handdator

Visa fullständig version : Jetta -83 (Vet äntligen hur de ska se ut!)



Sidor : [1] 2

sgt_nelson
2008-07-07, 03:16
Nu är det dags för ett billigt, kul och rått projekt efter Lupon! Utgångsobjektet är alltså en Jetta 1,6 -83 med 13000mil på mätaren, klarat sig hyffsat från rost. tanken med projektet är att få till en Jetta mk1 som sticker i ögonen på alla svenssons därute.

Stuket skall bli hårt och flummigt! Vill inte avslöja något i förväg.. ni får se vad som händer med den helt enkelt.

Fälgarna inhandlades ca:1 månad innan jag överhuvud taget visste vilken bil det skulle bli... (logiskt eller hur??..)

sgt_nelson
2008-07-07, 03:18
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01208.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01207.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01177.jpg

P-plats.se
2008-07-07, 09:21
Najs!
Bra val av fälgar!

ovredsson84
2008-07-07, 10:32
Ser lovande ut... lycka till..

Barbapappa
2008-07-07, 16:36
Du har bra bilsmak du...
Goa fälgar! Ska dom vara som dom är eller ska dom poleras?

Finn
2008-07-07, 17:48
Kul å se Jerry! :) Kör hårt nu, vet att du kommer få till nåt riktigt kul å galet me den.

onk
2008-07-07, 18:15
Nääjs wiils..

sgt_nelson
2008-07-07, 19:49
Fälgarna kommer att pulverlackas, var o kollade lite färgprover idag! hittade precis vad jag vill ha.

Har även beställt spacers. kommer hamna på et25, hoppas det blir lagom.

Till veckan ska jag beställa coilovers och däck samt förhoppningsvis hinna få iväg fälgarna på blästring.

Fråga: vad är bäst om man skall pulverlacka fälgarna, glas eller sandblästring??

sgt_nelson
2008-07-07, 19:52
Du har bra bilsmak du...
Goa fälgar! Ska dom vara som dom är eller ska dom poleras?

Tackar!


Kul å se Jerry! :) Kör hårt nu, vet att du kommer få till nåt riktigt kul å galet me den.

Klart det kommer bli galet Tony! Det vet du! tanken var ju som sagt en caddy men 2dörrars Jettan är bara så j**** cool!

pekka kiiskilä
2008-07-07, 20:24
Jag har glasblästrat flera fälgar som pulverlackats och det har blivit bra.

Sandblästring kan ge skador på fälgen om man är ovan vid blästern.

sgt_nelson
2008-07-07, 21:17
Jag har glasblästrat flera fälgar som pulverlackats och det har blivit bra.

Sandblästring kan ge skador på fälgen om man är ovan vid blästern.

Hur mycket får man betala för en glasblästring på 4 fälgar om man lämnar till firma på ett ungefär?

pekka kiiskilä
2008-07-07, 21:19
Jag har tyvär ingen aning om vad det kostar för jag skickar mina saker till folk jag känner och i betalning får det bli kaffe bröd eller nåt.

Gullideckel
2008-07-07, 23:14
Porsche C4 är väl av magnesium?

Har för mig att just dom fälgarna är stenhårda...typ kasta dom i garagegolvet och få lite lacksläpp typ.. :-)

sgt_nelson
2008-07-07, 23:36
Porsche C4 är väl av magnesium?

Har för mig att just dom fälgarna är stenhårda...typ kasta dom i garagegolvet och få lite lacksläpp typ.. :-)

Nej det tror jag inte, att dömma av vikten och skrapet på kanterna så är det alu.

P-plats.se
2008-07-07, 23:39
Fråga: vad är bäst om man skall pulverlacka fälgarna, glas eller sandblästring??

Du ska ha glas utan tvekan!


Hur mycket får man betala för en glasblästring på 4 fälgar om man lämnar till firma på ett ungefär?

Jag ska betala 500:-/fälg för blästring och pulverlack.

Tyvärr har dom gått på semester nu när fälgarna är breddade! :(

sgt_nelson
2008-07-08, 00:08
Du ska ha glas utan tvekan!



Jag ska betala 500:-/fälg för blästring och pulverlack.

Tyvärr har dom gått på semester nu när fälgarna är breddade! :(

Jag har fått pris på 300:-/fälg för bara lackering, de fixade inte blästring mrn blästringen borde ju inte kosta mer än lackeringen iaf..

sgt_nelson
2008-07-08, 22:58
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01216.jpg
Ja den skall sänkas ordentligt! Har aldrig haft en så hög bil förut.

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01220.jpg
Hyffsat hel inredning

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01218.jpg
:o)

Finn
2008-07-08, 23:51
Satan va hög den va. Fram me kapen nu ;)

och snyggt nyckelband du har. Påminner väldigt mycke om d som jag har oxå. Har du oxå märkt att d ger ifrån sig ett litet irriterande skallrande när man kör ibland?

sgt_nelson
2008-07-09, 00:00
Satan va hög den va. Fram me kapen nu ;)

och snyggt nyckelband du har. Påminner väldigt mycke om d som jag har oxå. Har du oxå märkt att d ger ifrån sig ett litet irriterande skallrande när man kör ibland?

skiter nog i kapen väntar in coilovers istället.

Det skallrar inte bara när man kör tycker jag, det låter enhel del när man går oxå..

Jocke J
2008-07-09, 00:11
Coooolt projekt!! :)

Dina orghjul som sitter på nu... Vad ska du ha för dom? Ska sälja min bil i orginalskick och dessa skulle passa perfekt =)

Mvh

sgt_nelson
2008-07-09, 00:28
Coooolt projekt!! :)

Dina orghjul som sitter på nu... Vad ska du ha för dom? Ska sälja min bil i orginalskick och dessa skulle passa perfekt =)

Mvh

Du har PM

Oskar.C
2008-07-10, 09:23
Vilken fräsch jetta! Kan ju blir hur bra som helst det här :) Kommer att följas!

sgt_nelson
2008-07-10, 21:19
Idag bytte jag bort golf mk3 orginal fälgarna som satt på till ett par coola svartlackerade 15" som får rulla tills de riktiga hjulen är klara. golf fälgarna gick till en bättre behövande!

Naturligtvis kommer det en bild oxå:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01225.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01226.jpg

Det är nästan så man skäms över att åka runt i ett höghus!! usch..

Funderar på o plocka bort kofångarna både fram o bak med, får testa till veckan ev.

Jocke J
2008-07-10, 21:21
Sweet mannen!

Lycka till :)

Mvh

sgt_nelson
2008-07-10, 21:22
Sweet mannen!

Lycka till :)

Mvh

Tackar!

Finn
2008-07-10, 22:32
Inte illa me röd timeattack-linje å allt. D e alltid snyggt :P Du får ta en lite bättre närbild på dom så man ser ordentligt.

sgt_nelson
2008-07-11, 12:43
Idag kom UPS med ett paket till mig :o)
Bilder kommer senare.

Mickem02
2008-07-11, 12:49
Ser bra ut Jerry, håller med om att en sänkning är på sin plats!

sgt_nelson
2008-07-13, 16:26
Som sagt tidigare så kom ju UPS med paket i fredags, här kmmer den utlovade bilden.

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01227.jpg

letar nu med ljus o lykta efter någon som kan blästra mina fälgar i sthlms trakten men det ser tunnt ut (semestrar..) ska beställa däck o coilovers nu i veckan tänkte jag.

vad tror ni om 195/40-16" på mina porsche 16x7" har sett folk som kör på 45 i profil med men jag tycker det ser för stort ut, vad tror ni?

Spacerplattorna ser iaf riktigt fina ut. köpte 40mm tjocka o fälgarna har et65 så nu hamnar jag på et25. borde bli bra!

Mini_me
2008-07-13, 22:00
Haha!

Mannen har flippat och skaffat gubb bil ;-P

Fick dina sms men har varit i Turkiet och solat och badat så sms kom inte på plats nr 1=)
Kan slå en pling imorgon..tat soft=)

sgt_nelson
2008-07-14, 02:26
Haha!

Mannen har flippat och skaffat gubb bil ;-P

Fick dina sms men har varit i Turkiet och solat och badat så sms kom inte på plats nr 1=)
Kan slå en pling imorgon..tat soft=)

gör det gubben! bilen e så jävla cool! känner mig som en... ja gubbe när ja är ute o bränner!!

Har fått en del flippade ideer gällande jettan nu...

sgt_nelson
2008-07-15, 17:21
Liten update.. Var o handlade stereo o högtalare till Jettan idag (budget grejer..) stereon som satt i när jag köpte den var en bandare från 83 och det saknades högtalare helt o hållet.. så nu kan man iaf få lite musik när man är ute o glider!

sgt_nelson
2008-07-17, 07:59
Mindre rolig update.

Var o fixade lite med jettan igår, började med att dra om högtalarkablarna och fixade +, - och remote kablarna till stereon så nu funkar stereon som den ska!

sedan fick jag för mig att skruva av kofångarna fram och bak för att se hur det såg ut, vilket jag också blev rätt nöjd med!

testade även en av porschefälgarna för att se på ett ungefär hur de kommer att hamna i hjulhuset. känns som att et25 kommer bli riktigt bra!

Sedan skulle jag ju naturligtvis ut o glida en sväng MEN... När jag vrider om nyckeln så vill bilen inte starta..? nähä tänkte jag, började med att kolla så att jag inte dragit lös någo kabel eller liknande när jag hållit på med främmre kofångaren men så var inte fallet.

Sedan tänkte jag om den bara surat ner sig men testade att starta den imorse med utan resultat..

Kan väll tillägga att bilen gick som vanligt till och från jobbet igår med men på kvällen ville den inte mer.

Startmotorn går, stiften är torra o fina, den verkar pumpa bränsle som den ska, rotor och fördelarlock är nytt, bränslepumpen är nästan ny.

Någon som haft liknande problem och har någon idé va de kan vara??

Johannes
2008-07-17, 15:06
kolla brytarspetsen, brukar krångla för mig lite då å då..=)

sgt_nelson
2008-07-17, 16:32
kolla brytarspetsen, brukar krångla för mig lite då å då..=)

Testade att byta den med, hade en liggande men det hjälpte inte..

Sitter det någon förpump i tanken på 1,6 förgasare 75hk (motorkod EM).

D_Stenlund
2008-07-17, 16:49
stiften ska äl inte vara torra?

sgt_nelson
2008-07-17, 16:56
stiften ska äl inte vara torra?

frågan är ju om det är bränslepumpen ändå alltså, måste kolla mer på det..

ypzilon
2008-07-17, 18:05
Har du någon gnista?

