handdator

Visa fullständig version : Lossnande drivaxlar/drivknutsbrått mm. Div olika VW. PROBLEMLÖSNING PÅGÅR!!!



tjipp
2008-07-14, 22:14
Jag.. och många med mig!
Har ju problem med att muttern (ute vid hjulet)
lossnar av sig skälv vid banåka!.
Detta har hänt mig nu igen (för 3dje gången) första på denna "race golf"
Hade ändå smetat dit låsmuttrar + loctite x-strong ändå släpper dem!

Hur har ni andra gjort!?

Ps. tror ni det har blivit något skadat när den bara släppt lite muttern inte helt loss, men drivaxeln kom såpas långt ut att den slutade driva. (det skedde i 5km/tim på 1an) Innan körde jag på banan när mina brombelägg tog tvärslut körde jag lungt ett varv sen i depån med extra mycket skav å klonk. då jag fick syn på den lösa muttern, tänkte jag kunde köra bort bilen långsamt mot mina verktyg men efter några meter så "halkade altså drivaxeln ur" och den slutade driva.
Men muttern satt altså kvar på axeln och det var bara att skruva fast den igen, sen drev bilen som vanligt.. Tidigare har jag ju kört av hela lagret/navet och vart tvungen å byta allt det, men det kanske kan ha klarat sig denna gång!?

SundH
2008-07-14, 22:15
Hjullagrerna brukar dela på sig och när man drar åt dem igen lossnar de lätt igen..

pekka kiiskilä
2008-07-14, 23:29
Du kan låsa den med en extra mutter eller se till att muttern är oval som den ska vara för då brukar det funka.

Bastard66
2008-07-14, 23:31
precis.. mutter som följer med hjullagret är alltid oval just för att låsa sig..

tjipp
2008-07-15, 00:01
satt nya sådana låsmuttrar av "oval" typ + loctite på nu innan det lossade! =(

Bör jag byta hjullagret då tro!?

Henrik.M
2008-07-15, 00:11
Bör jag byta hjullagret då tro!?

Om muttern lossnat och spänningen mot lagret släppt samt att du kört bilen utan spänning mot lagret.......så har du nog utan att överdriva förkortat livslängden på ditt hjulager med 90%.

Sen får du avgöra hur du vill tolka det svaret. =)

tjipp
2008-07-15, 00:15
då kan jag alltså köra minst 10% till då ju! =) =)

Henrik.M
2008-07-15, 00:21
då kan jag alltså köra minst 10% till då ju! =) =)

Jag citerar det du skrivit högre upp.

Tidigare har jag ju kört av hela lagret/navet och vart tvungen å byta allt det, men det kanske kan ha klarat sig denna gång!?

Nästa gång kanske hjulet låser sig och det blir tvärstopp , och då är du på ruta 1 igen - ett par steg till med allt runtomring som drämmer iväg.

jeho64
2008-07-15, 09:19
Hej.
Skulle tro att det är orsakat av att splinesen i navet eller på drivknuten är slitna så att det kan vrida sig lite och därmed lossa muttern.
Iom att lagret förmodligen tagit skada, byt hela spindeln och prova om det är glappt med den.

Mvh Jerker

GTI-nissen
2008-07-16, 11:36
På min mk2 lossnar det också, men bara på vänster sida. Nya muttrar, loctite, dubbla muttrar. Inget hjälper.

Jag tror att det kan ha att göra med att drivaxeln "bottnar" i längsled och därigenom vibrerar loss muttern. Det blir så med mycket camber och låg bil och r-däck och snabba kurvor...
Jag har moddat drivaxlarna genom att ta bort ett par plastbrickor i knutarna vilket gör att det blir lite mer plats. Det otäcka ljudet ljudet har försvunnit, men det kanske ligger emot ändå.
Och att det bara är på vänster sida, det kan bero på att de flesta banor går medsols.

Trots att jag kört med lös mutter så många gånger verkar lagret vara helt. Drar man åt så är det knäpptyst.

tjipp
2008-07-16, 11:55
samma för mig.. alltid på vänstersidan!
men som du säger är det ju mest högervarv man kör!
Och ja,, bra camber har man allt.. även lågheten och r-däcken finns..
så det är väl bara att finna sig i att dra på dessa muttrar med jämna mellanrum!
Skiter nog i att byta lagret för det känns helt ok nu när det är fastskruvat igen..
Tänkte dock göra i ordning ett nav, med nytt lager, så man har något att smälla dit när det skiter sig på riktigt!

Kan Nisse köra med samma lager kan jag med göra det. =) efter en enda gång (ganska nytt lager som sitter på, bara kört ett par hundra mil med det, och det är första gången det släpper på denna bilen)

Lillen
2008-07-16, 18:09
Måste instämma.
Har inte lossnade mutter men väl samma ljudfenomen och tryckande drivaxlar ibland.
Ta bort plastbrickan och platta till fjäderbrickan så tjänar du några millimeter.
Går även att slipa bort nån milli till på drivaxelns säte ute vid knuten.

Viktor Cz.
2008-07-16, 21:19
Detta hände mig också på Kullen förra året, tyvärr hade jag inte uppmärksammat att muttern lossnat ( också vänstersidan ) så under bron i typ 150 blås knäcktes navet ( medbringaren ) och hjulet hängde bara kvar i bromsskivan.

I depån drog jag åt muttern, satte ditt ytterligare en mutter (kontramutter) och körde hem ( 35mil ) utan problem.

Mitt stalltips är dubbla muttrar med loctite.

Barbapappa
2008-07-16, 23:19
Jag tror att det kan ha att göra med att drivaxeln "bottnar" i längsled och därigenom vibrerar loss muttern. Det blir så med mycket camber och låg bil och r-däck och snabba kurvor...
Jag trodde detta var ett 'mk2-relaterat' problem, minns att det var nån tråd om det för nåt år sen om drivaxlar som 'bottnade'... Men är det bara för att bilen är så låg, för det är den verkligen(!). Otäcka ljud också, hmm, undrar om han har det, tyst och fin inuti den bilen...

Sturup är ju vänstervarv, blir till att hålla koll på andra sidan nästa gång då. ;-)

Henrik.M
2008-07-16, 23:40
Jag trodde detta var ett 'mk2-relaterat' problem, minns att det var nån tråd om det för nåt år sen om drivaxlar som 'bottnade'... Men är det bara för att bilen är så låg, för det är den verkligen(!). Otäcka ljud också, hmm, undrar om han har det, tyst och fin inuti den bilen...

Den minns jag också väldigt väl efter 2 sprängda knutar och ett lådhaveri.
Minns också vem som kom med lösningen.....farbror nisse var det som bad mig plocka bort plastdistanserna på ytterknutarna.
Sen den dagen har bilen rullat fint utan ras. ;-)

Barbapappa
2008-07-16, 23:44
Den minns jag också väldigt väl efter 2 sprängda knutar och ett lådhaveri.
Minns också vem som kom med lösningen.....farbror nisse var det som bad mig plocka bort plastdistanserna på ytterknutarna.
Sen den dagen har bilen rullat fint utan ras. ;-)
Men här är det ju inte riktigt sprängda knutar och lådras som gäller, enda grejen är ju att muttern till drivaxeln skruvar upp sig. Men det kanske är en tidsfråga?

Henrik.M
2008-07-17, 00:00
Men här är det ju inte riktigt sprängda knutar och lådras som gäller, enda grejen är ju att muttern till drivaxeln skruvar upp sig. Men det kanske är en tidsfråga?

Jag citerade bara det du skrev och kom på att jag mindes diskussionen ang bottnande knutar.Det var jag som hade probs med bottnande knutar på min MK2:a. =)
Dock ej som sagt med muttern........men även den var med på tapeten under den diskussionen.
Åter till ämnet.

tjipp
2008-07-17, 23:07
ja vi får se hur länge det håller!
lågt är det ju! http://rejsa.nu/im/_bantraffar/423-new_2008-07-15-img_0943.jpg

Oljud är ju lite små svårt att höra i min vagn med allt annat ljud! =)

znabb
2008-07-18, 09:13
ja vi får se hur länge det håller!
lågt är det ju! http://rejsa.nu/im/_bantraffar/423-new_2008-07-15-img_0943.jpg

Oljud är ju lite små svårt att höra i min vagn med allt annat ljud! =)

länk: http://www.garaget.org/?car=57354&image=960394

det borde alltså vara nr.8 på yttre drivknuten som skall tas bort?

