruva. Och för övrigt så kan muttern som är längst upp även vara en 22.

LindeMan
2008-07-16, 17:37
Bilen antar ja står på backen så domkraft, fälgkort och avbitare är ett som e säkert, sen hylsnyckelsats men var just detta med insex osv ja var ute efter. lite tänger får följa med å.

Åker ju en bubbla från 73/74 å där nånstans så ska man få på fjäderben från en golf 1a å jag vill se om det funkar innan man beställer coilovers.

Betalar inget för själva benet

Lillen
2008-07-16, 18:58
Det är väl till och med samma spec på fjäderbenen för Golf Mk I och dessa bubblor väl?
Har för mig att det skall passa rakt på.......TROR jag!?

LindeMan
2008-07-17, 22:51
Det är väl till och med samma spec på fjäderbenen för Golf Mk I och dessa bubblor väl?
Har för mig att det skall passa rakt på.......TROR jag!?


Som jag har fattat de så from 74´as bubbla så ska golf 1 fjäderben passa om man mixtrar lite med topplagringen. Men då min bubbla e tillverkad 73 men reggad som 74 så vill ja vara säker.

Egon
2008-07-19, 13:08
Som jag har fattat de så from 74´as bubbla så ska golf 1 fjäderben passa om man mixtrar lite med topplagringen. Men då min bubbla e tillverkad 73 men reggad som 74 så vill ja vara säker.


-74'ans nedre fäste skiljer sig helt från golfens nedre fäste, -75 kom bubblan med en framvagn som var liknande golfens.
Sök i forumet på vwtyp1.com så finns det en beskrivning på hur du kan sänka din -74'a.

LindeMan
2008-07-19, 14:51
-74'ans nedre fäste skiljer sig helt från golfens nedre fäste, -75 kom bubblan med en framvagn som var liknande golfens.
Sök i forumet på vwtyp1.com så finns det en beskrivning på hur du kan sänka din -74'a.

Så kanske de var, Jo ja sitter mycket på vwtyp1.com å jag gissar på att du menar att man ska kapa fjäderbenet å hålla på med golf 1ans insatsdämpare osv.

Så som jag har nu så är bilen så sänkt som jag vill ha det, men då jag vill kunna använda bilen på bana så vill jag ha lite värre grejer hårdare :D

Egon
2008-07-19, 21:15
Då kanske du ska fundera på att byta bärarmar till -75'ans så du kan få dit golfben.