handdator

Visa fullständig version : Inbrott inatt - men hur kom dom in...?



Mulder-_-
2008-07-15, 13:01
Har visst en dålig bilvecka, igår sprack min 4 veckor gamla vindruta efter ett stenskott.
När jag starta bilen i morse tyckte jag det lät lite mkt utifrån - ser då att rutan är nere ca 1 cm, även de andra tre rutorna är nere exakt lika 1cm.
Hmmmm....jaja skumt tänker jag, men var är mina+sambons solglasögon???

Kollar runt i bilen, även de flesta parkeringsmynten är borta - har alltså haft inbrott i bilen. Inget annat saknas dock, kom lindrigt undan.

Bilen var låst & larmad(orginal larm) igår, har inte tappat några nycklar.
Ingen som helst åverkan på dörrar/fönster/lås etc. syns ingenting.

Hur sjutton tog dom sig in? Nån som varit med om liknande?
Detta med rutorna tyder på att tändningen varit på eller hur?

Henrik.M
2008-07-15, 13:13
Vad för cykelmodell pratar vi om till att börja med??

Mulder-_-
2008-07-15, 13:18
sorry, Passat Variant -01 handlar det om

JettaGTS
2008-07-15, 13:21
Har visst en dålig bilvecka, igår sprack min 4 veckor gamla vindruta efter ett stenskott.
När jag starta bilen i morse tyckte jag det lät lite mkt utifrån - ser då att rutan är nere ca 1 cm, även de andra tre rutorna är nere exakt lika 1cm.
Hmmmm....jaja skumt tänker jag, men var är mina+sambons solglasögon???

Kollar runt i bilen, även de flesta parkeringsmynten är borta - har alltså haft inbrott i bilen. Inget annat saknas dock, kom lindrigt undan.

Bilen var låst & larmad(orginal larm) igår, har inte tappat några nycklar.
Ingen som helst åverkan på dörrar/fönster/lås etc. syns ingenting.

Hur sjutton tog dom sig in? Nån som varit med om liknande?
Detta med rutorna tyder på att tändningen varit på eller hur?

Det kan inte vara så att din sambo lånat bilen och använt/tagit mynten och även solglasögonen?

Mulder-_-
2008-07-15, 13:28
Det kan inte vara så att din sambo lånat bilen och använt/tagit mynten och även solglasögonen?

Nepp, ringde faktiskt och kollade det där med solglasögonen.
Var väl runt 100 spänn eller mer under armstödet, mkt 10or & 5or
Har inte parkerat dyrt på lääänge.

Även andra "små" detaljer styrker detta,
t.ex.
*facket över cigguttaget framför vxl-spaken ALLTID öppen, inte imorse
*mob-laddare i dörren, ihoprullad när ej används, nu som ett långt snöre ner på golvet.

Förrsten körde jag bilen sist kvällen innan, isåfall har jag väl gjort detta i sömnen :/

Henrik.M
2008-07-15, 13:31
Alla rutor nere tyder på att någon pillat i låset och kört ner rutorna , sedan kört upp dom igen.....förmodligen utifrån.

Jag själv har programmerat bort den funktionen på mitt komfortsystem för att slippa sådanna obehagliga överaskningar. (Görs på VAG alt med VAG-COM)
Har varit med om kundbilar där buset låst upp bilen , rensat den och sedan låst den igen utan större yttre åverkan.
Gäller bara att har rätt "verktygslåda med hårdvara".

Finns 2 bot.

1.Bygg bort samtliga låscylindrar.

2.Programera bort ventilations funtkionen ur komfortsystemet. (Att rutorna kan styras via låscylindern).

Mulder-_-
2008-07-15, 13:42
Aha, mkt intressant.

Låter som att det får bli alt.2 som tillägg vid servicen i augusti.
Tack för hjälpen Henrik!!

Tips till alla andra - lämna INGET av värde kvar i bilen!
Det har jag inte gjort sedan inbrotten i min golf 2 då mkt blev stulet...

VWGolIV
2008-07-15, 14:31
Jag har sällan något i handsfacket, står jag sen parkerad så öppnar jag facket och tjuven ser att det är tomt och förhóppningsvis väljer en annan bil.