Lillen
2008-07-18, 14:23
länk: http://www.garaget.org/?car=57354&image=960394

det borde alltså vara nr.8 på yttre drivknuten som skall tas bort?

JA!
Sedan kan man platta till Nr.5 för att tjäna nån mm till.
Och överkurs slipa av nån millimeter på drivaxeln där Nr.5 ligger mot för ytterligare mm.

Manny
2008-07-29, 07:41
En bra idé kasnke kan vara att göra som på vr6 från fabrik, att limma splinesen i medbringaren så det inte kan glappa.

znabb
2008-07-29, 09:55
En bra idé kasnke kan vara att göra som på vr6 från fabrik, att limma splinesen i medbringaren så det inte kan glappa.

loctite då eller??

Manny
2008-07-29, 10:18
nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.

Lillen
2008-07-29, 11:44
nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.

Och det sitter så inni HE*V*TE.
Man sabbar nästan knuten oftast om man ska ha loss den.

Manny
2008-07-29, 13:14
nejdå. en lägg bara en stor metallklump emellan så man inte bankar direkt på knuten så går det bra. mina är hela o fina ännu.

Lillen
2008-07-29, 13:54
Hur menar du nu?

Mini_me
2008-07-29, 14:44
nja, det var någon typ av epoxylim som va stenhårt så att det inte kunder röra sig öht i medbringaren, man var tvungen att banka ut knuten när den skulle demonteras.


Finns kalas fina verktyg som är till för att "pressa" ur drivaxel knutar...med en sånt går inget sönder=)

T08R
2008-07-30, 22:02
Även Volvo har haft problem med sina splines (S40/V50 tror jag det va). Där va problemet att vissa kunder fick missljud då splinesen inte va täta nog. Så Volvo tog fram något "klet" som man smörjer in splinesen med innan dom monteras och då försvinner oljudet/glappet.

Kanske är lättare att få tag på Volvos medel i Sverige. Bör ju ha samma funktion. Fast man kanske ska höra med någon Volvo-mek om knutarna sitter '%/¤# när man ska montera bort dom nästa gång. Sitter dom inte fast lika hårt som VR6 medlet så kan det ju tom va bättre att använda.

Sen när vi ändå pratar Volvo så kan jag passa på att tipsa om drivknutsfettet till XC90 då Volvo använder något som är superbra sen något år tillbaka då dom hade problem med knutarna på den tunga bilen innan bytet av fett. Vet att det finns flera som kör långlopp som använder det fettet i sina knutar.

Så nu slipper jag svära mer om dom stora, tunga och törstiga svenska bojsänkena på detta forum. Tror inte jag har någon mer matnyttig info om det märket för VW åkare =)

Barbapappa
2008-07-30, 22:09
Så nu slipper jag svära mer om dom stora, tunga och törstiga svenska bojsänkena på detta forum. Tror inte jag har någon mer matnyttig info om det märket för VW åkare =)Nä det sved i ögonen de här textraderna ;-D

Trådskaparen har väl bara typ sex eller sju volvosar hemma, så nu får han vatten på sin kvarn om dess förträffliga delar. ;-) Brukar ju vara lätt att få tag på grejer i.a.f.

Edit: Det är ju körning i morgon igen på Kinnekulle med bilen som tråden handlar om, så nu ska vi se om den sitter fast bättre drivaxeln.

tjipp
2008-07-30, 23:21
japp återstår att se!

Mini_me
2008-07-31, 08:07
Kan ju tillägga i gegg och klet delen av denna tråd att även VW lider av oljud från drivknutarnas splines.

VW T5 (Transporter) har och "limmade" knutar(vissa)...detta medel finns att köpa över disk (kan inte Art.nr) och det är loctite som gör medlet...om nån var intresserad.=)

tjipp
2008-08-01, 18:41
Min drivaxel satt fast fint och höll!
Frågan är bara hur bra den höll på en lupo!?

GTI-nissen
2008-08-01, 21:31
Limmade du och/eller plockade bort distanser?

Jag har förresten funderat lite... Har man slappa motor-/växellådsfästen så rör sig ju motorn utåt av centrifugalkraften och ligger man då på gränsen med spelet så kanske detta gör att det bottnar trots distansborttagningar.

Jag har väntat hela dagen på att få se bilder och fakta i målet kring Lupoförehavandena!!!

tjipp
2008-08-02, 15:01
Gjorde inget.. ny locktite på gängorna bara..

(lupo föraren är på annan ort, återkommer säkert i kväll eller i morgon!)

Barbapappa
2008-08-04, 20:12
Lupoägaren är nu hemkommen från A-bombers, från himmelriket hem till en tråkig trasig garagebil. :-)

Vill passa på att tacka alla insyltade för hjälp i torsdags!!!

Drivknuten gick åt skogen när vi ('tjipp' och jag) var upp på Kullen och körde i torsdags, först lossnade muttern en del efter att bilen hade körts typ 13mil på banan, men rosten längst ut på gängorna höll väl den kvar eller nåt (ren tur)? Det som gjorde att jag märkte det var att bromsen gick ner mot golvet, in i depå rådgöra med 'tjipp' och skruva åt som han brukar göra på ettan, sen ut och testa. Jag körde några varv och kände på det och det kändes hur fint som helst, sen helt plötsligt så började bromsarna låta vänster fram och bromsen går i botten så fort man testar. ;-( Kom in till depån och stannade och kikade på vänster fram, hela muttern saknades och även gängorna där den ska sitta var väck, den splines:ade axeln från drivknuten hade gått rätt av inne i navet. När vi skulle försöka rulla den till biltransporten så hoppade den ur sina splines och hjulet var inte så samarbetsvilligt längre, men det gick fint. Lyckades även hitta 'Opel-Calle' från Opel Sports Club som var där och kikade lite på träffen, hade för mig att han bodde rätt hyfsat nära och det gjorde han fortfarande. Så vi körde bort 'tjipps' räser-etta och ställde den hos Calle, så vi kunde köra hem min bil först och hämta ettan senare på kvällen, mycket bilåka blir det på en dag, tyvärr bara i 'fel' bil, supertack till 'tjipp' igen!

Bilen har även hunnit mekas med en del idag faktiskt, det har även beställts en drivknut från ockrarna som är de enda som verkar sälja sånt till denna typen av bil, billigt... ;-(

Jag började meka isär grejerna idag, sen kom tjipp och styrde upp grejerna lite. ;-) Det visade sig även att navet gick åt, så ett sånt får införskaffas också, och ett hjullager.

Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...

Om man nu väl får ihop bilen igen om nån vecka tidigast, är detta nåt man kommer behöva råka ut för igen, det hade ju varit käckt om man slapp det. Den har ju rullat en del på bana så sett denna bilen, men det borde den väl hålla för! :-)

GTI-nissen
2008-08-05, 09:53
Knuten sitter med någon slags fjädrande låsring om jag inte har fel. Det ska bara vara att slå bort den.

Manny
2008-08-05, 10:44
På vissa knutar (mk1) så ska man ta bort damasken och pilla lös en låsring,

Barbapappa
2008-08-05, 13:26
Beställde nytt nav och lager idag, dom kunde även hjälpa mig med demonteringen av knuten så att jag inte skadade den mer än nödvändigt, så det verkar ju bra!

Barbapappa
2008-08-05, 13:28
På vissa knutar (mk1) så ska man ta bort damasken och pilla lös en låsring,Jo dom är jag med på, men nån sån låsring hittar vi inte på den här. Tydligen är det nåt sånt som Nisse antyder här och det var tydligen hyfsat lätt att ha sönder den funktionen enligt reservdelsgubben...

razer
2008-08-05, 22:09
Om det sitter som på golf 2 så är det bara att dra fast drivaxeln i skruvstädet och sen slå lite på knuten utåt så släpper den fint...

