handdator

Visa fullständig version : Hur mycket olja Mk1 GTI Special?



Fahlgren
2008-07-04, 16:18
Som rubriken lyder: Blir en service idag och har lite funderingar på vätskorna. Motorolja, växellådsolja, samt bromsvätska. Hur mycket är rekommenderat att hälla i? Finns det några "min/max"märkningar? Tacksam för svar.

Wannabee
2008-07-04, 16:29
Motorolja hälde jag i 3,1 liter av i helgen, då bytte jag inte filter! Nu har jag inte tittat på stickan på ett par dagar men ska kanske hälla i lite till..

Fahlgren
2008-07-04, 16:39
Så en fyralitersdunk bör räcka utan problem:) Hur står det till med växellåda och bromsvätska?

Manny
2008-07-04, 17:24
Fyra liter till motorn bukar räcka, kontrollera på stickan efterhand du häller i, byter du filter med så sjunker nivån en nypa efter uppstart.

Växellådan har en plugg på gaveln (17mm insex) det är nivåpluggen, från fabrik så är det 1,5liter men då femmans växel riskerar gå torr med 1,5liter i så ska man hälla i 2 liter. Nivåpluggen flyttades upp på nyare bilar sen. Bottenpluggen sitter under diffen och är också 17mm insex.
Tömmer du lådan helt så är det bara att hälla i 2liter så är du garderad.
Häll i oljan i hålet där hastighetsmätarvajen sitter. Lossa skruven som håller fast den (11mm) och dra FÖRSIKTIGT upp vajern rakt upp mitt i hålet så att drevet följer med upp. Inte bra om drevet lossnar i lådan.

Mer info om oljebyte på 020 lådan:
http://www.brokevw.com/020oil.html

Byte av bromsvätska görs genom luftning av systemet. Spruta rostlösning på luftnipplarna på oken och cylindrarna bak en gång om dagen några dagar i förväg (akta så det inte kommer på skivor och in i trummorna).
Är dom inte rörda på länge så kan dom riskera att gå av. Händer det så måste man antingen borra/svetsa loss nipplarna eller byta ok.
Bak kan man byta hela cylindern till inte allt för stor kostnad (129:-/st på biltema), visserligen kan man åka på att byta sista bromsröret med då om det sitter för j*vligt. Händer det så kan man lika bra byta bromsbackarna med :P.

Annars är det bara att tömma behållaren så gott det går, går bra att använda en handpump till en gammal avfettningsflaska eller liknade och spruta i en burk vid sidan om.

OBS! Undvik bromsvätska på lacken, det fräter bort färgen. Kommer det stänk så skölj bort med vatten snarast.

Ta sedan loss behållaren genom att dra försiktigt rakt upp, kan hjälpa att bända med nånting, drar an snett så kan rören som sitter nertryckta i huvudcylinderna gå av.

Tvätta behållaren noga med tex t-röd och vatten. Skölj ur nog och låt torka helt, får inte vara vatten kvar i behålalre alls. Vatten blandar sig med bromsvätskan och sänker kokpunkten på den.

Tryck ner behållaren i cylindern igen, tänk på att inte trampa pedalen i botten när ingen bromsvätska finns i cylndern/behållaren, trycker man hela vägen ner så kan packningarna paja i huvudcylindern.

Häll på ny bromsvätska från en oöppnad behållare.

Lufta alla hjulen till du ser att det kommer ny ljus vätska. Lufta gärna lite extra så man sköljer ur rören. Kontrollera så att behållaren aldrig blir helt tom. isåfall så är det bara att lufta igen.


Oj va långt det blev, kanske kan va nåt att lägga i FAQen? :D. Bygg gärna på och redigera texten isåfall.