handdator

Visa fullständig version : Väghållning Golf 2 Gti, "billigt och bra"?



Sn00k
2008-07-09, 03:44
letar efter en vettig setup av dämpare och fjädrar, alternativt coilovers, till bruksbilen.. en Golf II gti något vässad.. som är tänkt för lite busigare gat-körning.

sitter nya sachs-fjädrar på bilen i dagsläget.. men dämparna är HELT slut.. så jag var lite inne på gula konis först.. då dessa funkat bra på tidigare bilar tillsammans med sachs 40mm sänkfjädrar.

MEN.. har tittat lite på några tyska sidor.. och tyska ebay.. och det finns ju en hel uppsjö av konstiga coilovers för runt 2000-3000kr inkl frakt å allt.. men tittar man lite närmare så verkar alla dom billiga märkena vara samma grejjer.. fast i andra färger..?
förutom nu jamex och nått märke till som verkar skilja sig ifrån mängden..

är det någon här på forumet som kan rekkomendera nån prisvärd setup? någon som provat jamex-coils?
det är alltså inte tal om nån bankörning, utan bara lite sportigare körning efter väg.

Lillen
2008-07-09, 17:05
Ska du bruxa den på vintern med?
Då kommer fulcoiloversarna att kärva ganska fort.
Kan ju fungera men troligen blir det fort rost och annat.

Gäller även många dyrare coils.
Ingen har något bra damskydd för kolvstången att tala om heller.
Men för sommaråka kan de ju fungera ok eller om man helt enkelt skiter i hur det blir/ser ut =)

Fireball
2008-07-09, 19:50
Jag fick ett tips av min lokale mekare som jag inte provat än, men funderar allvarligt på.
Förstärkning av bakaxeln!

Original är det i princip en U-balk, med en liten kränghämmare i. Enligt mekaren är den ungefär lika vridstyv som ett sugrör på McDonald's...
Genom att svetsa igen "U:et" med en plåtremsa (typ 3-4 mm tjock) hela vägen så ska den tydligen bli bra mycket roligare att köra!

Lillen
2008-07-09, 20:46
Svetsa igen hela var väl kanske att ta i.
Men det är ju liknande de som folk brukar göra.

Många moterar extra krängare i bakaxeln.
Andra motnterar det + momentstag från hjulen in mot mitten.
Dessa tillsammans ger mycket styvare och stadigare bil.

Kolla på VW-motorsportgrejorna så är det exakt så det brukar se ut.
Inte igensvetsat alltså utan med extra krängare och stag.

Svetas bakaxeln igen så KAN den bli FÖR hård och styv.

Sn00k
2008-07-10, 04:30
visst visst jag är svetsare i grund å botten, så nog kan jag förstärka bakaxeln om jag nu ville det.. men mina dämpare är fortfarande som cykelpumpar.. vad bör ja köpa.. gula konis kostar en hel del.. finns lite coils som är billgare tom.. men.. vad funkar?

Plura
2008-07-10, 09:24
http://cgi.ebay.de/Gewindefahrwerk-Hartmann-VW-Golf-2-Jetta-2-verchromt_W0QQitemZ180262058098QQihZ008QQcategoryZ 70164QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262


Dessa ska funka fint och kostar väl ca 2800 hem till dörren.

JettaGTS
2008-07-10, 09:28
Svetsa igen hela var väl kanske att ta i.
Men det är ju liknande de som folk brukar göra.

Många moterar extra krängare i bakaxeln.
Andra motnterar det + momentstag från hjulen in mot mitten.
Dessa tillsammans ger mycket styvare och stadigare bil.

Kolla på VW-motorsportgrejorna så är det exakt så det brukar se ut.
Inte igensvetsat alltså utan med extra krängare och stag.

Svetas bakaxeln igen så KAN den bli FÖR hård och styv.

Finns det någon bild eller illustration på det?