Manny
2008-08-05, 22:31
jag undrar om det bara va de äldre bilaran som hade låsringen...?

Henrik.M
2008-08-05, 22:57
Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...

På dom bilar jag skruvat i så har knuten varit fastbankad på axeln och en låsring har låst den.

Låsringen ska sitta på spåret som är längst ut på drivaxeln.



jag undrar om det bara va de äldre bilaran som hade låsringen...?

På min 77:a satt den då som jag beskrivit.
Inre knuten däremot har en låsring på baksidan......kanske den du blandat ihop det med?

Manny
2008-08-05, 22:58
På min 77:a satt den då som jag beskrivit.
Inre knuten däremot har en låsring på baksidan......kanske den du blandat ihop det med?

Säkerligen.... =)

Barbapappa
2008-08-07, 22:23
Knuten sitter med någon slags fjädrande låsring om jag inte har fel. Det ska bara vara att slå bort den.Stämmer gott, satt en grej långt långt inne i knuten. Fick hjälp av en garagegranne som byter en och en annan drivknut på gamla lik, normalt sett brukde dom som han hade bytt inte se ut så här sa han. Upp med drivaxeln i skruvstäd lägga en hammare mot knuten och slå med en annan hammare på den hammaren, funkade hur gött som helst!

Hoppas nu dom vill ha min knut i inbyte på vag i morrn bara...

Bilder på förödelsen finns, men i min telefon. :-)

Henrik.M
2008-08-08, 00:23
Upp med drivaxeln i skruvstäd lägga en hammare mot knuten och slå med en annan hammare på den hammaren, funkade hur gött som helst!

En rejäl kopparslägga och en stadig hand som håller knuten rak i städet brukar också funka.

Då slipper man skada den. ;-)

Ett tips i den allmänna diskussionen bara.....ingen kritik mot den hjälpsamma grannen.

Mini_me
2008-08-08, 11:56
Slå loss den...använd en kopparslägga så skadar du inget.

Barbapappa
2008-08-08, 17:11
Då är alla grejer inköpta/inbytta, och de grejer som ska pressas är inpressade som dom ska hoppas jag. :-)

Nästa fråga till 'de lärde' är hur hårt muttern som håller kalaset ska dras, den muttern som håller drivknuten ute vid hjulet alltså? Glömde ju fråga det idag när jag hämtade grejerna... 4000:- slutade kalaset på denna gången förresten, då var det en utbytesknut, nav och hjullager och allt handlades av Börjessons (vag), så det hade ju varit ballt om det höll en stund nu.

Barbapappa
2008-08-08, 17:34
Sen när vi ändå pratar Volvo så kan jag passa på att tipsa om drivknutsfettet till XC90 då Volvo använder något som är superbra sen något år tillbakaDet fettet du tipsade om är jag lite nyfiken på, du har inget art. nr. eller nåt? :-) Var hos den lokala Volvo-dealern idag och dom hade inte hört om nåt speciellt fett till xc90, han stod där och bläddra i pärmar och dona i datorn och var inne hos verkstan och sprang och hörde sig för, ingen visst nånting om allt kan man säga. ;-)

GTI-nissen
2008-08-08, 17:54
Inget art.nr. om XC90-fettet här heller, men lite annat matnyttigt. :-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38568&highlight=fett

Barbapappa
2008-08-11, 10:55
hur hårt muttern som håller kalaset ska dras, den muttern som håller drivknuten ute vid hjulet alltså?Frågar igen om nån vet... ;-)

GTI-nissen
2008-08-11, 11:50
Hårt! 300Nm? Förhoppningsvis VET någon. ;-)

Jag brukar iallafall gunga på förlängarskaftet...

Barbapappa
2008-08-11, 12:20
Jag brukar iallafall gunga på förlängarskaftet...Det var så jag gjorde sist när jag spände åt det och det gick ju inte så bra efter det. ;-D

Hmmm, ställde frågan på Lupoforumet igår med, detta svaret fick jag.


The outer nut, (12 point bugger off one) should be first torqued to a seating torque of 200NM, then backed off one full turn. And then torqued to 50NM plus 1/8th of a turn (45 degrees).

John

Så, 200nm, skruva ur muttern ett varv, skruva åt med 50nm och därefter 45grader. Kan det vara rimligt detta tro.

Mika
2008-08-11, 14:27
Följande information hittade jag i Elsa:

Dra fast tolvkantmuttern med 200 Nm och lossa den ett varv.
Dra fast tolvkantmuttern.
Åtdragningsmoment:
50 Nm + dra ytterligare 45°

dvs samma info som du fick av CasperGTI.

Falcor
2008-08-11, 15:04
*ritar ett kors i taket*

Lillen
2008-08-11, 15:24
*ritar ett kors i taket*

Haha menar du det för att infon på ett forum faktiskt stämmde =)

Jani Hast
2008-08-11, 15:31
Haha menar du det för att infon på ett forum faktiskt stämmde =)


Nej.
Mika skriver inte så ofta som han läser på forumet.
Èn gång om året är lagom. =)

Lillen
2008-08-11, 15:41
Hahaa ok.

Barbapappa
2008-08-11, 23:57
WOW! 8-O
Han kommer in och styr upp det när det behövs, det är det som räknas! ;-D
Snyggt jobbat och tack för mailet, i morgon kanske det kan mekas, har börjat hänga dit grejerna lite vackert idag i.a.f... Får nog ta isär det i morrn och kolla så jag har gjort rätt så här långt bara. ;-)

P-plats.se
2008-08-12, 10:18
Följande information hittade jag i Elsa:

Dra fast tolvkantmuttern med 200 Nm och lossa den ett varv.
Dra fast tolvkantmuttern.
Åtdragningsmoment:
50 Nm + dra ytterligare 45°

dvs samma info som du fick av CasperGTI.

...f_n va svårt det är att låta bli att reta Mika men vi måste uppmuntra honom att skriva mer! ;D

tjipp
2008-08-25, 22:34
Lupoägaren är nu hemkommen från A-bombers, från himmelriket hem till en tråkig trasig garagebil. :-)

Vill passa på att tacka alla insyltade för hjälp i torsdags!!!

Drivknuten gick åt skogen när vi ('tjipp' och jag) var upp på Kullen och körde i torsdags, först lossnade muttern en del efter att bilen hade körts typ 13mil på banan, men rosten längst ut på gängorna höll väl den kvar eller nåt (ren tur)? Det som gjorde att jag märkte det var att bromsen gick ner mot golvet, in i depå rådgöra med 'tjipp' och skruva åt som han brukar göra på ettan, sen ut och testa. Jag körde några varv och kände på det och det kändes hur fint som helst, sen helt plötsligt så började bromsarna låta vänster fram och bromsen går i botten så fort man testar. ;-( Kom in till depån och stannade och kikade på vänster fram, hela muttern saknades och även gängorna där den ska sitta var väck, den splines:ade axeln från drivknuten hade gått rätt av inne i navet. När vi skulle försöka rulla den till biltransporten så hoppade den ur sina splines och hjulet var inte så samarbetsvilligt längre, men det gick fint. Lyckades även hitta 'Opel-Calle' från Opel Sports Club som var där och kikade lite på träffen, hade för mig att han bodde rätt hyfsat nära och det gjorde han fortfarande. Så vi körde bort 'tjipps' räser-etta och ställde den hos Calle, så vi kunde köra hem min bil först och hämta ettan senare på kvällen, mycket bilåka blir det på en dag, tyvärr bara i 'fel' bil, supertack till 'tjipp' igen!

Bilen har även hunnit mekas med en del idag faktiskt, det har även beställts en drivknut från ockrarna som är de enda som verkar sälja sånt till denna typen av bil, billigt... ;-(

Jag började meka isär grejerna idag, sen kom tjipp och styrde upp grejerna lite. ;-) Det visade sig även att navet gick åt, så ett sånt får införskaffas också, och ett hjullager.

Det enda som jag undrar och som säkert de proffesionellt vw-mekande människorna här i tråden (mini me & Henrik M) kanske vet är hur i hela friden tar man isär drivknuten från drivaxeln??? ;-S Är den ditpressad eller hur ligger det till, hittar ingen låsring eller liknande...

