handdator

Visa fullständig version : försöker få liv i en corrado g60



Sebbe
2008-07-12, 21:41
Har skaffat mig en Corrado G60 (renoveringsobjekt) som jag ska försöka få liv i.

Problemet
Den dör efter ca 2-3m min när man startat den av "för mycket bensin".

Det som är bytt är toppackning (kompen är kollad). Blå tempgivare (innan jag bytte den gick det inte att starta bilen alls) Lambdan är kass (inte bytt än). Olja+filter+luftfilter+stift nytt. Gnista kollad, tändning justerad. Kammen står rätt. Kopplar man ur lambdan fungerar bilen på tomgång och det går att varva utan last.

Sen ang. lambdan så trodde jag inte att den hade inverkan på tomgången? Vad gör lambdan på tomgång? Eftersom bilen inte går alls med lambda inkopplad?

Sen går elkylfläkten igång när man stänger av motorn (oavsätt temperatur). Och den stänger inte av sig, utan man får dra ur kontakten för att den ska ge sig.

ypzilon
2008-07-12, 22:26
Är slangen mellan spjällhus och styrdon hel?
Lambdan kanske är felkopplad så att signal-kabeln är kopplad mot jord eller uppvärmning (12V).
Om motorrummet ser ut som du säger så hade jag gjort en "pindata-mätning", dvs kopplat loss kontakten på styrdonet och mätt varje stift och jämfört mot en tabell.

Sebbe
2008-07-13, 00:02
Är slangen mellan spjällhus och styrdon hel?
Lambdan kanske är felkopplad så att signal-kabeln är kopplad mot jord eller uppvärmning (12V).
Om motorrummet ser ut som du säger så hade jag gjort en "pindata-mätning", dvs kopplat loss kontakten på styrdonet och mätt varje stift och jämfört mot en tabell.

Slangen är kollad (1 m och inga sprickor).

Kan hända att lambdan är felkopplad, vet att den är bytt av tidigare ägare, men har inte kollat hur kablarna är kopplade under än. Men den är konstaterat död, så den ska bytas.

Ska kolla styrdonet.

Motorn ska ur och gås igenom ordentligt i vinter, men jag skulle vilja få igång den innan jag tar ur den och pröva att besikta bilen så jag inte missar något i vinter och inte kommer igenom bes i vår.

Sebbe
2008-07-14, 23:56
Ny lambda verkade lösa problemet.