Bastard66
2008-07-10, 10:22
http://cgi.ebay.de/Gewindefahrwerk-Hartmann-VW-Golf-2-Jetta-2-verchromt_W0QQitemZ180262058098QQihZ008QQcategoryZ 70164QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262


Dessa ska funka fint och kostar väl ca 2800 hem till dörren.


Jag kör på Hartmann och är hel nöjd.. Kan dessutom sänka ganska reält om man nu vill det =)

Sn00k
2008-07-10, 13:52
okej, tackar för förslaget =)
lutar åt sådana då.. så får KW-benen hamna på race-kärran.. kändes lite overkill å behöva skruva på dom på bruksbilen.. även om tanken slog mig, är ju snudd på dyrare än bilen i sig ;)

JettaGTS
2008-07-10, 13:56
...även om tanken slog mig, är ju snudd på dyrare än bilen i sig ;)

Visst är det härligt med mk2 ;)

Barbapappa
2008-07-10, 17:43
Gula Konis röstar jag för om du nu hade fjädrar som var nya redan...

Sn00k
2008-07-10, 18:29
Barbapappa: jo, gula konis är suveräna.. men.. var hittar man en uppsättning till överkomligt pris?
var längesen jag handlade några sådana nu..

nån tysk sida som levererar till sverige för vettigt pris kanske? har tyvärr förlorat min länk-samling över företag som skickar hit till sverige.. hade en lista tidigare med bra tyska ställen å handla på.. =/

påsen racing
2008-07-10, 18:43
Barbapappa: jo, gula konis är suveräna.. men.. var hittar man en uppsättning till överkomligt pris?
var längesen jag handlade några sådana nu..

nån tysk sida som levererar till sverige för vettigt pris kanske? har tyvärr förlorat min länk-samling över företag som skickar hit till sverige.. hade en lista tidigare med bra tyska ställen å handla på.. =/

Jag är också intresserad av att veta detta :)

/Påsen

Lillen
2008-07-10, 21:28
Finns det någon bild eller illustration på det?

Jag trodde ja hade det.
Men nej.....var raderade från datorn.

Stagen sitter utifrån hjulen under stötdämparen och in mot mitten på bakaxeln.
Gärna monterat med uniballs så det går att förspänna.


Barbapappa: jo, gula konis är suveräna.. men.. var hittar man en uppsättning till överkomligt pris?
var längesen jag handlade några sådana nu..

nån tysk sida som levererar till sverige för vettigt pris kanske? har tyvärr förlorat min länk-samling över företag som skickar hit till sverige.. hade en lista tidigare med bra tyska ställen å handla på.. =/

Vettigt pris JA.
Leverera i vettig tid NEJ nej nej och åter nej.
Betalar man går det ganska fort men vill man ha billigt tar det lite tid.

GTI G60
2008-07-12, 21:21
Gula KONI åker vi med.. Inget för bana tyvärr, men dom e väl OK på gatan...



Någon som har bilder på bakvagnar med förbättrad "funktion" ?????

påsen racing
2008-07-12, 22:18
Jag hade också velat se bilder på förstärkningen av bakvagnen som det snackas om.
Vet att man gör något liknande på saab men har inte sett bilder på hur dem gör det heller.

/Påsen

forsberg
2008-07-14, 16:14
Här finns bilder på bakvagnsstag monterade på en fräck mk1 av Roger Lennartsson, tror de huserar på forumet nånstans, gjorde förrut iaf.

http://www.16-2.com/projekt/index11.html

påsen racing
2008-07-14, 17:28
Här finns bilder på bakvagnsstag monterade på en fräck mk1 av Roger Lennartsson, tror de huserar på forumet nånstans, gjorde förrut iaf.

http://www.16-2.com/projekt/index11.html

Tackar tackar :)

/påsen

GTI G60
2008-07-14, 19:14
Om det är fler som har bilder på stag å annat kul till Golfar så visa gärna!!!

påsen racing
2008-07-14, 20:13
Om det är fler som har bilder på stag å annat kul till Golfar så visa gärna!!!