Om man nu väl får ihop bilen igen om nån vecka tidigast, är detta nåt man kommer behöva råka ut för igen, det hade ju varit käckt om man slapp det. Den har ju rullat en del på bana så sett denna bilen, men det borde den väl hålla för! :-)


Nu i söndags nere på sturup hände samma sak för mig igen som hände sist för barbapappa..

Altså axeln på yttre drivknut gick av precis innan gängorna börjar, med följd att navet och hjulet lossnade.

Börjar bli lite trött på detta problem,
i år går det max 5 bankörningar innnan nått med drivknut/nav/axel ger upp för min del.. och samtliga gånger, även på andra bilar har det alltid varit v-fram som gett sig.

Såg nu i kväll då jag demonterade drivaxeln från v-lådan att den "bankat i" friskt mot lådan och pajat tätningen så drivknuten var full i v-låds olja och tom på fett.. (naturligtvis rann även några dec. v-lådsolja ur när axeln togs bort från lådan..)
Syns tydligt även på metallen att det varit rejäl närkontakt.

Kan tillägga igen att det är en Golf Mk1 Gti 1,8 -83
Med stela Bilstein coilovers, Stela ledade "special" topplagringar i stål, massor av camber, och bilen körs förövrigt rätt lågt!
Kör uteslutande med R-däck eller slics. används enbart till bankörning.
Har "stabila" busstningar både i länkarmar och motor, v-låda så det är inte mycket "svaj" på det, som har nämnts som en bidragande orsak i andra trådar om liknande problem, maskinen och v-lådan rör sig max 1-1,5cm när man mejslar med spett!

Vad göra!??

skall försöka få upp lite bilder oxå så ni ser vad jag "svamlar om"

Raz
2008-08-26, 08:16
Jag tror problemet ligger i att bilen är väldigt låg. Jag har inga såna problem med min Mk1a men den är också högre än din.

tjipp
2008-08-26, 17:28
Ja här kommer lite bilder...

tjipp
2008-08-26, 17:39
http://forumbilder.se/images/556200854650Pa0dc.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/thumbs/546200854837Pa502.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=546200854837Pa502)

http://forumbilder.se/thumbs/956200854942P318d.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=956200854942P318d)

Dem två nedre verkade bli förminskade så tryck ´på dem i fall ni vill ha dem större..

Kan också tilägga att jag har haft liknande problem på "ettor" som bara vart sänkta 4-5cm.. Där har det gått sönder likt denna gång!
Visst lågheten har säkert bidragande orsak.. men den är nog inte skyldig till allt elände....

Barbapappa
2008-08-26, 17:44
Funkar dåligt att länka direkt från fotopic så som du har tänkt, men Manny vet nåt trix har jag för mig. :-)

Lägg upp den på www.forumbilder.se eller nåt, går snabbt och lätt.

tjipp
2008-08-26, 17:53
Nu gick det bättre! =)

http://forumbilder.se/images/6b6200855210Pd9ad.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/images/0e6200855257P0016.jpg (http://forumbilder.se)

Manny
2008-08-26, 18:11
Funkar dåligt att länka direkt från fotopic så som du har tänkt, men Manny vet nåt trix har jag för mig. :-)

Lägg upp den på www.forumbilder.se eller nåt, går snabbt och lätt.

Japp, jag letade innna i forumet efter mitt gamla inlägg men hittade, jag orkade inte skriva det då :D.

När du loggat in på fotopic går du till den bilden du vill visa, klickar på den så ett nytt fönster öppnas, välj tabben där det står info och där står en länk som mna kan direktlänka med.

Lillen
2008-08-26, 19:10
Ser onekligen ut som lågbilsyndromet!
Det bottnar ju helt enkelt!
Det som är i innre drivknuten är detta symtom iaf.
Tryckt sönder tätningen därför att drivaxeln bottnar.
Har haft samma innerknutsprobelm själv , låg bil och drivaxel som trycker på.
I mitt fall rörde sig motorn mycket , men det räcker ju mer låg bil.
Det lär röra sig ganska mycket i chassiet på en "etta" så det bottnar ändå.
Speciellt om man åker bana med BRA grepp.

Ytterknuten verkar ju ha brottytan rakt av?
Måste ju ha haft kraften dragande eller att det har legat tryck på den hela tiden?
Har själva medbringaren åxå gått av det ser ut så?
Alltså den del splinsen sitter i?
Underdimetionerat???

Manny
2008-08-26, 19:13
Är det inte möjligt att slipa ner axeln längst in så den blir kortare? Bara en snabb fundering...

Lillen
2008-08-26, 19:26
Jo det går.
Ta upp spåret för låsringen längre in.
Sedan slipa av det överflödiga.

Svetsa igen spåret.
Ta sen upp spåret för låsringen och flytta in spåret.
Kan ju bli sämre eller fel härdning/flex i axeln men det går.

GTI-nissen
2008-08-27, 08:29
Jag hörde något om att rallyåkare som kör mk1 byter till spindlar från mk2. Hur man får det att passa vet jag inte, men grejerna håller iallafall.
Fast man får nog räkna med att muttern kommer att lossna. ;-)

tjipp
2008-08-27, 12:11
Har också hört detta om mk2 spindlar i rally...

Men känns som jag blir den första att knäcka dem om jag monterar sådana! =)

Nu har jag iallafall fått en ny koml. drivaxel, pressat i nytt lager och nav i spindeln..
Och beställt "locket" till v-lådan, även bytt ut lite delar på den..

Får se hur jag gör..
känns som en bra början är att slipa av "extramaterialet" på inre axeltappen!

Hoppas få i hop bilen i kväll för i morrn är det körning på Anderstorp!!

Mini_me
2008-08-27, 14:14
Eller så fläker du upp penga pungen och låter tillverka en drivaxel med rätt mått. Kan ju inte kosta så sjukt mkt om du kan använda vanligt stål och ej flexstål som 500+hk bilarna köra med.

Eller är jag ute och cyklar nu?=)

tjipp
2008-08-27, 15:11
Vad vet jag....
hur skall man veta vad man skall ha då!?
och vem gör drivaxlar!?

Mini_me
2008-08-27, 17:16
Mät den gamla , ta bort några mm , be en mekanisk verkstad svarva en bit stål (rund stål stav).

Sen finns det säkert firmor som gör drivaxlar som jobb men jag vet ej vem eller hur..nån annan vet säkert.

VWR18
2008-08-27, 17:44
Vad vet jag....
hur skall man veta vad man skall ha då!?
och vem gör drivaxlar!?

Dione Kullager AB
Dione kullager - verkstad - service, kullager, kilremmar, fingängad bult
Telefonnummer: 018-140130
Telefax: 018-140110
Mobiltelefon: 0708-140330
Besöksadress: Verkstadsgatan 5
75323, UPPSALA
Postadress: Box 4
75103, UPPSALA

tjipp
2008-08-27, 18:01
börjar med att montera det nya nu i kväll..
å slipa av det "överflödiga"
sen efter morgondagens körning plockar jag ner det igen,
och kollar om det tagit emot..

Junfors
2008-09-02, 23:42
Nav, lager, drivknut och bromsar från Passat kör kompisen med på deras långloppsScirocco efter haft precis samma problem med knutarna. Den lösningen har dock funkat utmärkt något år nu. Rådet är väl grövre grejer för att det ska hålla bättre med andra ord.

jooeell
2008-09-03, 13:45
jag förstår inte vad ni gör för det problemet har inte jag o min bil är tämligen låg =P
kan kanske vara att den är så låg att axlarna pekar uppåt istället! sänk mer så kanske det löser sig

Junfors
2008-09-03, 14:35
På gata har nog ingen så stora problem, dom som har det värst är ju dom som nöter bana i timmtal med en bana som bara svänger åt ett hål nästan;).

