handdator

Visa fullständig version : Golf GTI mk4 - frågor uppgradering/trimmning av motor



mtm
2008-07-06, 18:40
Hej hej klubben!

Har tänkt elda upp lite surt förvärvade pengar i form av att trimma min Golf GTI -00.

Behöver någon sysslesättning på fritiden och tänkte att varför inte.

Har läst en del på forumet och även på vwvortex och hittat mycket information men inte riktigt allt.

Många projekttrådar listar mest vad som sitter på bilarna, inte the how and the why så att säga. Så det är mest det jag är ute efter nu...

Bilen: Golf GTI -00 som gått ~11.000 mil. Inte en idealisk motor kanske eftersom den gått en bra sträcka. Men det är bara en ägare innan mig som servat den enligt boken. Jag tog över den då den gått 8.000 mil och det första jag gjorde var att byta kamrem och alla där tillhörande delar. Sen dess har den fått ny olja och filter varje ~500 mil. Har inte haft några stora problem med den utan mest småfix. Frontade, tyvärr, med den för 1 år sedan så hela fronten på bilen (kylare, oljekyl osv.) är nytt.

Motorn är en AGU. (Finns det någon 1.8T motor som heter AUG?)

DETTA (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/99-04-AUDI-A3-A4-1-8T-T3-T4-TURBO-KIT-20V-VW-GOLF-JETTA_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33742QQihZ015QQit emZ250266345871QQrdZ1QQsspagenameZWDVW) är beställt hittils.

Bilen är och kommer vara en bruksbil, så hur många hästar jag får ut är inte intressant annat än att jag behöver veta vad jag kan vänta mig så jag vet hur mycket som behöver uppgraderas, växelåda osv...

Jag kommer inte göra något med motorn, utan tänkte iaf försöka bygga så att man inte kliver över vad den klarar.

Är ingen rödljus-räjsare utan vill bara ha kraften där.

Har även tänkt att E85 konvertera samtidigt.

Det som jag tänkte uppgradera utöver det som ingår i paketet jag beställt är:

Svänghjul och koppling
Bränslepump
Spridare (se frågor)
Mappningssystem (se frågor)
Avgassystem från turbo

Nu till några frågor:

Vad jag kunnat läsa mig till så är spridarna högohmiga men uppenbart är ju att orginal inte kommer räcka till.

Vilken storlek rekommenderas? Ta då i beaktande att den ska köras på E85.

Insuget som sitter orginal, räcker det till eller bör man uppgradera detta? Jag vill har körbarhet iom att det kommer vara en bruksbil. Har hittat lite insug från lite olika företag och en fråga som jag stött på är det här med små eller stora portar? Är det motorspecifikt eller vad avgör det?

Ett test på olika insug kan läsas här (http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3098525).

När det gäller mappning så har jag tittat på Civincos piggyback system eftersom jag vill bibehålla farthållare, AC osv... Någon som har erfarenhet av det eller kan rekommendera något annat i ungefär samma prisklass?

När man tittar på vad många trimfirmor gör när dom trimmar så är det att bygga om luftboxen. Vad innebär detta? Är Cold air intake nått att ha? Är det något sånt dom monterar? Vad bör jag göra/tänka på?

Har säkert missat massor, så hojta till om det är något ni tycker jag borde tänka på och/eller uppgradera.

Växellåda kommer jag ev. att köpa en från Eurospec.

Tack för er tid och era svar. :)

/mtm

mtm
2008-07-07, 16:31
Ingen med kunskap eller erfarenhet kring detta?

Cullberg
2008-07-07, 18:11
Verkar vara ett roligt projekt iallafall! Kopplingen är ju som du säkert vet inget att hoppa högt över så den bör du nog byta ganska snabbt! Sen turbon slutar ju ganska tidigt den med, Men det verkar du redan ha tänkt på för jag antar att det är någon uppgraderings turbo den på på ebay... Hoppas det finns några andra som kan svara på dina övriga frågor!

mtm
2008-07-07, 18:57
Ja, det ska bli roligt att komma igång. Grejjerna från staterna bör dyka upp inom en månad iaf. Jag förutsätter att turbon i satsen är vassare än orginalet, åtminstone så borde den ju palla en 300 hästar.

Kopplingen är aldrig bytt så vitt jag vet, så det är dags ändå. Tänkte ta nått vasst från Sachs, men ingen race koppling - ska ju vara körbart också.

Jag hoppas också att nån har lust att dela med sig av lite kunskap. :)

3L1T
2008-07-07, 19:11
Många frågor på en gång.
Ang bränslesystemet, spridare, pump osv rekomenderar jag att du tar kontakt med http://www.usrallyteam.com/

Insuget tror jag inte är något problem för 300 häst.

Din anledning till att köra Civincos piggyback system förstår jag inte riktigt.
Hitta någon som kan mappa boxen.

Original luftfilterbox med ett nytt filter i klarar du dig på.
Se till att förbättra lufttillförslen.

Vad har du för anledning till att köpa ny växellåda?

mtm
2008-07-07, 23:42
Tack för bra tips! Av hemsidan att döma verkar de ha bra koll. Om inte annat ett bra utbud.

Ok, det känns betryggande.

Anledningen är att jag vill ha ett system som jag kan mappa själv, jag vill inte behöva lämna iväg bilen varje gång jag gör en förändring. Sen vill jag även kunna köra olika program "samtidigt". T.ex. ett ekonomiskt och ett när jag är race-sugen så att säga.