Finn
2008-07-15, 17:49
Orginallarmet (om man nu kan kalla d för larm) avaktiveras när man låser upp me nyckeln. Inte speciellt svåra att bryta upp heller.

jetta_GT
2008-07-15, 18:30
att hålla på så där
tar aldrig ur nyckeln ur tändningslåset på nån av mina bilar ,, än mindre låser dom..

Ronny
2008-07-16, 09:14
att hålla på så där
tar aldrig ur nyckeln ur tändningslåset på nån av mina bilar ,, än mindre låser dom..


ort: sundsvall

Cullberg
2008-07-18, 10:21
Kopplas larmet ur även om man kopplar bort Ventillations funktionen i styrdonet? Alltså nu kopplas det ur när man låser upp med nyckel = idiotiskt
Kan man ändra det i vagcom annars?

T08R
2008-07-20, 16:37
Det sitter inget larm i dessa bilar om man inte har kupésensorerna i taket (det är det lättast att kolla efter).
Det som finns är startspärr.
Vill man slippa att få låscylindrarna uppbrutna och saker snodda ur bilen så är det ett larm man behöver, tex Cargard T70C funkar mycket bra i Passat -01.

Kolla med din nyckel till bilen i alla låscylindrar om dom funkar. Om någon inte funkar så vet du vart tjuven har gått in. Funkar alla så kan du pröva med att dra ut nyckel 2mm och då försöka vrida. Går det så är låscylindern paj och du vet vart dom har kommit in.

Jag gissar på att en låscylinder är sönderbruten. Ibland syns det ingenting när man bara kollar på dom.

Cullberg
2008-07-20, 22:54
Jag har dock larm, Kan man enkelt testa också genom att gå in i bilen låsa och sen poppa upp huven!

Mulder-_-
2008-07-21, 13:48
Det sitter inget larm i dessa bilar om man inte har kupésensorerna i taket (det är det lättast att kolla efter).
Det som finns är startspärr.
Vill man slippa att få låscylindrarna uppbrutna och saker snodda ur bilen så är det ett larm man behöver, tex Cargard T70C funkar mycket bra i Passat -01.

Kolla med din nyckel till bilen i alla låscylindrar om dom funkar. Om någon inte funkar så vet du vart tjuven har gått in. Funkar alla så kan du pröva med att dra ut nyckel 2mm och då försöka vrida. Går det så är låscylindern paj och du vet vart dom har kommit in.

Jag gissar på att en låscylinder är sönderbruten. Ibland syns det ingenting när man bara kollar på dom.

Har kollat lite mer på låset idag; T08R du har (tyvärr) helt rätt.
Låset är kass, går att öppna med min cykelnyckel...

Så då kanske det får bli alt.1 som Henrik skrev
"Bygg bort samtliga låscylindrar"
Om man då tar bort cylindern, litar på fjärrlåset alltid funkar, sätter dit plastlock lika som passagerarsidan - bör man inte "plugga" hålet på nått vis bakom locket??

Nytt lås inkl. kodning 1050:- på VW, känns som det kan bli sönderbrytet lika fort igen - waste of money...

Finn
2008-07-21, 15:39
På passagerarsidan sitter det ett täcklock i någon sorts metall bakom plastkåpan. Den sitter där istället för låscylindern. Vet inte om den från passagerarsidan passar men jag tror inte d. Om inte annat så e d ju bara att beställa till en högerstyrd bil. Vet inte riktigt hur andra gjort.

T08R
2008-07-22, 00:51
Nu kommer jag inte ihåg om det är från passagerar sidan eller om man skulle ta det från vänster bakdörr men det går att montera så man inte har någon låscyl på vä framdörr. Jag gjorde det på min förra bil men kommer inte ihåg vad det va för delar jag använde... Tog sånt som jag hade liggandes.

Henrik.M
2008-07-23, 23:31
Samma kåpa + metall lock till alla dörrar.