Barbapappa
2008-09-03, 18:13
jag förstår inte vad ni gör för det problemet har inte jag o min bil är tämligen låg =P
kan kanske vara att den är så låg att axlarna pekar uppåt istället! sänk mer så kanske det löser sigPrecis som Junfors skriver så är det ju på bana problemet infinner sig. När greppet är bra(!)typ med r-däck eller slicks... Sänker man mer så pekar ju drivaxlarna ännu mer åt fel håll väl, så det tror jag inte blir bättre. ;-) Dessutom så ska man ju kunna ta sig fram med bilen, blir den lägre än vad den är nu så går den väl under marken...

onk
2008-09-04, 00:12
så går den väl under marken...

Då är det bra lågt...

Raz
2008-09-04, 08:24
Då är det bra lågt...

Lägre än Glocalnet!

tjipp
2008-09-06, 22:09
ne men lika lågt som glocalnet!
Har väl 3-5cm markfrigång!

jooeell
2008-09-07, 14:08
hehe umm glocalnet då är det lågt! nu när vi ändå snackar om axlar o växellådor, min etta vill inte koppla riktigt längre om man kollar på kopplingsgaffeln så går den ända upp men det finns fortfarande driv kvar och växlarna blir svåra o få i! någon som har något svar på vad som kan ha hänt? det är en orginal 8vGTI låda från mk1

GTI-nissen
2008-09-07, 15:45
Jag klarar tydligen inte av att dela...

Därför, gör en ny tråd och låt denna tråden handla om drivaxelmutterlossningsbekymren.

Raz
2008-09-08, 17:55
Nu har jag också blivit drabbad av problemet, muttern på vänster fram har lossnat lite grann och hjullagret behöver bytas.

Jag hörde hur det knäppte till vänster fram på sista varvet efter målflagg nu på Sviestad, jäkligt skönt att det inte hände tidigare under dagen! När jag tittade närmare på problemet idag så märktes det direkt att muttern hade gängat ut sig lite grann.
Frågan är bara hur man ska kunna undvika det i framtiden, har vi kommit fram till nåt? Kan man köra med dubbla muttrar?

Manny
2008-09-08, 20:06
Ingen som vågar testa lim-metoden?

GTI-nissen
2008-10-27, 17:17
Sådär, nu har det även hänt en Golf2. På besiktningen. Och tur var väl det, för senast jag körde med bilen var på Kinnekulle...

http://forumbilder.se/images/162720085154050e1.jpg (http://forumbilder.se)

Raz
2008-10-27, 17:47
Det där hade kunnat slutat riktigt illa!

GTI-nissen
2008-10-27, 18:03
Ja, men hjulet hade ändå hängt kvar, samma hände ju för Barbis. Det måste varit rejält utmattat eftersom det var bilprovningens ryck- och slitmaskin som drog sönder den.

Förövrigt så är detta första gången jag blivit rejält irriterad. Den ene av de som kollade den var så jäkla spydig. Med ett sånt sätt får man ju nöjda kunder...
Usch, nu måste man ju ut med bilen en gång till i år. :-(

razer
2008-10-27, 18:05
Det är ju inte alls bra, frågan är ju varför det händer och vad som skiljer era bilar mot min, hittils har jag klarat mig...

Jag bytte knutar i våras och monterade nya på vanligt sätt. (hjullagren är inte bytta) Jag kör med prothane bussningar(uretan), bilen är lika låg som era bilar, jag kör med coilovers, metalltopplagringar, 2-3grader camber, hårda motorkuddar och R-däck.
Numer även bytt krängningshämmare fram, hittils i år har det blivit bankörning på mantorp en gång (1timme), sviestad 4 gånger och 12-20 mil per körning. Förutom det har bilen gått på gatan hela sommaren...

Manny
2008-10-27, 22:00
Oj, nu blev jag nervös. Måste inspektera min bil nu med.

Lillen
2008-10-27, 22:09
Verkar vara genomgående bilar som går många varv på bana som råkar ut för detta?
Mer sporadiska besök på banan verkar inte alls rendera dessa problem.

Oviktigt kanske men ni alla åker ju ganska mycket bana!

Raz
2008-10-27, 22:17
Verkar vara genomgående bilar som går många varv på bana som råkar ut för detta?
Mer sporadiska besök på banan verkar inte alls rendera dessa problem.

Oviktigt kanske men ni alla åker ju ganska mycket bana!

Helt klart sliter bankörningen betydligt mer på grejerna än gatkörning. Jag ska modifiera mina drivaxlar i vinter (korta ner dom), förhoppningsvis försvinner problemet då.

Oavsett så kommer jag kontrollera muttern innan varje bankörning i framtiden.

H a
2008-10-29, 21:26
På våran långlopps bil (Golf mk1) har vänster och även höger hjul lossnat några gånger och bara hängt kvar i bromskivan. Sen vi bytte till Corrado G60 spindlar har det gått bra.

scirocco8v
2008-10-29, 21:30
g60 spindlar på mk1?! funkar de?

H a
2008-10-29, 21:49
g60 spindlar på mk1?! funkar de?

Efter många timmar i garaget funkar det riktigt bra.

tjipp
2008-10-29, 22:30
jasså.. hur ser receptet ut då!?

Manny
2008-10-30, 01:33
Hur har ni löst det med bumpsteer med mk2 spindlar?

Barbapappa
2008-10-30, 21:28
Sådär, nu har det även hänt en Golf2. På besiktningen. Och tur var väl det, för senast jag körde med bilen var på Kinnekulle...Nä men ojsan, det såg ju bekant ut! ;-( Men hellre haveri hos sbp än över Molins knäpp. ;-) Min drivknut hade ett jättefint snitt, såg nästan ut om om den hade vridits av och godset såg skumt ut inuti tyckte jag, utmattat? Jag trodde din hade gått sönder redan en gång på detta viset, men den kanske 'bara' hade skruvat upp sig tidigare? Är nyfiken på om du drog åt den eller kollade den efter Sturup får då var det väl nåt på gång också när vi åkte hem?

Det här är ju jäkligt irriterande detta problemet, jag känner ju rätt ofta att man inte riktigt kan köra som man vill för man vill skona materialet, himla kul att ligga och smyga runt som sist på kullen (sista passet ej inräknat ;-D) för att åka in i depån och kika om det har skruvat upp sig... ;-(

Jag har inte känt på min mutter efter jag bytte, kanske läge att ta en kik. Tycker den klickar och knäpper en del från framvagnen när man startar från stillastående, kan ju förvisso vara nåt annat med som låter, har ju bytt bussningar i framvagnen och dessa ska ju tydligen kunna ha lite sånt för sig har man ju läst?

Funderar på om det kan vara så att bilen är för låg (hemska tanke) och motorfästena för mjuka så grejerna flexar i sidled under belastning, men ni andra som har mer för ändamålet peprövade bilmodeller (Golfar) verkar ju ha preppat med hårdare grejer...

Hur ligger prisläget på 'renoveringen' på mk2, Lupons prylar kostade 4k:- har jag för mig (lager, nav, drivknut, sen tillkom skivor efteråt), till mk1 var det ju rea sa 'Tjipp'!

Manny
2008-10-30, 22:17
Jag ska bannemej limma mina i vinter, jag tror personligen att det har med att det kan röra sig minimalt i splinesen att göra.

Nån som har koll på om limmet som mk3 (vr6) knutarna sitter limmade med säljs som orginal-"del"?

Norpan
2008-10-31, 11:50
Jag ska bannemej limma mina i vinter, jag tror personligen att det har med att det kan röra sig minimalt i splinesen att göra.

Nån som har koll på om limmet som mk3 (vr6) knutarna sitter limmade med säljs som orginal-"del"?


Det heter: D 185400A2 hos VAG kostar ca.180:-

Manny
2008-10-31, 15:49
Åh, JätteTack och Bock!!!!

Lillen
2008-10-31, 18:37
Känns precis som några kommer testa detta lim även på Mk I & Mk II nu?!

Manny
2008-10-31, 18:41
Jag ska iaf, måste ändå plocka bort lite brickor i knutarna ändå.

