handdator

Visa fullständig version : Ha bilen avställd i ett år...



Mawe
2008-07-15, 20:25
Ska plugga utomlands i ett år nu och eftersom ingen tyckte att en GTI i väldigt fint skick var intressant att köpa, så har jag nu beslutat att ställa av den under perioden jag är utomlands.

Var och köpte ett heltäckande överkast på Biltema för en rimlig peng, men nu till min fundering.

Ska ställa bilen i vårt stall som har vanlig sand/grus golv vilket inte är så smidigt att hissa upp bilen på.

Är det väldigt dåligt för däcken om den står helt still i ett års tid?
Fick ett tips om att pumpa upp däcken till 5 kg så ska de klara sig, stämmer det?

Mvh Martin

Fireball
2008-07-15, 20:32
Det där med däcktryck har jag själv inte provat men det borde ju funka.

Jag hade satt in ett par torrbollar i bilen också, annars finns en risk att du har en möglig inredning när du kommer tillbaka. De kräver dock att någon tömmer dem då och då...

Mawe
2008-07-15, 20:35
Det där med däcktryck har jag själv inte provat men det borde ju funka.

Jag hade satt in ett par torrbollar i bilen också, annars finns en risk att du har en möglig inredning när du kommer tillbaka. De kräver dock att någon tömmer dem då och då...

Hrm.. var hittar man bra torrbollar? Mekonomen? Biltema?

Har en snäll far som nog kan ställa upp på att tömma dem isf ;)

mattiask
2008-07-15, 21:58
Såg på biltema för 70:-. Typ en hink med en påse i.

ovredsson84
2008-07-15, 22:00
öb har bra torrbollar..

ökat däck tryck kan nog räcka..

ypzilon
2008-07-15, 22:14
När vi får nya bilar från fabriken så ligger däcktrycket runt 4,5 bar.

Biltemas torrbollar har inte funkat för mig, jag har valt andra.

Fireball
2008-07-15, 22:28
Jag köpte torrbollar på Bauhaus, men vilken färghandlare som helst borde ha. Biltemas är nog sämre, jag har hört fler klaga på dem.

Taarzaahn
2008-07-15, 22:36
Ska plugga utomlands i ett år nu och eftersom ingen tyckte att en GTI i väldigt fint skick var intressant att köpa, så har jag nu beslutat att ställa av den under perioden jag är utomlands.

Var och köpte ett heltäckande överkast på Biltema för en rimlig peng, men nu till min fundering.

Ska ställa bilen i vårt stall som har vanlig sand/grus golv vilket inte är så smidigt att hissa upp bilen på.

Är det väldigt dåligt för däcken om den står helt still i ett års tid?
Fick ett tips om att pumpa upp däcken till 5 kg så ska de klara sig, stämmer det?

Mvh Martin

Det är både bättre för däck och fjädring om du kan lyfta den lite, hjulen behöver inte hänga fritt men lite avlastning på lager och dylikt skadar inte använd lastpallar ev. dela dom på mitten, 5kg är lite väl häftigt att ha i däcken snarare 3 kg är mer än tillräckligt.

VWGolIV
2008-07-15, 23:32
Finns det tillgång till ström så hade jag köpt en liten avfuktare.

Om inget så lägg lite mer pengar på riktiga torrbollar och inte biltema,

Kostar mer att ersätta/rengöra hela inredningen.

scirocco8v
2008-07-16, 01:41
du ska lägga en tät presenning lr plast på marken under bilen så slipper du mycke fukt... gjorde detta i vintras med gott resultat

Falcor
2008-07-16, 07:25
Byt olja innan och toppa upp bensintanken....

Mawe
2008-07-16, 11:08
du ska lägga en tät presenning lr plast på marken under bilen så slipper du mycke fukt... gjorde detta i vintras med gott resultat

Det har jag inte alls tänkt på.. kan man ju göra :)

Tack för alla tips. Blir till att göra en snabb placering i stallet idag då man åker imorrn.. Ha det super

Loxarn
2008-07-16, 19:45
Det är både bättre för däck och fjädring om du kan lyfta den lite, hjulen behöver inte hänga fritt men lite avlastning på lager och dylikt skadar inte använd lastpallar ev. dela dom på mitten, 5kg är lite väl häftigt att ha i däcken snarare 3 kg är mer än tillräckligt.

inte alls


jag har kört runt med 4kg i ett halvår

Mawe
2008-07-16, 19:46
Vad tycker ni om att starta upp bilen en gång i månaden och låta den gå 30 sek för att sedan stanna den igen?