Min bil har jag byggt om : http://images.fotopic.net/ytmf7j.jpg

Skier
2008-07-24, 08:57
Hej som ni kanske läst så har jag blivit utsatt för samma sak, (nästan).
Men de jag förvånas över är att ni skriver att ni ska använda samma täckkåpa som på passagerarsidan, men på min bil sitter det en låscylinder även i den dörren!?
Har det att göra med hur många dörrar man har? När det är som för mig 5 dörrar.

T08R
2008-07-25, 01:01
Nej det har inte att göra med antalet dörrar utan det kom en brytning på det med någon årsmodell.

Vet inte när dom tog bort cylindern på passagerar sidan men skulle gissa på -01 på Passat och -01 eller -02 på Golf.

Henrik.M
2008-07-25, 01:41
Sen svaret på frågan alla ställer......hur kommer man in i bilen om fjärren lägger av alt batteriet i bilen tar slut??

Man ser till att cylindern i bakluckan fungerar och så tar man den vägen in istället. ;-)

Iaf om man har en Golf alt en Passat Kombi.

Sedan modell kan bli tuffare.

Mulder-_-
2008-08-14, 23:34
Tänkte bara meddela att jag tog bort låscylindern, köpte ett "cylinderhus" och plastkåpa från vänster bakdörr för 101 kr på VW.
Mkt nöjd med resultatet.

Låset i bakluckan är testat & fungerar, bra att ha back-up...
Tack för era inlägg!

mathias_gsi
2008-08-16, 18:35
Tänkte bara meddela att jag tog bort låscylindern, köpte ett "cylinderhus" och plastkåpa från vänster bakdörr för 101 kr på VW.
Mkt nöjd med resultatet.

Låset i bakluckan är testat & fungerar, bra att ha back-up...
Tack för era inlägg!

Hm, undrar om det är samma "hus" och kåpa till båda framdörrarna?
Syndes det nån skillnad på fästen eller att den inte är symmetrisk?

Henrik.M
2008-08-16, 19:36
Hm, undrar om det är samma "hus" och kåpa till båda framdörrarna?

Svar ja.

3B4 839 879 A GRU - Plastkåpa grunderad.

1K4 839 167 - Metallhus.

mathias_gsi
2008-08-16, 20:29
Henrik.M: Aha tack! Kan va bra å veta:)

Men en sak angående den här komfortfunktionen att man kan köra ner rutorna genom dörrlåset som ni programmerar bort, om tjyven bryter upp dörrlåset, vad spelar det för roll att han kan köra ner rutorna när ändå dörren är öppen??
Är det nåt jag inte tänker på?

Henrik.M
2008-08-16, 21:06
Men en sak angående den här komfortfunktionen att man kan köra ner rutorna genom dörrlåset som ni programmerar bort, om tjyven bryter upp dörrlåset, vad spelar det för roll att han kan köra ner rutorna när ändå dörren är öppen??
Är det nåt jag inte tänker på?

Tar lite längre tid att bryta upp dörren än att köra ner rutorna.
Har man ingen låskolv tar det ytterligare lite längre tid och lite mer jobb att ta sig in.
Vissa blir avskräkta och tar en annan bil andra inte.

mathias_gsi
2008-08-16, 22:34
Jo men jag tänkte för å köra ner rutorna behöver man ju låsa upp och hålla kvar där ett litet tag innan rutorna börjar åka ner...eller går det att komma åt den funktionen på nåt annat sätt om man kan kanske?

Henrik.M
2008-08-17, 00:08
Jo men jag tänkte för å köra ner rutorna behöver man ju låsa upp och hålla kvar där ett litet tag innan rutorna börjar åka ner...eller går det att komma åt den funktionen på nåt annat sätt om man kan kanske?

Det har du rätt i till viss del & till en viss del tror jag (om det nu finns här) det proffisionella buset med lite hjärna just nu sitter och småler.

Men den största nackdelen med att alla rutor åker ner är att det blir oerhört enkelt att komma in i godisbutiken utan att behöva hoppa in i bilen alt slita upp massa dörrar.
Vilket automatiskt innebär att man bara behöver luta sig in i bilen och ta det man vill ha istället för att slita upp massa dörrar på en trång parkeringsplats & baxa sig in i bilen. (Vilket denna funktion utnyttjats till mer än 1 gång).