Jag vill också se mer :) Å det är nog många till, hehe.

Kom gärna med lite förslag till lågbudjetgrejer som kan hjälpa en att fixa väghållningen.
Tror detta kan hjälpa många, inklusive trådskaparen :)

/Påsen

Sn00k
2008-07-14, 20:32
trådskaparen har inte för avsikt att börja staga bakvagnen på bruksbilen.. ;) men iaf.. race-bilen kanske behöver stagas upp lite sen, så det är fritt fram å komma me ideer =)

grejjerna det lutar åt nu är:
alternativ 1: FK streetline coilovers.. som verkar vettiga.. men svåra att få tag på.. tillverkade i tyskland, men hittar ingen som säljer dom där.. bara i staterna.. å där vare 400$ frakt.. = uteslutet.

alternativ 2: Kilen/sachs sänkfjädrar med Bilstein sport-ben fram och Koni sport(gula ställbara) bak.

vet inte va man mer bör titta på.. som finns i den prisgruppen.. H&R cupkit kanske.. dock betydligt dyrare här i sverige, och enligt många alldeles för mjuka baktill.. och ej ställbara.. fler förslag? =)

påsen racing
2008-07-14, 21:00
alternativ 2: Kilen/sachs sänkfjädrar med Bilstein sport-ben fram och Koni sport(gula ställbara) bak.

Hur mycket går detta på på ett ungefär?
Ska nämligen fixa väghållning till min bil när ekonomin tillåter, å söker efter bra alternativ till vettigt pris.
Vill som sagt börja med något hyffsat bra som man kan köra både gata å bana med.
Är väl lite som du hade tänkt dig väl?

/Påsen

GTI G60
2008-07-14, 22:22
Jag hade nog köpt H/R cupkit om jag hade haft en stram budget å skulle handlat nu...

Bastard66
2008-07-14, 22:49
Jag röstar på hartmann! Väldigt bra grejjer för billig peng! =) Ebay.de

Sn00k
2008-07-14, 23:12
hartmann.. dom ser ju helt identiska ut med alla dom andra ful-coilsen.. finns en 6-7 olika märken som garanterat har samma tillverkare.. dock är vissa eloxerade och andra inte.. olika färg på grejjerna.
kanske skulle man chansa å köpa en setup då dom är billiga.
grejjen är ju den att jag inte bara vill sänka bilen å åka å skrapa däck.. utan jag är mer ute efter väghållning och prylar som håller en längre stund..

FK-streetline, som tydligen ska vara riktigt bra ben för en lagom slant, har jag fått lite info om nu. och det verkar som att dom väntar på tuv godkännandet nu innan dom börjar sälja dom i tyskland.. så snart bör dom finnas tillgängliga =)

ang. HR cupkit så är dom i samma prisklass som en setup koni sport här i sverige, och då hade jag valt dom senare.

Bastard66
2008-07-14, 23:20
ok.. d har du rätt i.. jag är helnöjd med hartmann.. skall dock bara köra bilen under sommar halvåret så den kommer inte utsättas för salt.... men en brukis skall ju användas..

GTI G60
2008-07-14, 23:33
[QUOTE

ang. HR cupkit så är dom i samma prisklass som en setup koni sport här i sverige, och då hade jag valt dom senare.[/QUOTE]


Jag åker på Koni nu och dom är väl sådär...
Men visst så har jag bara en omgång Jamex sänkfjädrar, men är väl inte såå nöjd.
Fast på gatan funkar dom väl ok...

pekka kiiskilä
2008-07-15, 15:14
Du kan köpa kina ben och byta fjädrar som passar din körstil tillex bana eller rally för fjädrarna som följer med kinabenen är en billig variant som inte är helt ok för tillex bana.

Sn00k
2008-07-16, 04:30
problemet är väl snarare att dom sätter sportiga fjädrar på cykelpumpar till dämpare.. som är sämre än orginal.
vad jag har hört.. =)