Anledningen är att sist den stod ett längre tag så slutade tomgångsmotorn att funka.. kostade mig 1700 kr då :S

Falcor
2008-07-16, 19:54
30 sekunder? låt den stå och gå tills den är varm istället....

VWGolIV
2008-07-16, 23:26
Bättre att någon kör runt lite på gården var annan vecka =)
Det hade jag gjort iallafall.

Henrik.M
2008-07-17, 01:03
Och för all del.........DRA INTE ÅT HANDBROMSEN om bilen ska stå länge.

Då är risken stor att bakoken kärvat fast i det läget när du kommer tillbaka.
Smörj axeln på oket med rostlösning och motionera ner det så mycket det går.
Sen låter du bilen stå utan åtragen handbroms.

Har provat båda metoderna och metod 2 funkar betydligt bättre än 1:an som kostade mig 2 nya bromsok bak. =)

Nyttig info : http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=41

Fireball
2008-07-17, 10:20
Tack för alla tips. Blir till att göra en snabb placering i stallet idag då man åker imorrn.. Ha det super

Ha en trevlig resa!

Mawe
2008-07-18, 21:02
Ha en trevlig resa!

Tack! Men jag kunde inte slita mig från GTIklubben ;) Sitter på hotellrummet i Bangkok nu. Här e sjukt varmt och fuktigt, men massagen man fick precis för en hundring var riktigt najs :D

Drog inte åt handbromsen Henrik, men tack för påminnandet iaf.

ovredsson84
2008-07-18, 21:21
nice ha en trevlig resa/semester

VWGolIV
2008-07-18, 22:01
Finns ju olika sorters massage så undra vilken du tog ?

Mawe
2008-07-22, 05:18
Finns ju olika sorters massage så undra vilken du tog ?

Det var en body oil massage, hela kroppen i en hel timme :) Ingen hård Thaimassage inte...

Nu sitter man i Sydney, aningen jetlaggad, så man vaknar alldeles för sent..

Av alla Golf V man har sett så har typ 50 % varit GTI :)

emilson
2008-07-22, 18:34
Det var en body oil massage, hela kroppen i en hel timme :) Ingen hård Thaimassage inte...

Nu sitter man i Sydney, aningen jetlaggad, så man vaknar alldeles för sent..

Av alla Golf V man har sett så har typ 50 % varit GTI :)

Blev det någon happy ending?

Mawe
2008-07-23, 03:10
Blev det någon happy ending?

Hehe, jag var helt hundra på att hon skulle fråga om jag ville ha special treatment, men den frågan kom aldrig.. :(

Golf-Vicke
2008-07-23, 12:40
Ett annat tips: sätt batteriet på underhållsladdning.

Mawe
2008-07-25, 14:28
Ett annat tips: sätt batteriet på underhållsladdning.

Vad innebär underhållsladdning? Ladda en timme, sen ladda det en timme igen nästa månad?

ypzilon
2008-07-25, 14:49
Lite bättre laddare går automatiskt in på underhållsladding, vilket innebär att du kan sätta igång laddaren och låta den vara inkopplade hur länge som helst utan att skada batteriet och det är alltid fulladdad.

Golf-Vicke
2008-07-27, 04:01
Vad innebär underhållsladdning? Ladda en timme, sen ladda det en timme igen nästa månad?

Låt stå och ladda hela tiden om du har laddare med underhållsladdnings funktion.

VWGolIV
2008-07-27, 12:56
Ctek gör bra sådana laddare, jag har en och den har lyckats skaka liv i 2 batterier som jag ej fått igång med min vanliga laddare.

Taarzaahn
2008-07-28, 11:09
inte alls


jag har kört runt med 4kg i ett halvår

Hoppas att jag aldrig möter dig på vägen.
Alla däck är gjorda för ett maxtryck av 44PSI dvs. lite över 3 kg. OCH DET STÅR PÅ DÄCKEN OCKSÅ.
OBS! Kallt tryck så när sen en sådan som du kommer flängande med varma däck ............. lurar en däckexplosition runt hörnet kanske.

Eller du kör kanske med lastbilsdäck då blir det en helt annan affär.