P-plats.se
2008-07-17, 18:12
Luktar den soppa efter att du kört på starten eller ej?
Gör den så får den soppa men ingen gnista och tvärt om...
...vanligtvis! ;)

Gonzo74
2008-07-17, 20:30
Det sitter en liten plast-sil på röret nere i tanken, med väldigt små hål. Jag har rensat på min jetta ett par gånger, kolla det. Riktigt nice projekt, kommer bli riktigt bra tror jag!!

Mvh Tony.

Gonzo74
2008-07-17, 20:31
Trevligt projekt förresten, kan bli riktigt ballt!!

sgt_nelson
2008-07-18, 00:46
Luktar den soppa efter att du kört på starten eller ej?
Gör den så får den soppa men ingen gnista och tvärt om...
...vanligtvis! ;)

det luktar ingen soppa så förmodligen ligger problemet någnstans i bränsle systemet då.. antingen pumpen, filtret eller silen som tydligen finns vid tanken. ska försöka hinna kolla det imorgon, skulle vilja ha bilen rullande på lördag kväll!

sgt_nelson
2008-07-18, 00:47
Trevligt projekt förresten, kan bli riktigt ballt!!

tack så mycket.

sgt_nelson
2008-07-18, 23:53
visst ska bränslepumpen låta när tändningen är på fast inte bilen är igång? Det gör den inte iaf... så det blir väll till o beställa ny pump till vekan! vad kostar en pump på VAG? på mekonomen kosta den 421:- tvivlar väll på att de är billigare på VAG

J.L
2008-07-18, 23:57
Jepp den ska surra när du startar tändningen, hoppas det är mindre kladdigt
på jettan, vet inte om din pump också sitter i tanken, gjorde det på min
mk3a, och det blev lite blött hehe
men det gick rätt så smärtfritt ändå.

Prova att mata den med ström eller mät upp först, kan ju vara relä också,
ibland kan pumpen starta kort igen om man knackar på den försiktigt och testar att starta.

sgt_nelson
2008-07-19, 00:38
Jepp den ska surra när du startar tändningen, hoppas det är mindre kladdigt
på jettan, vet inte om din pump också sitter i tanken, gjorde det på min
mk3a, och det blev lite blött hehe
men det gick rätt så smärtfritt ändå.

Prova att mata den med ström eller mät upp först, kan ju vara relä också,
ibland kan pumpen starta kort igen om man knackar på den försiktigt och testar att starta.

pumpen sitter inte i tanken så det är inga prblem o byta. någon som vet vilket relä som styr pumpen??

Junfors
2008-07-19, 09:31
Har du inte en mekaniskt soppapump som sitter på blocket på din bil? Förgasarmotor väl?

Gullideckel
2008-07-19, 11:53
pumpen sitter inte i tanken så det är inga prblem o byta. någon som vet vilket relä som styr pumpen??

Finns inget relä som styr soppapumpen i din bil..den är 100% mekanisk.

sgt_nelson
2008-07-19, 13:41
Har du inte en mekaniskt soppapump som sitter på blocket på din bil? Förgasarmotor väl?

Jo precis, det är enkelt att komma åt.


Finns inget relä som styr soppapumpen i din bil..den är 100% mekanisk.

ok då är det garanterat pumpen då.

sgt_nelson
2008-07-20, 03:33
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01230.jpg
Närbild på en av de fina fälgarna.

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01229.jpg
utan kofångare..

en sänkning på en kilometer eller likande saknas men e på g!

Blomman
2008-07-20, 04:05
Jo precis, det är enkelt att komma åt.



ok då är det garanterat pumpen då.

Fast eftersom pumpen är mekanisk så kan den väl inte surra om du bara har tändningen på? utan motorn måste vara igång och sätta fart på pumpen, eller?

sgt_nelson
2008-07-23, 11:15
har rivit isär soppa ledningarna innan o efter pumpen och upptäckte då att det inte finns någon soppa varken före eller efter pumpen..? börjar ju då misstänka att bensinmätaren har spelat mig ett spratt och visar att den finns soppa fast det är tomt.

Fyllde på soppa o försökte starta men då ville inte batteriet någe mer så nu står det på laddning hemma, ska koppla på det när ja kommer hem idag och försöka igen.

Filtret ser rent ut och där ligger det lite soppa oxå.

Hur är det egentligen med de mekaniska pumparna, ska de låta när tändningen står på fast inte motorn är igång? det borde den ju inte göra eftersom den som sagt är helt mekanisk, eller?

Jag vill ju inte byta pumpen innan man testat allt annat innan, det känns ju onödigt då pumpen inte är speciellt gammal heller..

sgt_nelson
2008-07-23, 11:19
Har beställt lite små saker från Tyskland o USA oxå! Myspys! =o)

Var även o köpte mig en ny Longboard nu i helgen, måste ju ha något att rulla på medans jettan står still..

Lillen
2008-07-23, 12:09
Var även o köpte mig en ny Longboard nu i helgen, måste ju ha något att rulla på medans jettan står still..

Vad blev det för något?
Var köpte du den , "långbrädan" alltså?

xl15
2008-07-23, 12:45
Har också en Jetta MK1, från tidigt 84...
Ett problem jag har haft är samma som någon nämnde tidigare i tråden, igensatt sil i tanken. Ganska enkelt att kolla, ut med baksätet och upp med tankmätararmaturen under. Silen har typ 16 skitsmå hål, så det är inte konstigt att de är igensatta. Jag pillade rent den (rostflagor) och försökte tömma tanken på skit. Men ibland händer det ändå att bilen får för lite soppa, börjar hosta när man kommer upp i 70-100. Snabbfixen är då att lossa slangen i motorrummet som kommer från tanken, blåsa utav h-e i slangen (bäst med kompressor, men det går med munnen) och montera. Klart!

sgt_nelson
2008-07-23, 14:05
Vad blev det för något?
Var köpte du den , "långbrädan" alltså?

köpte den på Coyoteboardstore vid medborgarplatsen, Det blev en Gordon & Smith, Fiberflex med Holey truckar och rätt mjuka 70mm hjul.

Har åkt på en betydligt hårdare bräda tidigare och denna är som en dröm att åka på kan jag säga, mjuk och snäll och ganska mycket längre än min förra. den gammla var 36" o denna är 44"

sgt_nelson
2008-07-23, 14:07
Har också en Jetta MK1, från tidigt 84...
Ett problem jag har haft är samma som någon nämnde tidigare i tråden, igensatt sil i tanken. Ganska enkelt att kolla, ut med baksätet och upp med tankmätararmaturen under. Silen har typ 16 skitsmå hål, så det är inte konstigt att de är igensatta. Jag pillade rent den (rostflagor) och försökte tömma tanken på skit. Men ibland händer det ändå att bilen får för lite soppa, börjar hosta när man kommer upp i 70-100. Snabbfixen är då att lossa slangen i motorrummet som kommer från tanken, blåsa utav h-e i slangen (bäst med kompressor, men det går med munnen) och montera. Klart!

Då river jag ur baksätet idag när jag ändå ska ut o fixa lite o kollar silen med!

xl15
2008-07-23, 14:37
Jag fick använda en polygrip för att vrida tankarmaturen 90°, sitter med "bajonettfattning".

sgt_nelson
2008-07-23, 15:21
Jag fick använda en polygrip för att vrida tankarmaturen 90°, sitter med "bajonettfattning".

ok tack!

Gonzo74
2008-07-24, 00:38
Får man fråga vad du har beställt för prylar...nyfiken ju! Är sugen på att köpa coils till min, har hört att det ska bli mycket billigare o köpa från typ tyskland direkt. Någon som vet något bra ställe??

sgt_nelson
2008-07-24, 07:23
Får man fråga vad du har beställt för prylar...nyfiken ju! Är sugen på att köpa coils till min, har hört att det ska bli mycket billigare o köpa från typ tyskland direkt. Någon som vet något bra ställe??

kommer upp info när grejerna börjar rammla in.. =o)

Coils kan du köpa på tyska ebay för en billig peng, runt 2600:- inkl frakt.

sgt_nelson
2008-07-24, 07:30
Var ju o fixade lite med jettan igår och kom fram till följande.. silen i tanken är ren, ser inte ut att finnas någon smuts eller rost i tanken heller..

bränslefiltret skulle kunna bytas då det fanns lite skit i det.. så ett nytt bränslefilter ska införskaffas, meckade även isär bränslepumpen o ser då att de är någon typ av smörja i den undre delen av pumpen där själva armen som går in i motorblocket är, smörjan ser ut och känns som vaselin, skall den finnas där??

Har dock en fundering.. vilken av slangarna som går ner i tanken under baksätet pumpar ut soppa och vilken är returen? vågar man blåsa med tryckluft genom dessa slangar för att rensa eventuell smuts ur dem utan att slangarna eller rören tar skada?

xl15
2008-07-24, 11:54
Denna slangen kommer med bränslet från tanken. Ta av tanklocket och blås försiktigt så hör du att kommer luft (om det inte är stopp...). Jag blåste med kompressor, fetade ju inte på med 8 bar direkt dock...
http://seven.no-ip.info/bpump.jpg

sgt_nelson
2008-07-24, 17:13
Denna slangen kommer med bränslet från tanken. Ta av tanklocket och blås försiktigt så hör du att kommer luft (om det inte är stopp...). Jag blåste med kompressor, fetade ju inte på med 8 bar direkt dock...
http://seven.no-ip.info/bpump.jpg

jo att soppan går in där vet jag men vilken av slangarna/anslutningarna som kommer från tanken är det som matar o vilken är retur?

xl15
2008-07-24, 17:55
...slangen kommer med bränslet från tanken...
Den andra är retur (syns inte på bilden, men de går parallellt).

Mickem02
2008-07-24, 18:10
Tror han menar vilken av piparna på armaturen på tanken som är till matning resp retur.

Ang tryckluft ska det vara lungt. Slangarna är nya hela vägen bak till tanken och ska hålla för lite tryckluft. Kontrollera dock efter läckage efter att du kört med tryckluft.

Mvh
Micke

sgt_nelson
2008-07-24, 19:00
Tror han menar vilken av piparna på armaturen på tanken som är till matning resp retur.

Ang tryckluft ska det vara lungt. Slangarna är nya hela vägen bak till tanken och ska hålla för lite tryckluft. Kontrollera dock efter läckage efter att du kört med tryckluft.

Mvh
Micke

precis det ja menar!

ok tack.

