handdator

Visa fullständig version : Inställning av hårdhet på dämpare fram/bak?



VWR18
2008-07-11, 13:34
Håller på att monterar mina nya chassi delar i Golf 2:an med 1.8T 20V motorn ( 350Hk+).
#H&R Cupkit 60/40 med ställbara dämpare i hårdhet.
#Prothane bussningskit
#G60 krängningshämmare
#Bonrath topplagring
# samt nya länkarmar, spindelleder och styrleder.

Funderar nu på hur jag skall ställa hårdheten idealiskt, fram gäntemot bak?
Någon som har bra erfarenheter som kan ge ett kolkt utlåtande om detta.

pekka kiiskilä
2008-07-11, 13:53
Hur många steg kan du ställa dämparna på?

Om det är ca 6 steg så kan du börja med ca 2 bak och 4 fram och är den för mjuk fram så höjer du för bak ska det vara lite mjukare så kanske max 4 bak men inställning av dämpning är individuellt för alla bilar för det beror på fjäderkonstant och bussningar med så skriv var du gjort med resten med.

VWR18
2008-07-11, 14:09
Hur många steg kan du ställa dämparna på?

Om det är ca 6 steg så kan du börja med ca 2 bak och 4 fram och är den för mjuk fram så höjer du för bak ska det vara lite mjukare så kanske max 4 bak men inställning av dämpning är individuellt för alla bilar för det beror på fjäderkonstant och bussningar med så skriv var du gjort med resten med.

Om du läser specen som jag listade ovan så är det som skall på.
Dämparna är steglöst inställbara i 360grader, så vi får väll snacka %-mässigt!

pekka kiiskilä
2008-07-11, 15:21
Sorry det är jag som ser dåligt hehe,
Du har rätt bussningar mm för att få till det grovjusterat så fram ca 180G, bak ca 120G till att börja med sedan justerar du till hårdare fram först för annars så driftar du med bilen,
PS: Ska dämparna ställas in för R däck eller gatdäck för det skiljer lite på justeringen mellan dom= Hårdare för R däcken.

VWR18
2008-07-11, 17:41
Tack Pekka för svaren!

Problemet är att dämparen mäste vara i botten lägget för att kunna sjustera den, så man vill ju ha hyffsat bra träff från början.
Hade tänk ställa den typ 75% fram och 50-60% bak, samma fördelning som din anvisning men lite hårdare.
Vill ha en allround inställning som passar bankörning/strippen och kanske några kortare gatkörnings sträckor med obefintilg komfort:)

pekka kiiskilä
2008-07-11, 19:22
det skiljer en hel del i chassi justering från bana till stripp men du får väl prova med ca 75-50%
för det är mer bananpassat.