handdator

Visa fullständig version : Utbytesvindruta??



Mulder-_-
2008-07-14, 23:18
Halloj!

Bytte framrutan för ca 1 månad sedan då den gamla hängt med 16000 mil=blästrad (bara ett litet stenskott).

Så igår kväll small det till i rutan, blev ett stenskott långt ner på höger sida ca 1 dm från kanten. Skulle åka till glasmästarn idag och laga stenskottet, men upptäckte att nu var det en 2 dm spricka - f@n oxå....

Första och enda stenskottet blev alltså en spricka, har lätt haft 7-10
liknande "träffar" på gamla rutan utan stenskott eller spricka - är det sämre rutor eller dåligt/felaktigt monterad eller bara otur?

Bastard66
2008-07-14, 23:26
Det är nog otur.. tkr ju att dom borde tillverka bättre rutor nu än för typ 10-15 år sedan.. Vad handlar det om för bil?? på min mk2 så sitter rutan bara i list och jag har bytt ruta på den själv och det har aldrig varit några probs trots ett ganska reält stenskott..

Fireball
2008-07-14, 23:32
De brukar vara lite mer benägna att spricka om skottet tar nära kanten...

Mulder-_-
2008-07-14, 23:34
passat -01.
Ja trött blir man iaf...har ingen lust att byta igen - blir väl bara ny spricka :/

(int är jag bitter...)

gti8v
2008-07-15, 09:49
Har precis bytt rutan på båden vår mk3 och mk4 och efter 3 månader är alla lika små blästrade som dom andra var efter 6 års användande.

Glas killen sade att rutorna är mjukare idag för dom inte ska spricka lika lätt, och dom byter dom utan kostnad efter semestern.

tjipp
2008-07-15, 16:37
upptäckt samma fenomen att rutorna troligtvis är "mjukare" då man ser "repor" efter torkarbladen bara ett halvår efter ny ruta monterad... ser ju ungefär lika slitet ut som på mina 80tals bilar med org. rutor! Så inte har dagens rutor blivit mer hållbara inte.. Spricker lätt gör dem väl iom. att dem är limmade och en del av karossens styvhet på morderna bilar.. för satt dem ju i list och eller med betylgummi då läts ju karossen flexa lite utan att spänningarna gick ut i rutan..
Detta är ju vad jag tror iallafall!

Barbapappa
2008-07-15, 19:46
upptäckt samma fenomen att rutorna troligtvis är "mjukare" då man ser "repor" efter torkarbladen bara ett halvår efter ny ruta monterad... ser ju ungefär lika slitet ut som på mina 80tals bilar med org. rutor! Så inte har dagens rutor blivit mer hållbara inte.. Spricker lätt gör dem väl iom. att dem är limmade och en del av karossens styvhet på morderna bilar.. för satt dem ju i list och eller med betylgummi då läts ju karossen flexa lite utan att spänningarna gick ut i rutan..
Detta är ju vad jag tror iallafall!
Tjockleken på lite äldre rutor är ju inte att leka med heller i jämförelse, en ruta från t.ex. en gammal volvo 140 ärju typ dubbelt så tjock som en till en nyare v70. ;-) Glasmästarna verkar ju rekommendera bytesintervall på är det 6000mil eller nåt, har väl aldrig bytt en ruta i nån av mina bilar, men det är nog en tidsfråga. Man får väl vara glad som vw-ägare att vi har billiga rutor att byta i.a.f. kostar ju inga 7000:- att köpa en sidoruta och så som på vissa andra bilar.

Tur att rutorna spricker ibland så man har lite rutor att köra ut på jobbet. ;-)

Jazo
2008-07-16, 19:37
Tjenare...

Jag arbetar som bilglasmontör!!! Vill bara säga att rutorna blir sämre och sämre och tunnare i skicket. Mycket beror på att man ska spara vikten på bilen och mindre material betyder = billigare.....