handdator

Visa fullständig version : Startproblem Scirocco -83



joo
2008-07-08, 11:10
Sciroccon har börjat att trilskas när man ska starta. Ibland startar den hur fint som helst för att nästa gång man ska försöka så händer inget mer än att det "knäpper" lite när man vrider på nyckeln. Startmotorn går alltså inte runt utan det tickar liksom några gånger och sen blir det helt tyst, det spelar ingen roll om man försöker flera gånger det händer ändå inget.
Jag har inte kunnat hitta någon logik i när den startar som den ska och när ingenting händer.

Eftersom sambon tycker det är pinsamt och jobbigt att behöva rulla igång bilen utanför affären så får man kanske försöka åtgärda felet men vad kan felet vara? Är det startmotorn som har gett upp och måste bytas eller kan det vara något annat?

Bilen är en Scirocco GTS -83 med 1,8 GTI-motorn, motorkod JJ.

Falcor
2008-07-08, 11:18
Jag skulle byta kontaktdonet innanför tändningslåset först, kostar inte så mycket pengar.

matsola
2008-07-08, 11:27
Allternativt solenoiden på startmotorn, prova att knacka på startmotor med en hammare och se om det hjälper, i sådana fall byt startmotor.
//Matsola

scirocco8v
2008-07-08, 20:39
Allternativt solenoiden på startmotorn, prova att knacka på startmotor med en hammare och se om det hjälper, i sådana fall byt startmotor.
//Matsola

tror också på solienoden...

joo
2008-07-09, 10:05
Jag tror nog också på solenoiden.

Från vilka bilar passar startmotorn?

Falcor
2008-07-09, 13:24
Borde passa från alla bilar med 020 låda, dvs alla mk1 och de flesta mk2.