Brukar vara ett snyggare alternativ till "smash and grab".

Finns ju dock lite bot.

Har man inget SSF godkänt larm i bilen så är det ett billigare alternativ att bygga bort cylindern.
Avskräcker vissa eftersom det då tar tid att gå in i bilen.

Har man ett SSF godkänt larm (CG T70C alt DEFA CAN) så avskräker detta något mer eftersom larmet går så fort någon vrider cylindern..det vet buset.

Vill man göra det extra besvärligt för den klåfingriga monterar man larm , programerar bort komfortfunktionen samt bygger bort låscylindern. ;-)
Det brukar hålla bort 99% av det profisionella buset som är ute efter snabba bryt, det enda alternativet jag kan tänka mig är att någon nertjackad pundare som är slut i huvudet och inte förstår bättre försöker sig på att bryta in...istället för att hitta en snabbare dörr att ta sig igenom.

Sett alla alternativ & de snyggaste alternativen brukar vara proffsen.
Lämnar väldigt lite skadegörelse efter sig jämfört med de mindre proffsiga som brukar grisa runt rejält innan/om dom ens tar sig in i bilen.

Senast förra veckan såg jag ett exempel på en bil som blev av med 4st 18" alufälgar......till en kostnad av 85000:- i rep på bilen.
Dom fick för sig att bryta sig in i bilen genom att slå sönder den utvändigt samt under huven....för att komma åt nyckeln till låsbultarna samt domkraften...nä dom lyckades inte få upp dörrarna så dom var tvungen att slå sönder rutorna istället och sedan stampa runt i bilen för att slutligen nå bagaget.
Innan dess hade dom fått för sig att bilen hade larm så dom hade sparkat bort bakspeglarna (blinkersen sitter där) , slitit lös blinkersen i stötfångaren fram samt slitit lös bakljusen.
Troligen för att dom inte ville att bilen skulle stå och blinka och dra till sig uppmärksamhet.
Dom lyckades tom slinta med domkraften så det blev skador på tröskel och bakskärm.......synd att dom inte fick bilen över sig.

Iaf så lämnade dom bilen sönderslagen samt utan hjul.....nedsläppt på backen utan något under.

Mulder-_-
2008-08-19, 18:26
Henrik,

En till fråga - kan man köra ner rutorna via låset i bakluckan oxå
via komfortstyrningen?

Finn
2008-08-19, 19:49
Henrik,

En till fråga - kan man köra ner rutorna via låset i bakluckan oxå
via komfortstyrningen?

Svar ja. Går på Golf variant iaf så antar att d går på dom andra oxå.

Henrik.M
2008-08-19, 21:12
Bra fråga , jag vill minnas att det inte går vi bagaget.
Men jag kan minnas fel. =)

Någon som kan kolla!??

Min privata bil går tyvärr ej att kolla på eftersom jag kodat bort funktionen.

Mulder-_-
2008-08-20, 21:02
Bra fråga , jag vill minnas att det inte går vi bagaget.
Men jag kan minnas fel. =)

Någon som kan kolla!??

Min privata bil går tyvärr ej att kolla på eftersom jag kodat bort funktionen.


Då jag hade bilen på service idag fick jag det bortkodat.
Hoppas jag klarar mig ett tag nu från buset...

Davidsson
2008-08-23, 21:07
Hur programerar bort komfortfunktionen med Vag-Com? Det är den funktionen som gör att rutorna åker upp och ner vad jag förstått. Om man plocka bort funktionen kan man lägga tillbaka den?

Henrik.M
2008-08-23, 22:23
Hur programerar bort komfortfunktionen med Vag-Com? Det är den funktionen som gör att rutorna åker upp och ner vad jag förstått. Om man plocka bort funktionen kan man lägga tillbaka den?

Ang VAG-Com bör gå , men jag vet ej hur. (Har aldrig jobbat med vag com)

Ang om det går att koda tillbaka om man tar bort det : Nej.