Mer än 3 Kg i däcken är varken lämpligt är säkerhetssynpunkt eller ur däcksynpunkt. Det är helt enkelt bara dumt och ger dig en sämre väghållning och för er som ska ha bilen avställd DET är bättre att ha hjulen fria och normalt tryck i däcken det är ju faktisk max 1 timmes jobb att lyfta vart hörn och palla under t.ex. tegelstenar eller annat.

ypzilon
2008-07-28, 11:26
Hoppas att jag aldrig möter dig på vägen.


Släng dig åt sidan när du möter en Landrover då, de har över fyra bar i däcken när de kommer från fabriken. Jag tror inte de är ensamma om det heller...

Taarzaahn
2008-07-28, 14:37
Släng dig åt sidan när du möter en Landrover då, de har över fyra bar i däcken när de kommer från fabriken. Jag tror inte de är ensamma om det heller...

En Landrover kör också med 175/70-13......................!!!!

Manny
2008-07-28, 18:39
En Landrover kör också med 175/70-13......................!!!!

Jag citerar:


Alla däck är gjorda för ett maxtryck av 44PSI dvs. lite över 3 kg. OCH DET STÅR PÅ DÄCKEN OCKSÅ.

Manny
2008-07-28, 18:43
Ang däckstryck så rekomenderar jag en snabb sökning i forumet.

Klistrar in en text från en annan tråd här med.


Ursprungligen postat av Magnus Arenander från Goodyear
Hej

När en bil utvecklas så sker detta I samarbete med däcktillverkare och chassitekniker. Däcktillverkaren är
med under de sista 2-3 åren innan bilen lanseras.
Det lufttryck som anges är noga utprovat för att ge en viss prestanda, comfort, ljudnivå, livslängd etc. Självklart kan man laborera med ett par hekto upp eller ner (nu pratar jag olastad bil) men inga stora förändringar.

Det är framförallt luften som bär lasten och inte däckets konstruktion i sig. Bilen är också godkänd med däck som har ett visst Li (load index) för att säkerställa att däcksutrustningen klarar att bära bilens totalvikt m.m.

I detta fallet så är standardutrustningen på BMW 120d 195/55R16 med Li87.
Ändrar man som i det här fallet dimension kan man räkna enligt följande:
225/35R19 är ca 3,4% större i rullomkrets jämfört med 195/55R16 har har Li88 (dvs något kraftigare konstruktion)
255/30R19 är ca 2,7% större i rullomkrets jämfört med 195/55R16 har har Li91 (dvs ganska mycket kraftigare konstruktion)

Eftersom dessa däck har någorlunda rullomkrets (lite större) fast med lägre profil men bredare sektionsbredd jämfört med orginal så betyder det att man har ungefär samma luftvolym som ska bära upp lasten.

Samma luftvolym och samma Li = samma tryck oavsett om det är 16” eller 19”
Samma luftvolym med lägre Li = höj lufttrycket med lika många hekto som ”snäpp” du gått ner i Loadindex
Samma luftvolym med högre Li = sänk lufttrycket med lika många hekto som ”snäpp” du gått upp i Loadindex

Detta är en tumregel som är mycket bra att använda.

Det många inte vet (inklusive däckverkstäder) är att däcken utvecklas för att i grundläget jobba med 20-25% kompression. Pumpar man i för mycket eller för lite luft så jobbar däcket i fel ”spann” och de egenskaper som tekniker jobbat hårt för att få in i däcket går lätt förlorade. Tyvärr har folk och däckverkstäder en dålig vana att slentrianmässigt pumpa i för mycket luft i däcken
och framförallt i lågprofildäck.
Det är inge problem att förstöra väghållningen genom att ha för mycket luft i däcket, det är lätt hänt att man tappar bla. följsamheten.

Min rekomendation i detta fall skulle se ut ungefär såhär i detta fall(olastad bil):


Dimension Li lufttryck
195/55R16 87 2,3 bar (fram), 2,7 bar (bak)
225/35R19 88 (fram) 2,3-2-4 bar
255/30R19 91 (bak) 2,3-2-4 bar


Hoppas att det detta kastar lite ljus över lufttrycksdiskussionerna!

Ps. Ovan gäller för gatdäck körda på gatan Ds.

Mvh
Magnus Arenander

blackfox
2008-07-28, 19:22
Jag citerar:

manny the OWNER ;)

ypzilon
2008-07-28, 21:19
Sedan är det STOR skillnad att köra och att bara låta bilen stå still.