Jag har fått paket idag!!! från germany!! nice. info kommer sen, nu ska jag o grilla med stenlund!

sgt_nelson
2008-07-25, 16:48
nu har jag vart o meckat igen. bytte bränslepump och filter, samt försökte blåsa rent i soppa ledningen, men det kändes inte som det var stopp där... o bilen startar ändå inte! vad fan kan de vara som e fel??

sgt_nelson
2008-07-25, 20:47
Skruvisarna har anlänt! gick riktigt snabbt o få hem dem! nu ska jag bara få igång kärran först..

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01234.jpg

Lillen
2008-07-25, 22:42
Snyggt!
Vad gav du för dem?

Är det där spacersarna från 4x100 till 5x130?
Köpta eller tillfnulade av nån?

sgt_nelson
2008-07-25, 23:16
Snyggt!
Vad gav du för dem?

Är det där spacersarna från 4x100 till 5x130?
Köpta eller tillfnulade av nån?

2600:- inkl frakt för coilsen, det är H&R spacers från 4x100 till 5x130, 40mm tjocka.

Lillen
2008-07-25, 23:20
Åhh billigt =)

Ok H&R.

sgt_nelson
2008-07-29, 15:56
ska testa stoppa ner soppa slangen direkt i en soppa dunk o prova att starta den då. startar den då vet man ju att det är ledningen under bilen som det är stopp i (mini_me´s briljanta idé!...) Tack!

Jobbar hela dan idag så får testa det imorgon eller torsdag. sen ska jag ringa på en garageplats oxå! men hinner ju f** aldrig då man jobbar hela dagarna!

D_Stenlund
2008-07-31, 23:54
En fylla ihelgen sedan ska vi få fart på bettan

Johan99
2008-08-01, 10:40
Har 195/40-16 på min Lupo på 7x16. Tycker det ser helt ok ut. Inget direkt sträck att tala om. Vill man ha sträck ska man nog satsa på 165/40-16 istället.

sgt_nelson
2008-08-01, 11:36
En fylla ihelgen sedan ska vi få fart på bettan

japp de blir nice! kommer nog inte krävas så många kalla för att få igång mig i helgen efter att man jobbat 260timmar denna månad... på söndag blir det meck, oavsett hur man mår!


Har 195/40-16 på min Lupo på 7x16. Tycker det ser helt ok ut. Inget direkt sträck att tala om. Vill man ha sträck ska man nog satsa på 165/40-16 istället.

jo jag tror 195/40-16 blir bra. har sett många som kör på 195/45-16 men det tycker jag ser för stort ut. skall inte vara något extrem sträckt på dessa fälgar, tror det skulle se skummt ut...

Mini_me
2008-08-01, 14:16
Gummit ska vara så mkt sträckt att om du kollar på fälgen rakt framifrån så ska du inte se gummit...då är du nästan där=)

sgt_nelson
2008-08-01, 16:28
Gummit ska vara så mkt sträckt att om du kollar på fälgen rakt framifrån så ska du inte se gummit...då är du nästan där=)

hade det varit 9x13" plåtisar så ja absolut men inte på 16" porsche i min mening iaf. sen får vi se hur lågt det går att få den o rulla.. lite skrap har ingen dött av...eller...?? :o)

sgt_nelson
2008-08-03, 18:50
nu så rullar jettan igen!! jag o stenlund var o meckade lite idag o hittade felet, det visade sig vara stopp i bränsleledningen från tanken.

kom då på att okq8 i västberga säljer bränsleslang så jag tankande reservdunken o ställde den i passagerarsätet o drog den korta slangbit jag hade genom rutan o ner i reservdunken och åkte till ok ok o köpte bränsleslang..

så var det problemet löst! nu är man bra sugen på o gå ut o skruva på coilsen kan jag säga så jettan får komma lite (mycket!!) närmare jorden.

letar fortfarande någon som kan blästra mina fälgar men alla är ju på semester.

golf_fanatic
2008-08-03, 19:42
Kolla med Allblästring AB
Fräsarv. 5 B, 142 50 SKOGÅS 08-771 73 44
Hittade dom på eniro.

Metoder
Glasblästring, Sandblästring, Vattenblästring

sgt_nelson
2008-08-05, 19:47
idag flyttade jettan in i nya garaget!.. och då sprack en kylarslang av så nu står jettan still igen... :o(

sen en kul nyhet! kom ett litet paket från USA idag! (jag gillar den billiga dollarn!!!) kommer bilder nån dag...

ska fixa slangen och montera coilsen nu i veckan om allt går som det är tänkt!

sgt_nelson
2008-08-06, 22:49
UPDATE

Var o skruvade med D_stenlund idag (tack för all hjälp! hade aldrig funkat o fix detta ensam.)

Monterade 3coilovers sen va det dax o dra hemmåt för lite käk o sova... eller fortsätta med lite pyssel visade det sig..

2 av benen kom lös utan större problem men vänster fram... ja vad fan ska man säga, våld, våld o lite mer våld sen lossnade (läs delade sig muttern vid topplagringen... bild på daniels verk här:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00010.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00011.jpg

Några bilder på "skönheten":
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00012.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00013.jpg

sgt_nelson
2008-08-06, 22:53
fortsättning:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00008.jpg
Stenlunds grymma golf till höger!

Lämplig höjd va??? =oP
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00009.jpg

Sedan en bild på mitt pyssel efter att jag kom hem, var den gula filmen som kom från USA igår, inte helt lätt o montera kan ja säga...
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00014.jpg

Fortsättning följer...

J.L
2008-08-06, 22:59
Wunderbart :-D

D_Stenlund
2008-08-06, 23:07
ja knogen fick känna på hammaren en jälva massa gånger :D

D_Stenlund
2008-08-07, 00:47
kul o mecka hemma va:P men du gjorde inte som ja o rengjorde spridarna i sängen emd diesel:() rätt dumt men ivrig. Vi fixar på sista dämparen nu snart sedan är de daxs för ditt andra godis !

P-plats.se
2008-08-07, 01:00
Snyggt jobbat!

sgt_nelson
2008-08-07, 07:42
ja knogen fick känna på hammaren en jälva massa gånger :D

jo det var en del stånkande hörde jag när jag höll på o lossa bakre fjäderbenet medans du mördade bulten...

Idag ska jag klistra på den gula filmen på den andra lycktan oxå sen får vi se om jag fixar något mer.. kanske byter kylarslangen och drar om + kabeln till stereon


Wunderbart :-D

Tackar!


Snyggt jobbat!

Tack! blir nog rätt grymmt när de e klart

Finn
2008-08-07, 11:27
Nu börjar d ju fan likna nåt. Keep it up :)

sgt_nelson
2008-08-07, 11:30
Nu börjar d ju fan likna nåt. Keep it up :)

här kämpas det på! hur går det med goffen då??

Gonzo74
2008-08-07, 12:41
blir ju hur nice som helst....

Finn
2008-08-07, 20:32
här kämpas det på! hur går det med goffen då??

Golfen rullar på ;) Har faktiskt inte orkat göra nånting me den. Har haft fullt upp nu på semestern me att göra så lite som möjligt. Väntar nog till hösten me att börja pilla på den igen.

sgt_nelson
2008-08-08, 14:28
Tror ni däcket kommer gå fritt från fjäderbenet?
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00021.jpg

tror de blir nice med fälgarna
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00020.jpg

Vad tycks om lyktorna? tycker de blev nice!
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00028.jpg

justerade även in höjden fram igår så nu är den lika låg på båda sidorna..

D.E
2008-08-08, 14:43
Blir fint! Gula lyktor och röd kant på fälgarna är detaljer som förhöjer intrycket på en vit bil ;)

Men jag hoppas du hade tänkt sätta tillbaks stötfångarna?

J.L
2008-08-08, 14:54
Fälgarna kommer nog bli kanon, ser ut som det går fritt, men det blir nog tight hehe

Tycker också det ska sitta fångare på!

GTI G60
2008-08-08, 15:08
Tror däcken tar i under stor belastning...
Visst åkte vi med högre däck än du men d flexar en del när man tar i..

sgt_nelson
2008-08-08, 16:05
porsche fälgarna kommer dock att byta kulör ev 2 olika färger, ej bestämmt än.

kofångarna kommer inte åka på igen, skall dock snygga till det lite då det inte är så vackert bakom där de suttit.

sugen på ett gammalt takräcke men det är ju hopplöst att få tag på, hittade dock nytillverkade i england men de var ju inte gratis kan ja säga....

jag får väll helt enkelt hålla tummarna för att däcken går fritt mot benen då...

Lillen
2008-08-08, 16:22
Kör tyskstuksträääck på däcken då fixar det sig!

sgt_nelson
2008-08-13, 10:59
nu sitter coilsen på! skulle dock vilja ha den lite lägre men det går inte med et13 som det är på fälgarna som sitter på nu... väntar tills porsche fälgarna är klara o sitter på så får vi se hur de blir då.. ev fixa skärmarna lite så det går att rulla lägre...

Någon som vet om det finns "fjädringsstopp" (heter det så..???) alltså typ nån form av gummikudde som tar i innan det skrapar i skärmarna? fjädrarna bak är i mjukaste laget tycker jag.

måste även byta hjullager fram då det har börja låta illa.. jobbiga små grejer hela tiden nu..

bilder kommer så småning om!

Lillen
2008-08-13, 19:20
Sitter väl genomslagsgummi orginal på dessa coils.
Finns ju extra distanser att köpa man lägger under genomslagsgummit.

golf_fanatic
2008-08-13, 19:44
Så här såg det ut på min Mk2 med däcken på

http://i180.photobucket.com/albums/x44/golf_fanatic/Golf%20Mk2/mumsmums004.jpg[/IMG]

sgt_nelson
2008-08-13, 19:53
Sitter väl genomslagsgummi orginal på dessa coils.
Finns ju extra distanser att köpa man lägger under genomslagsgummit.

jo men de som sitter där räcker inte till måste ha mer.

nån som vet vart man får tag på sånna?

sgt_nelson
2008-08-13, 19:54
Så här såg det ut på min Mk2 med däcken på

http://i180.photobucket.com/albums/x44/golf_fanatic/Golf%20Mk2/mumsmums004.jpg[/IMG]

okeeej... det där var tajt! gick det fritt även när du körde eller??

golf_fanatic
2008-08-13, 20:14
Självklart :-)

sgt_nelson
2008-08-13, 22:13
ok då e ja inte orolig för min del längre!

Mini_me
2008-08-13, 22:20
Det där va fan nära! Ribban är lagd Jerry!=)

Bastard66
2008-08-13, 22:24
jo men de som sitter där räcker inte till måste ha mer.

nån som vet vart man får tag på sånna?

