handdator

Visa fullständig version : Bi-xenon strålkastare hur fungerar det



emilson
2008-07-10, 21:37
Hur är det på nya bilar som har bi-xenon strålkastare orginal. Finns det ändå en "vanlig" helljus lampa som tänds samtidigt som xenon halvljuset slår om till ett "starkare" läge när man slår på helljuset.

Henrik.M
2008-07-10, 21:41
Nej.

Man ändrar brännpunkten på xenonlampan och får därmed en anna ljusbild som lyser längre.
Rent mekaniskt system regelerat med elmotorer.

Lyssnar du på en ny bil med bi-xenonljus så hör du hur det klickar/smäller till varje gång man slår på heljuset.

Det är när lampan ändrar brännpunkten.

Vissa bilar har en skärm som åker upp/ner andra sjuter lampan i olika lägen.

Men allt handlar om att ändra brännpunkten på lampan.

emilson
2008-07-10, 21:45
Snabba svar=) Nu ska vi ta det på mitt språk;-) Om jag fattat det rätt så har bilen inte bi-xenon ljus om det finns som jag skrev tidigare en vanlig lampa som tänds när man slår på helljuset!?

En bil med bi-xenon har med andra ord ändå bara en xenon lampa som dock ändrar "läge"?

Henrik.M
2008-07-10, 21:47
Bil med bi-xenon : En lampa för både hel och halv/ljus.

Bil med xenon på halvljus = 2 lampor.

Xenon på halvljus och halogen på helljus.

Nu pratar vi fabriks bilar ej konverterade bilar.

Hittade det här : http://wikicars.org/en/Bi-xenon_Headlights

emilson
2008-07-10, 21:52
Tackar! Nu vet jag hur det ligger till.

Men att en bil med bi-xenon har en lampa måste väl bero på att det är mycket billigare och enklarare för biltillverkarna att ha det så för att slippa ha två lampor som ska ha automatiskt höjdinställning. Kan det vara så måntro?

Henrik.M
2008-07-10, 21:54
Har nog mer med tekniken och göra.
Man utnyttjar den tekniken som finns.

Men det ligger o andra sidan någoting i det du säger att dom sparar pengar också genom att bara ha en lampa.

Sen spelar nog ordet design också in i bilden eftersom man då kan designa kanske snyggare och fränare lycktor.

Vad vet jag!? =)

emilson
2008-07-10, 22:06
Har nog mer med tekniken och göra.
Man utnyttjar den tekniken som finns.

Men det ligger o andra sidan någoting i det du säger att dom sparar pengar också genom att bara ha en lampa.

Sen spelar nog ordet design också in i bilden eftersom man då kan designa kanske snyggare och fränare lycktor.

Vad vet jag!? =)

Mer än mig iaf! Du ska ha tack för svaren.

adis
2008-07-11, 09:54
Sen har vi också bi-xenon med kurvljus. Ljuset följer vägen när vägen svänger, kanon :-)

ypzilon
2008-07-11, 14:13
Kurvljus är helt grymt!

Ang. att man bara använder en lampa beror nog delvis på att det tar en liten stund för lampan att tändas, går snabbare att växla mellan hel- och halvljus när man t ex bara flyttar en liten skärm.
Sedan har man kostnad, utrymme, design m.m.

emilson
2008-07-11, 14:47
Kurvljus är helt grymt!

Ang. att man bara använder en lampa beror nog delvis på att det tar en liten stund för lampan att tändas, går snabbare att växla mellan hel- och halvljus när man t ex bara flyttar en liten skärm.
Sedan har man kostnad, utrymme, design m.m.

Säg inte så, min nya bil skulle haft bi-xenon med kurvljus men handlarn hade yrat lite när han skrev annonsen.

Men jäklar vad det är skönt med xenon!