GTI-nissen
2008-11-01, 11:35
Nä men ojsan, det såg ju bekant ut! ;-( Men hellre haveri hos sbp än över Molins knäpp. ;-) Min drivknut hade ett jättefint snitt, såg nästan ut om om den hade vridits av och godset såg skumt ut inuti tyckte jag, utmattat? Jag trodde din hade gått sönder redan en gång på detta viset, men den kanske 'bara' hade skruvat upp sig tidigare? Är nyfiken på om du drog åt den eller kollade den efter Sturup får då var det väl nåt på gång också när vi åkte hem?

Det här är ju jäkligt irriterande detta problemet, jag känner ju rätt ofta att man inte riktigt kan köra som man vill för man vill skona materialet, himla kul att ligga och smyga runt som sist på kullen (sista passet ej inräknat ;-D) för att åka in i depån och kika om det har skruvat upp sig... ;-(

Jag har inte känt på min mutter efter jag bytte, kanske läge att ta en kik. Tycker den klickar och knäpper en del från framvagnen när man startar från stillastående, kan ju förvisso vara nåt annat med som låter, har ju bytt bussningar i framvagnen och dessa ska ju tydligen kunna ha lite sånt för sig har man ju läst?

Funderar på om det kan vara så att bilen är för låg (hemska tanke) och motorfästena för mjuka så grejerna flexar i sidled under belastning, men ni andra som har mer för ändamålet peprövade bilmodeller (Golfar) verkar ju ha preppat med hårdare grejer...

Hur ligger prisläget på 'renoveringen' på mk2, Lupons prylar kostade 4k:- har jag för mig (lager, nav, drivknut, sen tillkom skivor efteråt), till mk1 var det ju rea sa 'Tjipp'!

Jag köpte bara en ny knut som kostade 960:- Lagret hoppas jag har hållit.

Är muttern lös så brukar det knäppa och knaka lite så jag skulle nog känna på den.

Min medicin mot framtida bekymmer blir att förlänga den undre bärarmen något så att spindelleden hamnar längre ut vilket gör att det blir mer spel för drivaxeln. En kompis som tidigare körde långlopp sa att de kortade axlarna, men detta ansåg han vara bättre.

Här är förresten brottet. ;-)

http://forumbilder.se/images/7f12008113429cbd4.jpg (http://forumbilder.se)

tjipp
2008-11-01, 14:00
Min medicin mot framtida bekymmer blir att förlänga den undre bärarmen något så att spindelleden hamnar längre ut vilket gör att det blir mer spel för drivaxeln. En kompis som tidigare körde långlopp sa att de kortade axlarna, men detta ansåg han vara bättre.

Har tänkt samma tanke faktiskt..
Blir ju mer bonus fördelar med det dessutom,
Man får mer camber och bredare spårvidd.

Hur mycket vågar du förlänga!?
Jag har funderat på uppemot 10mm. frågan är om det är tok förmycket!?

Raz
2008-11-01, 14:03
Hur/var hade du tänkt förlänga bärarmarna?
Om det fungerar så är det definitivt intressant för min del också.

Manny
2008-11-01, 14:06
Detta är intressant, men jag får inte ihop i mitt huve hur bottnande drivaxlar kan göra att muttern går av på det viset. Att lådan tar stryk pga det är jag med på.

Men det borde va tvärtom då krafterna vid bottnande axlar trycker ut knutarna, inte att dom dras itu så att säga...

Fast förlänga bärarmen ger ju andra fördelar med som ni säger. Kanske kan bli vinterprojekt.

Lillen
2008-11-01, 14:11
Jag har ju VR6 chassiet på Jettan.
Hade ju även detta på Golf GTi:n ett tag.

De bärarmarna är ju längre.
Fungerar mycket bra.
Tror de är 2cm längre.

tjipp
2008-11-01, 14:16
Skall man ta i rejält.. typ 10mm eller mer.
Kan man ju ganska enkelt göra en adapter till spinddelleden.
Som man först bultar i Länk/bärarmen sen bultar spindeln i!
Annars får man väl smida lite med kap å svets! för att förlänga skälva armen!

Ett alt, till är ju om man kan hitta en spindelled som har längre "platta" som passar eller går att modifiera så den passar.

Manny
2008-11-01, 14:16
Jag har ju VR6 chassiet på Jettan.
Hade ju även detta på Golf GTi:n ett tag.

De bärarmarna är ju längre.
Fungerar mycket bra.
Tror de är 2cm längre.

Undras om man kan slänga på dom rakt av istället?

Lillen
2008-11-01, 14:21
Nja då passar inte spindelleden och annat.
Men det finns ju från Mk III med 4-bult.
De är lika långa.

Har man inte servo bli styrstagen fel med.

Edit: kommer inte ihåg om servo eller spelar roll?
Blir fel hur som helst TROR jag det var?

Manny
2008-11-01, 14:25
servo har jag iaf, det är ganska stor justermån på min stag iaf.

vad händer med andra vinklar om man gör detta? Blir det problem eller det märkas kanske knappt?

Lillen
2008-11-01, 14:34
Justermån ja men den räcker INTE.
Blir för lite gänga kvar och farligt.
Men får/ska inte göra så man jag har förlängt mina stag.

Jag märker inget ovanligt.
Kan tänkas att krängaren blir för "smal" på mk II då ...... men de har jag inte kollat.

Manny
2008-11-01, 14:35
Justermån ja men den räcker INTE.
Blir för lite gänga kvar och farligt.
Men får/ska inte göra så man jag har förlängt mina stag.

Jag märker inget ovanligt.
Kan tänkas att krängaren blir för "smal" på mk II då ...... men de har jag inte kollat.

Har du med eller utan servo?

Lillen
2008-11-01, 14:38
Men VR6 har länkarm som ser annorlunda ut.
Helt annan krängare , andra krängarstag och det gör att stagen sitter på ett helt annat sätt , det är inte i närheten av lika som Mk II.
Krängaren däremot sitter som vanligt i balken.

Spindelleden sitter vinklad och den sitter liiite annars , annat bultmönster.
Länkarmen är UTAN uppviken längskanterna.

Mk III 4-bult har samma utseende som Mk II men bara en längre arm.

Lillen
2008-11-01, 14:39
Har du med eller utan servo?

Utan servo.
Skall nog kanske montera servo.
Får se om och när det blir?

Barbapappa
2008-11-01, 21:20
Är muttern lös så brukar det knäppa och knaka lite så jag skulle nog känna på den.Hmm, får nog bli en upphissning av bilen och och lite skruvning. ;-(

Med denna typen av åtdragningsmoment är det ju svårt att märka om det lossnat nåt?

Dra fast tolvkantmuttern med 200 Nm och lossa den ett varv.
Dra fast tolvkantmuttern.
Åtdragningsmoment:
50 Nm + dra ytterligare 45°

Märkte ju upp grejerna (muttern och drivknuten) med tuschpenna inför 45graders åtdragningen senast, och den är ju säkerligen är borta vid detta laget... ;-)

Barbapappa
2008-11-01, 21:24
Är det inte konstigt förresten att det händer så här först i år? Många av de här bilarna har ju rullat en del på bana tidigare.

Freiholtz
2009-01-29, 08:24
Polaren råkade ut för samma sak på sin Cheva Silverado -97 igår kväll...han gjorde en koll i början av veckan för han skulle byta hjullager å då satt drivknutsmuttern löst, han beställde lager (helt nav á 3600kr) drog åt mutter å körde hem från jobbet. Men på kvällen så gick drivknuten av en liten bit in i splinesen...

Ingen direkt banåkande med den bilen =) Men ändå...

Manny
2009-04-14, 22:05
Jag noterade idag när jag tvättade av knutarna att härdningen slutar precis efter splinsen, just där dom verkar gå av för det mesta.

Mina såg ut att vara helt normala nu iaf. Får se hur länge dom håller.

Ska smälla på lim i splinsen nu o se om det håller bättre.

tjipp
2009-04-14, 23:04
ja å jag har inte prövat att förlänga grejerna heller. men har slipat av allt extra utstick efter drivknuten osv. vid det senaste haveriet, men inte plockat i sär för att se om det bankat i mot i lådan något.

GTI-nissen
2009-04-15, 07:36
Så här såg min vänstra medbringare ut. Inte så konstigt att saker går sönder...

http://forumbilder.se/images/c05200973547A5614.jpg (http://forumbilder.se)

D_Stenlund
2009-04-15, 15:47
va är de som e fel på den ?, e jag blind ?