Jag har 2 st kartonger med gummin som du kan sätta på stötdämparen.. bara att trycka dit. PM:a vid intresse

D_Stenlund
2008-08-13, 22:26
börjar ta sig =)

Barbapappa
2008-08-13, 23:35
Det blev ju lagom tight mot fjäderbenet. ;-D
Det funkar säkert om det är bra sträck på däcket, dom fälgarna sitter som en smäck på ettorna över lag.

Golf fanatic: Blev lite nyfiken på Jettan i din avatar, har du nån tråd om den nånstans så man kan se mer? :-)

golf_fanatic
2008-08-14, 19:47
Golf fanatic: Blev lite nyfiken på Jettan i din avatar, har du nån tråd om den nånstans så man kan se mer? :-)

Inte än, har inte orkat. Men snart kanske :-)

Gonzo74
2008-08-15, 00:57
Vi KRÄVER en NU!!

Snälla!!

sgt_nelson
2008-08-16, 09:42
jaha.......

I natt var det några klåpare som tyckte det skulle vara bra att försöka bryta sig in i Jettan... de tog sig in i kupen men fick inte igång bilen, och bakluckelåset är helt demolerat men de verkar inte ha tagit sig in där. vilka jävla amatörer! lyckas inte ens ta sig in i bakluckan på en Jetta från 83!

Suck å stön... jaja det är väll bara o fixa bort bilen till garaget o fixa nya lås då.. tröttsamt!

Kommer mer info när jag hunnit kolla på det ordentligt.. fick lite brottom till jobbet imorse när inte bilen startade..

Finn
2008-08-16, 12:49
Fan va surt :( Blir galen på sånt där. Hoppas dom inte sabbat allt för mycke nu.

På den ljusa sidan så e d ju bara ställa in sig i ledet nu å ta bort handtagen helt å hållet ;)

sgt_nelson
2008-08-16, 15:18
Fan va surt :( Blir galen på sånt där. Hoppas dom inte sabbat allt för mycke nu.

På den ljusa sidan så e d ju bara ställa in sig i ledet nu å ta bort handtagen helt å hållet ;)

nädå det är bara baklucke låset som e helt fuckat.

ja man kanske ska göra som du när allt kommer omkring...

nu står hon dock i garaget igen och där kommer jettan stå nu framöver orkar fan inte med sånt här... så grymmt onödigt när dom inte ens tar stereon eller
6x9" utan bara sabbar låsen...

D_Stenlund
2008-08-21, 18:52
snart får vi mecka lite, gått på tok för lång tid. =)

sgt_nelson
2008-08-21, 21:11
snart får vi mecka lite, gått på tok för lång tid. =)

jo lätt! har ju äntligen fått upp bakluckan nu efter inbrottsförsöket... 2st betongborrar o en avbruten skruvmejsel senare så var jag inne =o)

åker upp till hudik nu i helgen med fälgarna o ska blästra dem där (kompis som fixar) o så ska vi svetsa lite i tröskeln som är kexig... fick genomslagsgummin på posten idag med!! så snart ska inte jettan behöva skrapa i varje liten ojämnhet på vägen även fast den e skitlåg!

sgt_nelson
2008-08-25, 07:12
Har fått en del gjort nu i helgen! Bytt hjullager höger fram, kompis som hjälpt mig att svetsa rost i tröskeln och jag har stått vid blästerskåpen ett antal timmar, men nu kan jag äntligen lämna iväg fälgarna för lack och beställa däck!! underbart!

Sedan är det en framvagnsinställning som skall göras och smaska på genomslagsgummin och förhoppningsvis går det att sänka lite till med nya fälgarna på då de har ett bättre ET.

sgt_nelson
2008-09-10, 00:18
däck beställda o fälgarna åke på lack imorgon!! blev 195/40-16" FALKEN Sulor

sgt_nelson
2008-09-17, 08:08
Ja som sagt En rolig och en tråkig nyhet....

Vi börjar med den roliga!! Mina däck kom igår! :o) jag var glad o allt var bra men sen.... skulle jag följa med stenlund då han skulle lämna in sin g60 för en översyn o när den var lämnad så hoppade vi in i Jettan o skulle hem men kom inte så långt innan vi blev invinkade av farbror blå på en liten flygande besikting....

Resultatet blev ändå inte så farligt trots allt..

*Böter för att jag inte hade halvljuset på.
*anmärkning på att bakhjulen tog emot "annan detalj" (i detta fall skärmkanterna) som tur var så hade jag ju de nya däcken i baksätet o lyckades förklara att hjulen som satt på nu var lånade o de nya skulle på asap, så jag slapp böter för detta men de skrev nån typ av anmärkning så de kommer kolla att de är åtgärdat på nästa besiktning..
*de stog o sneglade på "skyddsfilmen" på framlyktorna men sa inget om det..

rätt tröttsamt faktiskt..

jaja det var allt jag hade o berätta för denna gång.

Mini_me
2008-09-17, 08:29
Ja nä men vi får väl ta och tacka att du fyller på stadskassan och håller trafikpolisen med jobb.

Tummen upp mannen!=)

Lillen
2008-09-17, 16:13
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC01177.jpg

Vad heter dessa Possefälgar?

sgt_nelson
2008-09-24, 15:28
Vad heter dessa Possefälgar?

C4 Gullideckel

Lillen
2008-09-24, 18:06
Ahhh C4.

Jag letar åxå Possefälgar.
Just dessa är intressanta!

sgt_nelson
2008-09-24, 22:33
Ahhh C4.

Jag letar åxå Possefälgar.
Just dessa är intressanta!

jo dem är rätt feta!

golf_fanatic
2008-09-24, 22:51
Du skulle polera dom istället
http://www.motor-talk.de/data/galleries/585824/20719/porsche-gullideckel.jpg

sgt_nelson
2008-09-25, 09:19
Du skulle polera dom istället
http://www.motor-talk.de/data/galleries/585824/20719/porsche-gullideckel.jpg

de är grymma polerade men det blir inte rätt med det övriga stuket som det är tänkt att jettan ska få.

Mini_me
2008-09-25, 13:54
Blire nå lack elle? ;-D

sgt_nelson
2008-09-25, 15:13
Blire nå lack elle? ;-D

ja men allt drar ju ut så j**** mycket på tiden.. tröttsamt. känns typ som att jag jobbar o sover, det är fan det enda man hinner med! usch. jag behöver semester!

Hur går det med corren då? kommit in i garaget än?

Mini_me
2008-09-26, 07:59
HA! Skojar du med mig?? Om du tycker du inte får nånting gjort så kolla på mig=)

sgt_nelson
2008-09-28, 21:11
Har ändrat mig gällade lackeringen av fälgarna.. kommer att testa måla fälgarna själv först för att se om det blir bra med den mattsvarta färgen på fälgarna.

påbörjade lackeringen idag med gott resultat. har lagt på grudfärg o ett lager med mattsvart, ska läggas på 2lager till tror jag..

Har även fått tag på ett takräcke som förmodligen kommer att användas, det kommer dock att krävas lite mods för o få det att se ut som jag vill ha det.

Svängde förbi mekonomen o köpte en ny handbromswire oxå..

Bilder:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00045.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00061.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00063.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00065.jpg

Ni får ursäkta den enormt dåliga bildkvaliten, kameran hade ställt om sig till VGA kvalitet ist för 3mp... :o( men men ni ser ungefär iaf!

ovredsson84
2008-09-28, 21:13
Ser nice ut.... Keep the good work up... =)

sgt_nelson
2008-09-28, 21:18
Ser nice ut.... Keep the good work up... =)

tackar! hoppas det blir nice med mattsvart oxå, men blev osäker... därav denna lösning istället för att slänga bort en massa pengar på pulverlack om man ångrar sig sen..

pekka kiiskilä
2008-09-28, 22:07
Svarta på en vit bil är inte fel för jag lånade ut mina svarta rally fälgar till en vän och det var en åpel men den var vit och det såg helt ok ut.

Lillen
2008-09-28, 23:31
Sälj fälgarna till mig istället =)

sgt_nelson
2008-09-28, 23:59
Sälj fälgarna till mig istället =)

allt e till salu för rätt pengar ;o)

men då måste jag börja jaga nya fälgar o de tror ja inte ja orkar nu om inte du har typ ett gäng BBS rs med schysst kant liggande som du vill byta mot.. eller några andra feta hjul att byta med.

P-plats.se
2008-09-29, 00:10
Ser bra ut...
...häng på dom på bilen nu också! ;)

Smurfen
2008-09-29, 17:45
Så coola dessa små bilar.

Lillen
2008-09-29, 22:49
allt e till salu för rätt pengar ;o)

men då måste jag börja jaga nya fälgar o de tror ja inte ja orkar nu om inte du har typ ett gäng BBS rs med schysst kant liggande som du vill byta mot.. eller några andra feta hjul att byta med.

Hmmm vem vet?
Men de är iofs obreddade och orenoverade =)

sgt_nelson
2008-10-06, 19:19
Idag har jag vart o fått på däcken på fälgarna! han även skruva på dem innan jag blev tvungen att åka in o jobba.

Mycket nöjd med utseendet förutom att jag måste skruva ner bilen lite till.. för mycket space mellan däck o skärm!

En till positiv sak är att däcken inte längre tar i skärmen när det guppar pga något lämpligare et på porsche fälgarna (et25) mot tidigare (et13)... så jag e glad!

kommer att ta jettan till träffen i barkarby på lördag o då har jag förhoppningsvis hunnit skruva ner den lite till oxå! =)

Bilder kommer ev under morgondagen!

sgt_nelson
2008-10-06, 23:20
ni får ursäkta den dåliga kvaliten på bilderna men men....

bilen ska som sagt sänkas mer både fram o bak får att få det rätta stuket! blir nog ev tvungen o massera eller kapa lite i skärmarna för o få den så låg som jag vill ha den... men nu har man ju en hel vinter på sig o få massa nya skruvade idéer på :)

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00069.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00072.jpg

onk
2008-10-06, 23:45
Snyggt. Var tveksam till mattsvart först men det funkar ju.
Bind fast brädan och cruisa:)

Barbapappa
2008-10-06, 23:55
Dom ser enorma ut hjulen, gillade den nog mer med kofångare också bilen. ;-)
Men snyggt jobbat, en riktigt trevlig etta är det tycker jag!