Jag har hört och läst på många ställen att orginalfilter-typen funkar bättre än kon-varianter OM man ser till att lufttillförseln är fullgod.
Min tanke är att ta upp ett hål i huven så att den kan få luft den vägen. Good yes?

Ingen egentligen. Vill inte att det ska rasa bara. Vad klarar orginal-lådan? Räcker det att uppgradera koppling/svänghjul? Peloquin-diff?

Tack igen för svaren! Uppskattas mycket!

3L1T
2008-07-08, 00:53
USRT har full koll.

Visst får du luft om du gör hål i huven.
Ett mindre radikalt alternativ är ju att dra någon form av slang nere från fronten och upp till boxen.

Du klarar dig troligen på en diff till dina max 300.

mtm
2008-07-08, 02:51
Ja, kanske smart att börja med det mindre radikala först. :)

Känns bara som att det redan är trångt där med allt som finns där standard plus då ett IC-rör.

Ja inte helt fel att börja med det iaf, rasar det så rasar det.

cueboy
2008-07-09, 10:51
hej hej.. du måste byta ditt svänghjul när du byter koppling.. det som sitter där är inte bra. spridare,ic,högre bränsletryck det är mycket som ska bytas.. lycka till blir jävligt bra om du går hela vägen.

mtm
2008-07-09, 14:21
Taget från orginalposten:

"Det som jag tänkte uppgradera utöver det som ingår i paketet jag beställt är:

Svänghjul och koppling
Bränslepump
Spridare (se frågor)
Mappningssystem (se frågor)
Avgassystem från turbo"

IC ingår i paketet jag köpt...

;)

Men tack för tipset! :D

Kommer även byta ut upphängningen för motor och växellåda har läst och hört att det ska göra mycket.

3L1T
2008-07-09, 20:06
hej hej.. du måste byta ditt svänghjul när du byter koppling.. det som sitter där är inte bra. spridare,ic,högre bränsletryck det är mycket som ska bytas.. lycka till blir jävligt bra om du går hela vägen.

Högre bränsletryck?!?

Roger T
2008-07-09, 21:50
Vevstakarna börjar leva farligt runt 300hk.

mtm
2008-07-09, 23:20
Vevstakarna börjar leva farligt runt 300hk.

Ja, jag har hört det. Men jag tänkte köra tills det rasar, har inte lust att göra något med motorn. Tar hem en färdigpreppad om det skulle ske.

Men man vet aldrig, jag kanske ändrar mig när allting ändå ligger i bitar.
Vilka stakar rekommenderas?

Sen tar jag gärna emot tips om vad det finns för bra frontspoilers på marknaden?

Jag vill ha något där ICn får plats och att "öppningen" är så stor som möjligt.

Gärna något som passar utan massa modifieringar.

Passar t.ex. R32:ans spoiler "rakt av" på GTIn?

3L1T
2008-07-10, 00:54
Ja, jag har hört det. Men jag tänkte köra tills det rasar, har inte lust att göra något med motorn. Tar hem en färdigpreppad om det skulle ske.

Var det inte en bruksbil?



Sen tar jag gärna emot tips om vad det finns för bra frontspoilers på marknaden?

Jag vill ha något där ICn får plats och att "öppningen" är så stor som möjligt.

Gärna något som passar utan massa modifieringar.

Går ju att ju att göra hålet i mitten på originalspoilern större ganska lätt, hyfsat snyggt också om man vill.

R32 front passar rakt på. Kostar dock en del, men skiter man i att motorn kan rasa när som på bruksbilen så har man råd till R32 front.

Passar t.ex. R32:ans spoiler "rakt av" på GTIn?

mtm
2008-07-10, 01:44
Var det inte en bruksbil?

Jo absolut. Men om den rasar så finns det ju ingen mening att stoppa i "en likadan". Jag plockar då hellre hem en färdigpreppad motor, vilket jag dessutom har möjlighet att göra billigare än att preppa en själv.



Går ju att ju att göra hålet i mitten på originalspoilern större ganska lätt, hyfsat snyggt också om man vill.

Ja, det vore ju ultimat. Skulle gärna vilja se lite bilder på nån som har gjort det.

Är värdelös på att göra sånt själv, har inte finliret som krävs. Vem kan göra det åt en och vad skulle det gå lös på? :)

mtm
2008-07-24, 20:50
Nu har det första paketet kommit så jag har startat en projekttråd för den som är intresserad:

Tråden finns HÄR (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6178)!

nizmo
2008-07-25, 17:22
ska du konventera till e85 så rekommendrar jag dig att kontakta tm chiptuning han byggde om min golf han bytte spridare och tändstift har nu 250hk och 400nm vrid

mtm
2008-07-25, 20:58
ska du konventera till e85 så rekommendrar jag dig att kontakta tm chiptuning han byggde om min golf han bytte spridare och tändstift har nu 250hk och 400nm vrid


Ja, helst vill jag ju ha ett programmerbart sprut.

Ska ju byta en hel del grejjer och vill kunna göra lite i taget och mappa allteftersom så att säga...

Tändstift sitter där redan rediga och spridare ingår i planerna.

mtm
2008-07-25, 20:59
Går ju att ju att göra hålet i mitten på originalspoilern större ganska lätt, hyfsat snyggt också om man vill.

R32 front passar rakt på. Kostar dock en del, men skiter man i att motorn kan rasa när som på bruksbilen så har man råd till R32 front.


Var på VAG häromdagen. 5000:- för en R32 front, och det kan man ju få ge för en eftermarknads av hög kvalité. Men med en orginal slipper jag passnings-krångel och kan behålla lykt-"sprutet". :)