Lillen
2009-04-15, 15:49
va är de som e fel på den ?, e jag blind ?

Knuten måste ha skavt rätt länge.
Det är ju skavmärken och revor i medbringaren som syns!

GTI-nissen
2009-04-15, 16:28
Skavmärken är ett milt uttryck ;-) Det är gropar efter knuten och det har låtit en del...

Henrik.M
2009-04-15, 21:00
Den där rackarn har fått rejält med spö av axeln!

Lillen
2009-04-15, 21:07
Skavmärken är ett milt uttryck ;-) Det är gropar efter knuten och det har låtit en del...

Med tanke på detta så måste det ha brytit rejält i ytterknuten när det bottnat.
Då blir det jäkla knepiga krafter och allt tryck/bryt blir just i kanten där spilnsen börjar.
Limma i splinsen lär INTE hjälpa OM man inte avhjälper problemen med att drivaxeln bottnar!?

Min teori iaf.
Även om detta tagits upp tidigare.

Jag jobbar på att lösa samma problem på min bil.
Även om jag varit förskonad då den inte ens rullar nära så mycket som era på banan.

Manny
2009-04-21, 22:48
Mina axlar verkar inte ha tagit i medbringarna... Ska kolla nogrannare imorrn.

Min motor sitter dock helt stumt. Det har kanske påverkat.


Att det limmas är för att jag har en helt annan teori varför knuten går av. Vi får se om det hjälper...

tjipp
2009-04-22, 08:16
ang. detta på min golf Mk1a funderar jag på följande.
Kan jag använda Mk2 spindlar med Mk3ans längre bärarm!?
Passar det i hop med varandra och bilen!?

Jag vet om att det kan bli probl. med styrstagslängden men i övrigt!?
Annars tänkte jag göra "ful varianten" och bara förlänga bärarmen med en adapterplatta till spindelleden.

Jani Hast
2009-04-22, 08:34
Mk2-3 bärarmar passar inte på mk1.
Infästningen är inte samma alls på det bakre fästet.

tjipp
2009-04-22, 15:50
då är ju saken "enkel" blir förlängning/utflyttning av spindelleden!

GTI-nissen
2009-04-22, 16:33
Det blir samma typ av lösning för mig. Förlängning av befintlig bärarm. Runt 10mm tror jag blir finemang!

Manny
2009-04-22, 23:15
Mina axlar har med bottnat. Men bara liiitegranna. Nu är dock brickorna i knutarna borttagna så jag får några mm till att röra mig med där. Samt att splinsen är limmade nu.

GTI-nissen
2009-05-25, 21:32
Men fy för in i he-e jä-a sk-t!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Idag knakade det om vänster framhjul på samma sätt som det gjort när muttern varit lite lös. Efterom jag självsäkert satt dit centrumkåpan så kunde jag inte känna efter, men jag hissade upp och kände ett litet glapp. :-(((((((
Jag har ju inte kört bana med bilen!!!!

Efter det så åkte jag hem och grät.

Ny teori: Det är (den överdrivna) cambern som lirkar loss det och det är därför man limmar på en del bilar. Nu är det ta mig f-n lim som gäller för mig också. Vad använde du för lim Manny?

Lillen
2009-05-25, 21:47
Ouff INTE BRA.
Lägg av med sånna nyheter innan banåkat.

Då hoppas jag att min lösning håller?
Jag kör så mycket camber jag får till + 18mm extra bärarm.
Max vad som drivaxeln tillåter och jag har lite spel åxå.

Limma är för permanent för min smak.
Hoppas jag slipper det......

razer
2009-05-25, 21:50
Jag har kört med ca 2,7grader camber i höstas på bana och nu på gata och än så länge har jag inte haft några problem med knutarna...

Manny
2009-05-26, 00:02
Jag använde orginal-lim från VAG, det heter D 185400A2, och kostar ca. 180:-.
En flarra klarade jag mig på till bägge sidor. Det kladdades en del utanför med ju. Glöm inte att rengöra ordentligt, det var en del fett på mina splines.

Jag kör med max camber och har ännu inte haft nåra problem.

Jag hoppas innerligt att min teori håller med limmet.
Mest för att kunna säga: Vad var det jag sa :P (och för att veta om mitt hjärnkontor går på rätt håll).

Razer, din tid kommer med :P.

Lillen, hur förlängde du bärarmen? Foto?

Lillen
2009-05-26, 00:22
Lillen, hur förlängde du bärarmen? Foto?

Tog Mk III bärarmar och monterade.
De är 25mm längre per sida så lite modifiering behövs.
Det finns INGET spel för drivaxeln med 25mm bredare länkarm.
Man får korta eller modifiera spindelledsinfästningen för att få till det.
Nisse gjorde det på sina Mk II fast motsatt håll.

Visar inte gärna bild på eländet(inte snyggast gjort) =)
Men nästa version kanske det blir bild på OM det visar sig fungera!?

GTI-nissen
2009-05-26, 08:12
Men varför hade det bara lossnat på vänster sida? Har splinsen slitits så mycket under alla år att det rör sig? Limmet borde ju helt klart lösa detta isåfall.

Om man vill ha isär det, vilket man vill lite då och då, hur gör man då? Värmer? Våldar? En kombination av dessa?

razer
2009-05-26, 09:02
Min idé är att drivaxeln är kortare på vänster sida och då borde det kunna bli andra vinklar mot knuten? Alternativet är att det rör på sig för mycket.(motorkuddar)

Manny
2009-05-26, 10:14
Att det bara är vänster kanske har med att båda sidor är "rätt-gängade", så vänster sida borde egentligen vara fel-gängad.

Limmet sitter inte för evigt. Lägger en kopparklubba/handslägga eller liknande mot knuten, sen går man lös på den med en annan slägga. Våld mao.

Lillen
2009-05-26, 10:22
Jag tror att motorfästen/kuddar är en stor del av problemet?
Men det är mina teorier efter att ha sett mina skador varje gång.
Dock inte lossnande knutar ännu men allt annat runtomkring så långt.
Motorn rör sig ju i maxläget nästan 4-5cmåt vart håll vid lastväxling och dåliga kuddar.

Detta "spel" är vad man kan åstakomma med järnspett och lite våld.
Tänk då vad det blir för momenttoppar vid lastväxling på bilen i hög fart.

Det finns anledningar till fasta/stumma motorfästen i rally och racing.
Detta för att undkomma dessa problem med rörliga delar.
Då få man andra komfortproblem men där är ju det inget prio.

Jag har min teori om dett och min lösning.
Nya motorfästen och eller momentstag.
Motorfästen alla rally/racing är lockande.

Manny
2009-05-26, 10:47
Min motor flyttar sig inte många mm (om ens det). Jag har ändå dessa typiska märken på medbringaren på lådan.

Lillen
2009-05-26, 11:02
Min motor flyttar sig inte många mm (om ens det). Jag har ändå dessa typiska märken på medbringaren på lådan.

Då har du ju inget normalt motorfäste heller kanske du bör tillägga.
Ditt är ju så stumt man kan få det med orginalinfästning och hårt platsfäste.
Med slitet gummi eller nytt gummi rör det sig ganska mycket.

Manny
2009-05-26, 11:04
Ja, det var underförstått att jag inte har normala motorfästen. Men har som sagt ändå märkena på medbringaren, trots det.

GTI-nissen
2009-05-26, 11:29
Sidledes, åt vänster, kan det inte röra sig så mycket som 4-5 cm eftersom växellådsfästet isåfall hade tagit i rambalken. Där emellan är det kanske max 2 cm.

Lillen
2009-05-26, 16:34
Det var med det gamla fästet jag bröt och kollade.
Och ja på min har det tagit i rambenet =)
INTE alls bra och helt fel.

Bytte genast till ett bättre beg motorfäste & nytt växellådsfäste.

Kan fortfarande röra sig FÖR mycket så det är ingen lösning.
Men det kan kanske förhindra problemen på en gatbil.
På en Banbil får man nog tyvärr ta till styvare grejor.