Keirn
2008-10-06, 23:59
Såg kanon ut med dom hjulen.... men svarta ?
Fram med polergrejorna nu :)

Lillen
2008-10-07, 00:01
Nice. Mycket snyggt. Måste hitta fälgar jag med. Var hittade du dina Possefälgar?

D_Stenlund
2008-10-07, 00:32
han fann dom på bug run iår..

Nice ju, får fixa o dona lite på lördag, sedan blir de party på kvällen antar att du hakar på o blir lite onykter:D cya man

sgt_nelson
2008-10-07, 01:38
Nice. Mycket snyggt. Måste hitta fälgar jag med. Var hittade du dina Possefälgar?

köpte dem på bugrun i år som danne redan har skrivit såg ja.


han fann dom på bug run iår..

Nice ju, får fixa o dona lite på lördag, sedan blir de party på kvällen antar att du hakar på o blir lite onykter:D cya man

party på lördag oxå!? åker ju på sweden rock kryssningen på torsdag till fredag så där har man ju 2dygns partande... sen ska man nyktra till o åka på träffen på lördag... o sen vill du att jag ska dricka ännu mer bira, har jag förstått de rätt då?? :o) låter som tuffa 3 dagar det där..... den som lever får se...

Johan99
2008-10-07, 04:22
Mattsvarta Porsche fälgar is the shit! ;)

Lillen
2008-10-07, 19:47
OKOK.
De som låg bredvid där vi bodde =)
Kanske var det mig ni frågade vem som sålde dem åxå?

Faen att jag inte köpte själv då!

sgt_nelson
2008-10-07, 20:09
OKOK.
De som låg bredvid där vi bodde =)
Kanske var det mig ni frågade vem som sålde dem åxå?

Faen att jag inte köpte själv då!

Kommer inte ihåg vem det var jag frågade vem det var som sålde dem men det kan mycket väl ha varit du. Det är bara o slå till när man hittar det man vill ha ;oP

Gonzo74
2008-10-08, 00:54
såå grymt härlig den är!!

sgt_nelson
2008-10-18, 00:21
Liten update..

Har ställt in kärran i garaget för vintern men naturligtvis lyckades man slarva bort regbeviset så blev tvungen o beställa ett nytt (iofs gratis) innan jag kan ställa av den...

har en del ideer som jag skulle vilja testa på/med bilen i vinter...
bla:
-motorbyte (vassare maskin :o) om jag hittar en intressant motor.. hest 1.6 gti snurra men en 1.8 kan oxå va intressant

-5växlad låda o ny koppling

-sänka mer........ mycket mer ;o)

-fixa lite småsaker invändigt. inget märkvärdigt men mer för att binda ihop stuket liksom..

-lacka om vissa delar av kärran, kommer bli skruvat kan jag lova....

-fixa bakluckan efter inbrottet

-bromsvätske byte

-ena handbromswiren skall bytas

-fixa till takräcket

-avgassystemet skall fixas.. hänger lite löst nu.

Ja det är delar av det som skall ses över under vinterdvalan. But there is more to it :o) men Stenlunds G60 ska det oxå fixas med så tiden får delas broderligt mellan kärrorna. ska bli en sjukt rolig vinter kan jag lova!

sgt_nelson
2008-10-25, 12:35
Var o hämtade min nya IPOD Classic igår! Beställde den direkt från apple o då fick man gravera in text på baksidan av den gratis.

Satt o spånade ett bra tag men kom till sist fram till detta:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00083.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00084.jpg

Rätt coolt tycker jag! :o)

Visade den för ett gäng på jobbet o blev nog ännu mer nörd stämplad än man redan är... men vem fan bryr sig :o)

Lillen
2008-10-25, 13:16
Läckert!

D.E
2008-10-25, 17:16
Det blev fint med fälgarna, du. :)

Men utan stötfångare ser den trasig ut

Finn
2008-10-26, 11:46
Ooh har du oxå planer på att köra iPod i bilen? Fan att man inte visste om att man kunde göra så där å få ingravering.

sgt_nelson
2008-10-31, 00:07
Ooh har du oxå planer på att köra iPod i bilen? Fan att man inte visste om att man kunde göra så där å få ingravering.

Nej ipoden är inte tänkt till bilen men man vet ju aldrig...


Har vart i garaget me danne ikväll o pysslat lite... Skruvade ner bilen 3cm till bak o kapade upp ena skärmkanten för att kunna köra på en så brutal sänknig som möjligt!! ska börja med andra sidan till helgen förhoppningsvis.

Har även plockat bort alla clips som det suttit lister på nere vid trösklarna o börjat spackla igen dem,

Håller även på o eliminera hållarna för kofångarna som sitter på sidorna fram o bak.. så nu kommer det garanterat inte att sitta några kofångare på den någe mer!

tror att de e typ allt som händer just nu förutom att jag har blivit helt såld på några 13x8" fälgar... så vi får se vad jettan kommr att rulla på till sommaren....

D_Stenlund
2008-10-31, 00:46
kanske kommer den rulla på ett par larvfötter :P

J.L
2008-10-31, 09:16
Nice med graveringen på Ipoden!

sgt_nelson
2008-11-01, 19:45
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00083-1.jpg
Börjat spackla upp karossen..

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00089.jpg
Lägger igen stötfångar fästen.

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00090.jpg
Tar bort lite av skärmen för att få frigång mot fälgarna för att kunna rulla lågt! breddarna döljer detta sen..

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00093.jpg
Dannes G60 står o gömmer sig i väntan på ompyssling!

Lillen
2008-11-01, 21:02
Spackla på stripes??

sgt_nelson
2008-11-06, 23:51
Imorgon åker jag till Gävle o hämtar en kul grej till Jettan som kommer o hålla oss sysselsatta i garaget ett tag framöver :o)
Ur med den snikiga 1.6 och i med en 1.8 GTI 8v! :o)

Tänkte handla på mig ett extraktorgrenrör o småfixa lite med motorn när man ändå har den utanför bilen på en gång.

Något annat ni tycker man ska passa på o göra när man ändå har motorn utanför bilen i service eller trimmväg?

några andra små updateringar är att bakluckelåset nu inte finns längre o att delar av skärmarna oxå försvinner.....

ivah
2008-11-09, 23:11
Den motorn kommer göra sig bra i en jetta, kul att den kommer till användning. =)
Hoppas på uppstart snart! ;)

sgt_nelson
2008-11-11, 00:40
Den motorn kommer göra sig bra i en jetta, kul att den kommer till användning. =)
Hoppas på uppstart snart! ;)

hehe de lär nog dröja med uppstart har jag en känsla av... är det något jag har för lite av så är det tid! jobbar alldeles för mycket! men de ska bli nice när den sitter i o snurrar!

kommer bli lite bättre fart på kärran då har ja en känsla av!

bara o önska mig lycka till o komma med tips på saker som underlättar bytet den som kan!

JettaGTS
2008-11-14, 16:50
Spackla på stripes??

Ja det undrar jag med, annars coolt projekt, har inte följt den så mkt men skall börja göra det...

D.E
2008-11-14, 17:24
Ta detta inte fel, jag gillar verkligen bilen i övrigt :D

http://img.photobucket.com/albums/v149/skinneej/Dsc04677.jpg


Jag kommer fortsätta tjata ;)

Manny
2008-11-14, 17:27
Ta detta inte fel, jag gillar verkligen bilen i övrigt :D

*bild*


Jag kommer fortsätta tjata ;)

Vart o surfat på vwortex ser jag....

D.E
2008-11-14, 17:46
Ja GTIKlubben och VWVortex är ju det som gäller :)

Kanske var lite elakt iofs...

gicke
2008-11-14, 18:07
Ja GTIKlubben och VWVortex är ju det som gäller :)

Kanske var lite elakt iofs...

Ja det var elakt, en jetta blir mycket råare utan kofångare

sgt_nelson
2008-11-15, 11:04
utan fångare är de enda som gäller.

sgt_nelson
2008-11-16, 23:07
har börjat riva ur orginalmotorn nu idag, känns nice!

updatering kommer när jag orkar ladda upp bilder... sen me andra ord...

sgt_nelson
2008-11-19, 23:17
har vart i garaget några timmar idag o meckat.

Nu är det bara motorfästena o vxllådsfästet kvar sen kan vi lyfta ur motorn.

Sen börjar ju det underbara jobbet att få GTI snurran o funka som den ska! men de ska nog gå bra!

Nån som vet om jag måste ha hela tanken från en gti när jag ska ha 1.8gti motorn? sitter det nån pump i den lr är det bara en pump på bränsleledningen?

får väll avsluta med några bilder oxå:

Motorn som ska i:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00095-1.jpg

Stenlund står o pular lite:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00101.jpg

lite halvtrångt o hålla på men det funkar, takräcke är bra förvaring....:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00102.jpg

Här avslutade vi för kvällen:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00103.jpg

D_Stenlund
2008-11-19, 23:27
plattsar väl knaske inte som omslag på någon modetidining just på de kortet:D

Fan kommer bli riktigt nice, snart är gamla motorn ute, i med en ny grym.

Mini_me
2008-11-20, 13:52
Du behöver hela tanken mm från en GTi.

Stenlund: Du kan ju bli Mr.November i gtiklubbens kalender (som iof inte finns)...=)

D_Stenlund
2008-11-20, 17:43
Du behöver hela tanken mm från en GTi.

Stenlund: Du kan ju bli Mr.November i gtiklubbens kalender (som iof inte finns)...=)

så ja fick bli de på jobbet istället, haha :D

hur går de för lars då ?

sgt_nelson
2008-11-20, 18:30
Du behöver hela tanken mm från en GTi.

Stenlund: Du kan ju bli Mr.November i gtiklubbens kalender (som iof inte finns)...=)

ok ok nån som har en liggandes?? bara o börja leta då. ska fixa extraktor oxå tror ja.

vad behöver ja mer från gtin?

Tack Lars!

ivah
2008-11-21, 22:30
Sitter pump i tanken och en under bilen iaf.
Synd att jag inte hade pumparna och tanken kvar, var jussom inget fel på dom. Men dum som man är lämnade jag dom kvar *suck*

Ser bra ut iaf :-)
Kul att det händer lite grejjer :P


Edit: Gör mig en tjänst och lacka om den förbannade ventilkåpan svart! :D
Ångrade mig bittert att den blev silver!

sgt_nelson
2008-11-26, 23:49
jahapp! då är man hemkommen efter 8timmar i garaget igen då!

Började me o skruva av kammen från dannes bruksis då han blåst topp packningen på den.. när de va klart så var de bara o hoppa på jettan igen..

Resultat:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00110.jpg
Ur me de gammla...

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00113.jpg
och i med de nya! :o)
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00114.jpg

Nu sitter motorn där så nu saknas "bara":
Växellänkage
Bränsletank
Bränslepump
röret mellan gasspjället o luftfilter
o säkert en massa annat oxå...'

ska även handla extraktor, varvräknare o lite annat smått o gott

Nån som har grejer liggandes så är de bara o skrika till så köper jag!

visst ska väll drivaxlarna vara grövre på gti motorn??
Jag mätte nämligen drivaxlarna från orginalmotorn o jämförde mot gtin men de var lika grova..???..?

D_Stenlund
2008-11-28, 22:14
ja ropa till nu, va behövs fixas för o få betta jettan på rullning :D

ivah
2008-11-29, 00:42
Nämen nu ska vi se, Växel länkage ska ligga i lådan du fick med? Är de nått som fattas kan jag leta lite.
Ska se om jag inte har röret mellan filttret och motorn liggandes.

Drivaxlarna ska passa rakt på, var iaf dom som satt där när jag köpte den. Å inte har dom gått av trotts, ehm, "snabba" starter. ;)

Jag kan höra av imorgon vad jag har. Jag skickar PM imorrn, annars får du påminna. ;)


/ Ivar med lyktan 8-)

sgt_nelson
2008-11-29, 01:25
Nämen nu ska vi se, Växel länkage ska ligga i lådan du fick med? Är de nått som fattas kan jag leta lite.
Ska se om jag inte har röret mellan filttret och motorn liggandes.

Drivaxlarna ska passa rakt på, var iaf dom som satt där när jag köpte den. Å inte har dom gått av trotts, ehm, "snabba" starter. ;)

Jag kan höra av imorgon vad jag har. Jag skickar PM imorrn, annars får du påminna. ;)


/ Ivar med lyktan 8-)

gött! ja drivaxlarna passar men jag funderade på om inte 1,6 hade vekare än 1.8 gti?

Stämmer att växellänkaget var med! frågan är om jag behöver spakstället oxå?? lär väll inte funka med spakställ från en 4petare...

golf666
2008-11-29, 10:09
kul med gti snurra i jettan :)
Men du lär byta spakställ till ett 5-vxl spakställ om du ska i med en 5-vxl låda :)
Annars kommer de bli knas med att få i vissa/ngn vxl...

sgt_nelson
2008-12-08, 22:01
jaha då var man hemma ifrån garaget med en massa nya funderingar....

1. funderar på o köra på en eftermarknadsbränslepump istället för orginal gti, mest för att slippa byta tanken, frågan är då, ska jag ha en pump i tanken eller på bränsleledningen? vilken typ av bränsleledning ska jag ha?
2. vilken typ av bränsletrycksregulator ska jag ha? ställbar är väll att föredra va?
3. orginalgaswiren går inte att använda som den är, nån som moddat den på nått smart sätt som gjort ett gti motorbyte?
4. det sitter ju en grön burk med vakumslangar orginal i jettan, måste jag ha den kvar med gti motorn?
5. räcker 1.6ans kylare till för 1.8 motorn?
6. någon som har underdelen till luftburken liggandes o vill bli av med den?
7. fördelar o nackdelar med öppet vevhusfilter?
8. tomgångswiren från 1.6 förgasarmotorn måste väll bara vara o ta bort lr?

mmm de var nog allt jag kom på denna gång. om någon har bra bilder på en mk1 med 1.8 gti motor så lägg gärna upp dem så jag har nått o jämföra med.

Lillen
2008-12-08, 22:07
Var sitter slanganslutningen på Mk I tanken?
Sitter din undertill går det lika bra med en pump utanför tanken.
Sitter den upptill kan det ju bli lite strul för att få den att suga.

ovredsson84
2008-12-08, 22:09
inte med saken att göra kanske: Många har ju kingfilter i motorrummet.. (rally världen, weber världen)

Skall kolla efter botten del i garaget...

vevhus filter: e väl att (ånga/gas/skitet) det kan gå in i kupen....

sgt_nelson
2008-12-08, 22:15
Var sitter slanganslutningen på Mk I tanken?
Sitter din undertill går det lika bra med en pump utanför tanken.
Sitter den upptill kan det ju bli lite strul för att få den att suga.

den sitter upptill, funkar de med pump i tanken då? eller blir de ändå problem o pumpa upp den?

sgt_nelson
2008-12-08, 22:17
inte med saken att göra kanske: Många har ju kingfilter i motorrummet.. (rally världen, weber världen)

Skall kolla efter botten del i garaget...

vevhus filter: e väl att (ånga/gas/skitet) det kan gå in i kupen....

va e kingfilter??

kolla gärna efter bottendelen! då bir ja glad!

lite mer skit i kroppen borde man ju inte dö av om man inte dött än menar ja... :o)

ovredsson84
2008-12-08, 22:31
info filterking

http://www.misab.se/filterking.htm

Skall ja göra...

sgt_nelson
2008-12-08, 22:50
info filterking

http://www.misab.se/filterking.htm

Skall ja göra...

enligt infon på sidan så fattar ja det som att de endast är för förgasarmotorer, har jag fattat fel då lr??...

ovredsson84
2008-12-08, 22:54
enligt infon på sidan så fattar ja det som att de endast är för förgasarmotorer, har jag fattat fel då lr??...

e det kanske miss av mig då... bara att glöma då.. ***obs***

sgt_nelson
2008-12-11, 22:25
ingen som har några ideer på mina frågor här ovanför?

Vad tror ni om:
http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=CR374

http://www.creatix.se/Shop/Index.php?sArtId=GSS341

Mini_me
2008-12-11, 23:12
jaha då var man hemma ifrån garaget med en massa nya funderingar....

1. funderar på o köra på en eftermarknadsbränslepump istället för orginal gti, mest för att slippa byta tanken, frågan är då, ska jag ha en pump i tanken eller på bränsleledningen? vilken typ av bränsleledning ska jag ha?
2. vilken typ av bränsletrycksregulator ska jag ha? ställbar är väll att föredra va?
3. orginalgaswiren går inte att använda som den är, nån som moddat den på nått smart sätt som gjort ett gti motorbyte?
4. det sitter ju en grön burk med vakumslangar orginal i jettan, måste jag ha den kvar med gti motorn?
5. räcker 1.6ans kylare till för 1.8 motorn?
6. någon som har underdelen till luftburken liggandes o vill bli av med den?
7. fördelar o nackdelar med öppet vevhusfilter?
8. tomgångswiren från 1.6 förgasarmotorn måste väll bara vara o ta bort lr?

mmm de var nog allt jag kom på denna gång. om någon har bra bilder på en mk1 med 1.8 gti motor så lägg gärna upp dem så jag har nått o jämföra med.



3: Använd en wire från en GTi Golf.

4: Bort.

5: Borde den göra men en större kylare är väl kanske att föredra om du ska ban plåga lite.

6: Köp&Sälj alt. www.bildelsbasen.se

7: Finns inga direkta fördelar...ska man hård dra det så är det bra att ha den inkopplad pga du får vacum som i sin tur ökar efekten...dock inte mätbart ;-D

8: Bort.


Glad lucia och sov gott=)

sgt_nelson
2008-12-11, 23:24
3: Använd en wire från en GTi Golf.

4: Bort.

5: Borde den göra men en större kylare är väl kanske att föredra om du ska ban plåga lite.

6: Köp&Sälj alt. www.bildelsbasen.se

7: Finns inga direkta fördelar...ska man hård dra det så är det bra att ha den inkopplad pga du får vacum som i sin tur ökar efekten...dock inte mätbart ;-D

8: Bort.


Glad lucia och sov gott=)

Tack lars för raka svar! de gillar ja! :o)

sgt_nelson
2008-12-13, 19:41
Har köpt lite grejer till kärran nu..

BTR ställbar mellan 1-6bar
Catchtank
Vevhusfilter (vet ej om de ska användas men de va så billigt...)
oljeadapter för inkoppling av oljetemp/trycks mätare

allt till det otroliga priset av 907:- inkl frakt :o) Nya grejer

GTIEXTREME
2008-12-13, 19:45
Har köpt lite grejer till kärran nu..

BTR ställbar mellan 1-6bar
Catchtank
Vevhusfilter (vet ej om de ska användas men de va så billigt...)
oljeadapter för inkoppling av oljetemp/trycks mätare

allt till det otroliga priset av 907:- inkl frakt :o) Nya grejer


Det va snorbilligt för dom godis bitarna.
lycka till med bygget..

sgt_nelson
2008-12-13, 20:00
Det va snorbilligt för dom godis bitarna.
lycka till med bygget..

tackdesamma!

sgt_nelson
2009-01-09, 20:24
här händer de inte så mycket mer än att jag samlar på mig delar för att fortsätta med motor bytet. har inte haft energi o dra till garaget o slipa klart bakluckan eller så heller... (ja jag är lite lat av mig...) tror jag kommit på en schysst lösning på bränsleproblemet iaf! som dessutom blir billigare än att köpa en ny tank o pump från typ-17 lr liknande..

Kan inte bestämma mig om de är värt o fixa ett extraktorgrenrör eller inte, nån med erfarenhet som kan säga om de är värt de?

Något med elen som jag bör tänka på så man inte får massor med xtra jobb senare? (säkert ett gäng som gjort samma konvertering som jag håller på me.)

Nu saknas bara:
spakställ till 5petade lådan
underdelen till luftburken
tändmodul med kablar
ev större kylare
en drivaxeldamask
soppaslangar
insugsröret (nån som vet om de funkar med typ ett 3" rör???)
plus allt ja glömt.... :oP

Detta har jag fått tag på men inte beställt än:
Bränslepump
bränslefilter
Tank
varvräknare

Detta har jag fått hem:
BTR
catchtank (vet inte om den ska användas men ändå..)
vevhusfilter
adapter för oljetemp/trycksmätare
Gaswire

Finn
2009-01-09, 23:37
Finns fler som hamstrar förutom jag märker jag ;)

Ska bli kul å se denna sen. Börjar bli mer å mer avis på dina fälgar btw. Sett mycke bilder me bilar som har svarta d90 å d ser fan sjukt bra ut!

Får se vem som blir klar först av oss två. Jag e lika lat jag :P

sgt_nelson
2009-01-09, 23:57
Finns fler som hamstrar förutom jag märker jag ;)

Ska bli kul å se denna sen. Börjar bli mer å mer avis på dina fälgar btw. Sett mycke bilder me bilar som har svarta d90 å d ser fan sjukt bra ut!