GTI-nissen
2009-05-26, 17:01
Jag frågade också på rejsa. :-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=800108#800108

GTI-nissen
2009-05-26, 17:03
Det var med det gamla fästet jag bröt och kollade.
Och ja på min har det tagit i rambenet =)
INTE alls bra och helt fel.

Bytte genast till ett bättre beg motorfäste & nytt växellådsfäste.

Kan fortfarande röra sig FÖR mycket så det är ingen lösning.
Men det kan kanske förhindra problemen på en gatbil.
På en Banbil får man nog tyvärr ta till styvare grejor.

Jag var inne på en fullösning med en gummikudde mellan fästet och rambenet, men eftersom min inte varit emot så hoppar jag det. Fast man kan ju ändra sig om det skulle behövas. ;-)

Lillen
2009-05-26, 20:30
Jag var inne på en fullösning med en gummikudde mellan fästet och rambenet, men eftersom min inte varit emot så hoppar jag det. Fast man kan ju ändra sig om det skulle behövas. ;-)

Ok.
Jag själv är nog inne på ett momentstag likande Pahnardstag på stela bakaxlar. Då har du rörlighet men ändå stabilitet. Det är ändå bara tillfälligt tills man får bygga stummare och stadigare.

Barbapappa
2009-05-26, 22:29
Min klonkar rejält från framvagnen nånstans sedan sista träffen förra året (men bulten till drivknuten verkar sitta kvar och sitta hårt), mest, eller nästan enbart klonkar det när man har bilen i dragläge. Har haft hjälp av en kollega och rullat den på första växeln med motorn avstängd för att kolla vad som låter. Det verkade glappa i växellådsfästet som går mellan framvagnsbalken och lådan. Det borde ju kunna ge detta fenomenet hoppas jag! Men jag ska få hjälp av 'tjipp' med att få upp den lite högre i luften i veckan och rycka och dra lite i skrotet...

Hoppas hoppas...

tjipp
2009-06-13, 17:51
Nu har det arbetats flitigt i garaget en stund.
Jag har förlängt länk/bärarmarna 10mm.

Tog helt enkelt dem som satt på bilen och kapade av dem en bit innanför spindeln, sedan tog jag den delen från en annan länkarm, men då kapade jag den 10mm länge, svetsa i hop och ett par förstärkningplattor på sidorna.

Så här blev det..
http://forumbilder.se/images/4a3200955122P579a.jpg (http://forumbilder.se)

Tyvärr räkte ju inte styrstagen till i längd efter denna modd.
Utan även det fick lösas, genom att förlänga det "fasta" staget på v-sida 15mm.

Nu är hjulinställning utförd lite grovt med pinnar å tumstock.
Och lite mer camber än innan blev det ju också så klart,
men jag trodde faktiskt det skulle bli väldigt mycket mer!

http://forumbilder.se/images/0f3200955620P4b2b.jpg (http://forumbilder.se)

tjipp
2009-06-13, 18:09
så nu lär ju problemen med dem bottnande axlarna och knutarna vara ur värden..
gäller det bara att limma splinsen i navet då så det inte kan röra sig där och "slå upp" muttern.
Sen känns det som det borde vara safe!?

Sen hade min v-spindel glappat friskt.
kolla in hålen, framför allt över och undre!
(bultarna satt bra fast)

http://forumbilder.se/images/1b3200960827P41c3.jpg (http://forumbilder.se)

Funderar på om man skall borra upp dem till m8 så man vågar ta i lite när man drar i hop dem, (org. är dem nitade, eftermarknads m7)

Lillen
2009-06-13, 19:12
Nu har det arbetats flitigt i garaget en stund.
Jag har förlängt länk/bärarmarna 10mm.
Så här blev det..
http://forumbilder.se/images/4a3200955122P579a.jpg (http://forumbilder.se)

Ser ut exakt som min modd.
Fast jag hade långa mk III armar som jag kortade.
Till min Mk II vill säga!

Janne.M
2009-06-21, 22:08
Nu verkar det ju ha löst sig för de flesta men kan detta vara en alternativ lösning?

Audi 80 vs Original
http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3694.jpg

Audi 80
http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3697.jpg

http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3700.jpg

Dom använder den här lösningen på en VWMS replica för att standard grejer går sönder när dom kör med LSD, dock verkar det ju krävas andra spindlar för att splinsen ska passa..

Hela tråden med en VWMS replica:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=4238503&page=6

Även extra "Momentstag":
http://lolozekiller.free.fr/Idorap/Golf%20GRA/Maj3.0/IMG_3674.jpg

Raz
2009-07-06, 11:05
Jag körde sönder vänster hjullager på Bug Run och nu när jag bytte lager så passade jag på att limma splinsen med VAG limmet.

Det verkar hålla än så länge, var och körde konbana igår utan några tendenser till lossande mutter.

razer
2009-07-06, 11:14
idorap golf vwm replika

Momentstaget gör ingen större nytta på en bil med original infästning av motorfästena. (edit)

GrpA golfar har helt annorlunda motorfästen(på rambenen) och då behöver man ha momenstaget.

Dessutom går momenstaget inte att montera som på bilden på alla motorer, men kanten finns på ABF blocket och kanske på något 1.8T block.

Lillen
2009-07-06, 13:07
borta

Raz
2009-07-12, 20:32
Nu har jag kört på två konbanekörningar efter att jag limmade splinsen samt muttern på båda sidorna och jag har inte haft några som helst problem med lossnande muttrar!

Känns otroligt skönt att kunna åka på en träff utan att behöva byta hjullager efteråt..
Tänkte bara meddela mina framsteg :-)
Tack för tipset angående limmet Manny!

tjipp
2009-07-12, 23:03
se där ja... lim kanske är grejen man skall ha.. ;)

Manny
2009-07-13, 01:29
"jag e fan bäst asså" (citat från tingelinggänget)

:P

NeXeN
2009-07-13, 16:30
Jag har en fråga

I min Mk1 har jag satt i en VR6 motorn med 02A låda.
Kör med mk2 drivaxlar med 100mm knutar på inre och på yttre 90mm

Men jag mäter bara ett spel mellan 9mm/6mm när jag skjuver drixaxlarna/knutarna fram och tillbaka i spinden.

Är det spelet Ok el kommer den sen att bottna och jag får såna här problem som finns skrivet i tråden.
(Jag har inte tagit bort div brickor och sånt i knutarna)

Raz
2009-07-13, 17:29
Det kommer med all säkerhet att bottna när du sänker bilen.

Lillen
2009-07-13, 18:51
borta

NeXeN
2009-07-13, 23:44
Det kommer med all säkerhet att bottna när du sänker bilen.


Det låter ju inte bra.Nu blev man lite orolig.

Men hur mycke är det i spel på en "org höjd" mk1?
Någon som är igång med det här problemet och kan mäta lite :)


Har en till fråga om drivaxlar.
Är mk2 kortare än mk1? Har för mig att det har skrivet så på gammal forumet men jag kan ha fel

Raz
2009-07-14, 08:45
Det låter ju inte bra.Nu blev man lite orolig.

Men hur mycke är det i spel på en "org höjd" mk1?
Någon som är igång med det här problemet och kan mäta lite :)


Har en till fråga om drivaxlar.
Är mk2 kortare än mk1? Har för mig att det har skrivet så på gammal forumet men jag kan ha fel

Enligt Autoexperten.se

Golf I 1.8 GTI 1982.08 - 1983.12
Fram Vänster: 538 mm
Fram Höger: 750 mm

Golf II 1.8 GTI 16V 1986.02 - 1990.06
Fram Vänster: 530 mm
Fram Höger: 764 mm

Scirocco 1.8 16V 1985.10 - 1989.07
Fram Vänster: 530 mm
Fram Höger: 744 mm

NeXeN
2009-07-15, 19:19
Men jag mäter bara ett spel mellan 9mm/6mm när jag skjuver drixaxlarna/knutarna fram och tillbaka i spinden.

Jag har tagit bort div brickor/låsring i alla knutar och jag fick ett spel på ca 2cm så vi får se senare om det blir bra :)