Får se vem som blir klar först av oss två. Jag e lika lat jag :P

känns som att hamstra prylar är ända sättet o få nått gjort! =allt på en gång :o)

Lillen
2009-01-10, 01:30
Börjar bli mer å mer avis på dina fälgar btw.

Då är vi två.
Har trånat efter dom där ett bra tag nu!

sgt_nelson
2009-01-19, 19:24
jaha då har man vart i garaget en snabbis idag o kollat läget.. fick inte mycket gjort förutom att kolla ut vart alla slangar o kablar ska ta vägen,

blev ju några kablar "över" från fuggemotorn som satt i tidigare plus att de saknas lite kablar till gtisnurran men de löser sig. mycket mer än så fick ja inte gjort tyvärr. behöver få hem lite mer grejer för att bygget ska gå frammåt igen känns de som!

golf666
2009-01-19, 22:48
Saknar du fortfarande dessa delar?

*underdelen till luftburken
*soppaslangar (de mellan bränslehuvudet och fram till spridarna?)
*insugsröret

Har de grejerna liggandes i garaget, suttit på en mk1 gti -83!
Saknar du bränsleslangarna ner till styrtrycksventilen oxå?

sgt_nelson
2009-01-19, 23:35
Saknar du fortfarande dessa delar?

*underdelen till luftburken
*soppaslangar (de mellan bränslehuvudet och fram till spridarna?)
*insugsröret

Har de grejerna liggandes i garaget, suttit på en mk1 gti -83!
Saknar du bränsleslangarna ner till styrtrycksventilen oxå?

saknar fortfarande:
*insugsröret
*underdelen till luftburken

Saknar du bränsleslangarna ner till styrtrycksventilen oxå (Har lite slang liggandes o vet inte riktigt hur ser den ut? bild?)

sgt_nelson
2009-02-01, 19:36
Var i garaget häromdan o pysslade lite o fick några funderingar..

Jag plockade ju kabelstammen med jetronicenhet från en caddy GT/KAT. problemet är att den har en del sladdar som inte finns på min.. frågan är ju då om jag kan använda den o bara skippa de kablarna som inte "passar" på min motor.

Hade ju helst sett att jag inte behöver byta hela elsystemet utan kan använda Jettans orginal o kombinera det med Gtins.. men de verkar svårare än va jag trodde från början.

Någon som har några råd eller har en komplett kabelhärva från en 1.8 gti (JJ)??

Hur har ni som gjort liknande motorbyten gjort?

Några bra updates oxå iaf!

Beställt:
Bränsletank
Bränslepump
Diverse bränsleanslutningar

Lägger upp lite bilder imorgon!

sgt_nelson
2009-02-03, 22:26
här kommer bilderna o lite info! Tanken, bränslepumpen o anslutningarna kommer imorgon!

Jag har förmodligen (HOPPAS!!!!) fått tag i en komplett kabelhärva från en GTI! fett najs om allt finns där! väntar på svar från säljaren!

så som de ser ut nu så är de bara bränsleslang och spakställ som fattas tror ja om ja inte glömt nått (vilket ja förmodligen har... :oS )

Här är lite bilder på hur eländet ser ut just nu iaf!
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00145.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00147.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00159.jpg

Och sist men inte minst... Parfoto på min o dannes projekt! :o)
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00163.jpg

D_Stenlund
2009-02-03, 22:31
imorgon är de nya tag

sgt_nelson
2009-02-04, 21:48
fått lite gjort idag.

Var på posten o hämtade paket. :oD

Tanken rymmer 45liter och pumpen är en wallbro som klarar av 255L/timmen väldigt overkill men de va bra pris!
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00166.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00165.jpg

nu kommer frågan hur jag ska placera tanken o pumpen..

Det jag tror skulle funka bäst är detta:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00173.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00174.jpg

vad tror ni?
fortsättning i nästa inlägg ------->

sgt_nelson
2009-02-04, 21:57
eller är detta ett bättre alternativ tro?? (fett trångt o ha den så men jämnare vikt mellan höger o vänster....):
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00178.jpg

Danne jobbade med sitt oljekyl han me..
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00179.jpg

Det börjar ju likna en motor nu!
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00187.jpg

Imorgon ska det bytas en handbromswire och fortsätta pyssla med bränsledragningen och ev. slipa lite spackel...

D_Stenlund
2009-02-04, 22:18
ne fyfan inge slipnign av spackel haha =) Ja nu börjar de bli ett rullande monster =) cya tomorow !

sgt_nelson
2009-02-12, 22:25
jahapp då var det stopp igen då... blev inget med kabelhärvan ja hade på g så nu är de bara o fortsätta leta!! :(

Har dock vart o fixat bränsleslang o påbörjat dragningen av den och börjat på med infästningarna till Fuelcellen.


Så de som saknas nu är:
5petat Spakställ
Kabelhärva från 1.8 GTI snurra

Nån som har de liggandes är de bara o kontakta mig!

orkar inte lägga upp nå bilder nu men de kommer ja lovar. :P

sgt_nelson
2009-02-16, 20:08
Nu är dragningen av bränsleslangen nästan klar och infästningarna för fuelcell klar (ska bara fixa ordentliga bultar).

Ville se hur de blev med skärmarna när jag kapade bort kanten på dem så det skulle gå o rulla så lågt som möjligt.. de blev kanon! så låg som den är på bilden här går de o köra även med full last i bagaget! :D går nog o sänka nån mm till oxå om man vill.. (Bilen är helt olastad på bilden)
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00193.jpg

Denna montering blev det på tanken o pumpen (bultarna till tanken är väldigt provisoriska skall bytas till ordentliga grejer!) Numera är även all bränsleslang dragen oxå.

Bagaget ska städa jag innan bugrun jag lovar.. (eller så skiter ja i de..)
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00203.jpg

oj.... vad hände här kan man fråga sig.... :oS
Har inte fixat skärmarna fram än så den kommer bli typ 2-2,5cm lägre fram oxå...
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00209.jpg

sgt_nelson
2009-02-17, 22:20
fått lite gjort idag. dragit om lite el till stereon, skruvat på drivaxel på högersidan (ska byta vänster oxå), lackat frontplåten en gång till och plockat bort lite "skit" som inte behövs längre :oP

förhoppningsvis kommer kabelhärva o spakställ nästa vecka! Längtar efter o få nått vettigt gjort! vill starta upp snart :oD

JRJ
2009-02-24, 12:39
Psssst, Jerry... ;)
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=6012

sgt_nelson
2009-02-24, 23:50
Fixat lite bra saker tll Jettettan idag!

Extraktor
Kabelhärva med jetronicenhet
Spaktsäll till 5petad låda

:D

Bara o börja montera me andra ord!

inte långt kvar nu tills hon rullar igen! sen e de "bara" utsidan kvar!

Daniel_Borg
2009-02-25, 21:51
Gött att du kommit en bra bit på vägen, inte långt kvar till start nu ju.
Kan glädja mig åt att det inte var jag som satte i gti motorn i min jetta...
Verkar ju ha varit en hel del käppar i hjulet hehe

Mini_me
2009-02-26, 07:11
Glädjer mig att du har kommit så långt min vän =)

sgt_nelson
2009-02-26, 09:22
Glädjer mig att du har kommit så långt min vän =)

Man tackar! Det känns som man börjar närma sig nu iaf! Hur går det med corren då?

öhuumm... om det skulle vara så att jag får problem med elen så tänkte jag höra me dig om du skulle kunna hjälpa till med de ev?... ;)


Gött att du kommit en bra bit på vägen, inte långt kvar till start nu ju.
Kan glädja mig åt att det inte var jag som satte i gti motorn i min jetta...
Verkar ju ha varit en hel del käppar i hjulet hehe

Känns som sagt bra! inte så fruktansvärda motgångar ändå tycker ja. svårast har varit o hittat delar tycker ja, då många verkar vilja spara på delarna o inte sälja av till "bättre behövande"... :)

sgt_nelson
2009-03-01, 23:52
Jahapp då har de blivit lite gjort igen!

Fick hem kabelhärvan från en GTI så vi började riva ur orginal härvan o stoppa in den nya. gick rätt smidigt! fick hjälp av Andreas Lorentz som hade bättre koll på elen än jag själv! (bugar o bockar för hjälpen!)
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00223.jpg
Så såg de ut när nästan hela orginalhärvan var ur!
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00227.jpg
Gammla härvan högst upp o nya närmast.
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/20090224_151815.jpg
Den här godbiten ligger på Bussgods o väntar på o bli hämtad oxå! :D

På tisdag blir de meck igen! Längtar! :D

sgt_nelson
2009-03-02, 21:52
varit o hämtat extraktor idag! sjukt fint! typ de enda som kommer att blänka på bilen... tur att de inte syns så mycket.... ;oP

sgt_nelson
2009-03-05, 21:43
Fått lite gjort i garaget idag!

Monterade extraktorn, rätt pissigpassform på den, fick slipa till alla flänsarna så den skulle passa mot insuget o sen fick vi spänna den på plats men nu sitter det iaf!

Sedan fixade vi lite till med elen men naturligtvis dök de upp några fler frågetecken... tar det i forumet dock!

på söndag hoppas jag att vi hinner koppla ihop avgaset provisoriskt då de ska byggas om senare och även fixa klart all el och förhoppningsvis hinna koppla in soppa pumpen! Så kanske kanske kanske blir de ett försök till uppstart på Söndag!!! :D

Danne in action. skruvar på framlysena
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00238.jpg

Fick inte till nån bild på extraktorn men men.

Over and Out!

D_Stenlund
2009-03-05, 21:46
börjar likna en bil igen :D Hon blir nog glad känns de som, fan va gött vi ska få igång den på söndag.


Fått lite gjort i garaget idag!

Monterade extraktorn, rätt pissigpassform på den, fick slipa till alla flänsarna så den skulle passa mot insuget o sen fick vi spänna den på plats men nu sitter det iaf!

Sedan fixade vi lite till med elen men naturligtvis dök de upp några fler frågetecken... tar det i forumet dock!

på söndag hoppas jag att vi hinner koppla ihop avgaset provisoriskt då de ska byggas om senare och även fixa klart all el och förhoppningsvis hinna koppla in soppa pumpen! Så kanske kanske kanske blir de ett försök till uppstart på Söndag!!! :D

Danne in action. skruvar på framlysena
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00238.jpg

Fick inte till nån bild på extraktorn men men.

Over and Out!

sgt_nelson
2009-03-09, 20:53
Då har kärran skramlat igång!!! men....

Bränslepumpsreläet funkar inte som de ska förmodligen, testade att dra soppapumpen direkt på batteriet o soppan går fram som den ska men soppa trycket sticker ju iväg då pumpen kör för fullt hela tiden.. så ska fixa nytt relä o testa igen.

Vad ska soppa trycket ligga på på en 1.8 gti JJ motor? 2,5-3bar??

Hade lite strul med lamporna o så innan oxå men de funkar nu, hade missat en jordkabel bara.

Nu återstår de o se om fläkten o alla givare funkar som de ska oh fixa ihop avgassystemet (snabbt fixat!) fixa spakstället och vxl länkaget o lite annat småpyssel sen är de bara på utsidan igen o fixa klart utseendet!

Känns gött att de hoppade igång på första försöket!

Finn
2009-03-09, 22:27
Kul å höra mannen :) Du jobbar på bra du. Keep it up!

ivah
2009-03-15, 18:22
Gött att se maskinen i bilen!
Fick du nån ordning på det vi snackade om på telefon?

Snart vår nu!

sgt_nelson
2009-03-15, 22:03
Gött att se maskinen i bilen!
Fick du nån ordning på det vi snackade om på telefon?

Snart vår nu!

Har inte kollat på de än.. andra bekymmer innan, typ som o få bränslepumpsreläet o funka som de ska... luskar i de för fullt just nu.


Kul å höra mannen :) Du jobbar på bra du. Keep it up!

Ja man vill ju ha igång kärran nu till våren! :D

sgt_nelson
2009-03-24, 20:36
Här går de inget bra alls! förmodligen bara jag som är lite korkad när de gäller el men jag får fan inte reläet o funka! har fan tappat tålamodet med det s***** nu!

Ska gå på o fixa växel länkaget i helgen iaf o förhoppningsvis hinna fixa en skarv till avgassystemet o kanske fixa klart skärmarna, får se hur mycket ja hinner. inte lika skoj o vara i garaget ensam nu när stenlund är i thailand.

D_Stenlund
2009-03-31, 14:48
[QUOTE=sgt_nelson;86800]Här går de inget bra alls! förmodligen bara jag som är lite korkad när de gäller el men jag får fan inte reläet o funka! har fan tappat tålamodet med det s***** nu!

Ska gå på o fixa växel länkaget i helgen iaf o förhoppningsvis hinna fixa en skarv till avgassystemet o kanske fixa klart skärmarna, får se hur mycket ja hinner. inte lika skoj o vara i garaget ensam nu när stenlund är i thailand.

ja hoppas du jobbar for fulla muggar me bilen, har en skon sak nar ja kommer hem till dig ... ne ingen clone a willy :D jobba pa nu, din brud halsar

sgt_nelson
2009-03-31, 21:51
ja hoppas du jobbar for fulla muggar me bilen, har en skon sak nar ja kommer hem till dig ... ne ingen clone a willy :D jobba pa nu, din brud halsar

jo men lite har de hänt nu de sista dagarna, fått igång den efter att ha skitit i reläet så länge o kopplat den på en vippbrytare istället åsså har ja fått dit vxllänkaget men har inte hunnit ut på nån provsväng än,

Har även fått ihop avgaset men de måste fixas lite till då de tar emot karossen lite nu.. har även kapat den andra bakskärmen men har tyvärr inte hunnit iväg o köpa sikaflex att sätta fast breddarna med.. nån som har nått annat bra tips att sätta fast breddarna på?

ska nog till garaget en sväng imorgon efter jobbet me o fixa lite till.

Over and out!

Bastard66
2009-03-31, 22:37
varit o hämtat extraktor idag! sjukt fint! typ de enda som kommer att blänka på bilen... tur att de inte syns så mycket.... ;oP

Nice.. Har ett likadant själv och är mkt nöjd med det. Det enda som jag ändrade på var att skära bort flänsen och tigga dit ett rakt rör istället så är det mkt enklare att montera avgassystemet..

Vill du ha det blankt och fint så får du inte starta bilen, då blir det blått men det är ju fint det med =)

sgt_nelson
2009-03-31, 23:14
Nice.. Har ett likadant själv och är mkt nöjd med det. Det enda som jag ändrade på var att skära bort flänsen och tigga dit ett rakt rör istället så är det mkt enklare att montera avgassystemet..

Vill du ha det blankt och fint så får du inte starta bilen, då blir det blått men det är ju fint det med =)

jo tack de ändrade färg rätt snabbt när man skramlade igång kärran! bra så de inte blänker så mycket.. hehe

sgt_nelson
2009-04-25, 21:15
jahupp.. nu var de ett tag sedan man skrev nått här. på söndag ska iaf jettan fixas inför besiktning sen ska de pysslas lite med utsidan och inredningen ska få sig en rejäl rengöring

Daniel_Borg
2009-05-20, 15:26
Hur har det gått för dig igentligen? Har du varit hos svensk bilprovning än med kärran eller? Börjar ju dra ihop sig för Bug Run snart ju=)

D_Stenlund
2009-05-20, 18:39
Vet inte om ja har fel, men jerry him self försöker bota sin sbp skräck hos någon :D

Men ibörjan av juni har du väl tid om ja inte minns fel ?

sgt_nelson
2009-05-22, 12:59
stämmer bra att de är tajm i början på juni, dagarna innan BR09

sgt_nelson
2009-05-27, 21:08
Jaha då har man vart på besök hos sbp då.....

En tjej som tog emot mig o jettan när jag kom dit.

Första kommentaren "Den här har du fixat lite med ser jag...", Tankarna som gick genom skallen då var väll ungefär de här går åt h-vete!

Hon fick inte under vagnen under bilen heller så de blev ju en kommetar ang höjden oxå..

Hon kollade skärmarna så inget tog emot däcken o de va grönt, lyfte på huven (svettigt läge.....) och stängde den igen utan kommentar!

kollade lampor o allt annat krimskramsoch inget att anmärka på där heller, dromsprovet gick galant och likaså avgasvärdena..

De enda som var va att jag totalt missat en av bultarna till länkarmen (livsfarligt...) så fick körförbud men åkte tillbax efter jobbet o drog dit bulten o in o visade upp å sen va de klart!

Besiktigad o godkänd!!!

Jag är totalt mållös! trodde jag aldrig! trodde de skulle anmärka på allt o lite till med tanke på hur bilen ser ut! men icke!

Yippie!!!!

ovredsson84
2009-05-27, 21:55
Nice... Nu vill vi se mer foto på bilen när den sett ljus igen..


Ps.. grattis

Lillen
2009-05-27, 22:08
Grattis.

sgt_nelson
2009-05-27, 23:38
Nice... Nu vill vi se mer foto på bilen när den sett ljus igen..


Ps.. grattis


Grattis.

Tackar!

Här kommer en bild ifrån eftermiddagen, jag o danne passade på o åka en runda för att fira att båda bilarna passerat sbp kritiska ögon utan större problemas!

http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00292.jpg
Brostugan ute på ekerö, dök upp en del coola bilar lite senare. ofta bra med blar där på onsdag kvällarna.

D_Stenlund
2009-05-27, 23:49
dom är dekorerade med en jälva massa pooollleeenn !!

ovredsson84
2009-05-28, 00:20
NICE..

Jävligt fina bilar, på var sitt sätt..

sgt_nelson
2009-05-31, 20:29
Var ute o grillade på ekerö igår o passade på att knäppa lite bilder med dannes golf o jettan.

resultatet:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00073-1.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00091-1.jpg

Var ute o brände lite gummi häromnatten oxå o fick en bild som blev vettig:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00032.jpg


Ses på Buggen om 5 dagar!!

sgt_nelson
2009-06-02, 21:49
har varit o fixat vxl länkaget ordentligt idag, så nu ska hon väll vara klar inför buggen! skönt att alla växlar glider i som dom ska nu.

tidigare så var backen svår att få i och de var svårt att växla ner från 3an till 2an men de e åtgärdat nu. tack danne för hjälpen!

sgt_nelson
2009-07-25, 14:36
Länge sedan som tusan sedan man uppade här nu, har iofs inte hänt så mycket förutom att man hunnit med o köra en hel del.

Brorsan knäppte lite bilder när jag var hemma en sväng för ett par veckor sedan, resultatet:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/100_4377.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/100_4449.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/100_4455.jpg


Bromsarna ska få sig en översyn inom den snaraste framtiden oxå då de börjat gnälla om dem, byter bromsvätska o uppdaterar till ventilerade gti skivor o nya belägg tänkte jag först o främst.

Någon som har förslag på vettiga belägg?? bilen rullar först o främst på gatan men tanken är att smiska bana nån gång nästa säsong oxå.

sgt_nelson
2009-07-25, 14:37
Sedan har jag handlat mig en ordentlig stol oxå så man kan sitta still när de börjar svänga, riktigt fin faktiskt:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00382.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00383.jpg

D_Stenlund
2009-07-26, 15:44
haha kommer aldrig glömma när du somnade i den på fyllan :D

R.Grönberg
2009-07-27, 02:24
Hur har du gjort med spakstället när du konverterade till 5petat?
har du ngn förpump eller åker du bara med den utanpåliggande org?

sgt_nelson
2009-07-27, 17:55
Hur har du gjort med spakstället när du konverterade till 5petat?
har du ngn förpump eller åker du bara med den utanpåliggande org?

spakstället kommer från en gti, tillsammans med shortshift kit från neuspeed till 5petade lådan.
Bränslet löste jag så att jag kör med fuelcell i bagaget o en extern walbro pump o ställbar btr, funkar kanon!

jerker67
2009-07-29, 00:50
Porsche C4 är väl av magnesium?

Har för mig att just dom fälgarna är stenhårda...typ kasta dom i garagegolvet och få lite lacksläpp typ.. :-)

Menar ni att fälgarna Är 911 C4 det håller jag inte med om en 928 vill jag säga c4 har väl Design 90 fälgar alum..... 89-92 964 kaross Porsche nummret står på fälgen

jerker67
2009-07-29, 01:02
Sedan har jag handlat mig en ordentlig stol oxå så man kan sitta still när de börjar svänga, riktigt fin faktiskt:
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00382.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg114/sgt_nelsonlupo/Jetta/DSC00383.jpg


Otroligt fina stolar

sgt_nelson
2009-07-29, 09:53
Fälgarna heter Gullideckel. tror de va 928 o 944 som hade dom orginal. Riktigt nöjd med stolen faktiskt till de priset jag fick den till!

ivah
2009-07-31, 14:23
Härligt att du fått fart på den!
Funkar snurran bra då? =)
Fick du ordning på oljudet?