handdator

Visa fullständig version : Lupo tips? Råd? Kamrem osv.?



Premis
2008-07-04, 17:15
Tjenare

Finns det några generalfel på Lupo 1.4?

Eftersom jag tvivlar på att Volvon som blev stulen kommer tillbaka i bruksskick så får jag börja planera in något annat framöver (till hösten eller något sånt) och då börjar tankarna fara åt Lupohållet. Liten, smidig, bränslesnål bil (hoppas jag).

Vad ska man kolla efter?

Intervall för kamremsbyte? Är bytet tricky? Har bytt på en tvärställt 1.8T och det var ingen barnlek tidsmässigt direkt ..

Är väl ute efter något som drar lite soppa, är smidigt, inte går sönder och håller länge. Dessutom ska den bara kosta 15k men eftersom jag aldrig lyckas hålla sådan utfästelser så kan jag lika gärna snegla åt lupohållet.

Sedan finns ju säkert Polo också men det är vad jag förstår en annan prisklass.

Tips?

Barbapappa
2008-07-04, 17:59
Det brukar väl vara säkra kort den modellen på Lupo...

Remmen finns det ju inte nån intervall på säger vissa, medans vissa säger 12000mil eller 5 år. Vet man om att den inte är bytt så kanske det är läge att göra det, tror inte det är så dyrt på dessa bilarna? Läs 'norpan's tråd i projektforumet, hans har bytt själv på sin bil och vet vad som kan gå sönder också om folk inte byter allt samtidigt. ;-)

Annars brukar det väl inte vara några standardfel på Luposarna, spjällhus vet jag dock några som har fått byta, mig själv inräknad, finns på skroten och är lättmonterat...

Premis
2008-07-04, 22:01
Måste vara ett omen, rullade förbi en fräsch lupo med 17" och puts utanför mitt fönster precis ;).

Låter som en stabil bil det där, hur är det med säkerheten? Finns det krockpåsar eller var det tillval osv.?

The Goofyman
2008-07-04, 22:34
Ett vanligt fel på alla med AUA,BBY och några till i lilla 16v motorfamiljen är att plasten på omlänkningsrullar och spännrullar till kamremmarna spricker och remmarna hoppar ett par kugg så ventilerna blir tryckta.Även vattenpumparna brukar rasa med samma följd.Har oxå hänt på några att den ena kamaxeln skär i sina lagerytor-inte heller så billigt!!!
Jag brukar rekommendera byte av alla detaljerna vid 8000mil då de flesta jag fixat har rasat 9000mil och uppåt.
Detta gäller även när motorerna sitter i systermärkena såklart.....

Premis
2008-07-05, 01:35
Ett vanligt fel på alla med AUA,BBY och några till i lilla 16v motorfamiljen är att plasten på omlänkningsrullar och spännrullar till kamremmarna spricker och remmarna hoppar ett par kugg så ventilerna blir tryckta.Även vattenpumparna brukar rasa med samma följd.Har oxå hänt på några att den ena kamaxeln skär i sina lagerytor-inte heller så billigt!!!
Jag brukar rekommendera byte av alla detaljerna vid 8000mil då de flesta jag fixat har rasat 9000mil och uppåt.
Detta gäller även när motorerna sitter i systermärkena såklart.....

Låter ju mindre stabilt helt plötsligt ..

The Goofyman
2008-07-05, 11:41
Byter du bara remmar,vattenpump vid 8000mil och servar var 1500mil så funkar det fint.

sgt_nelson
2008-07-05, 12:24
har haft en Lupo 1.4 16v tills för nån månad sedan som jag inte haft några större problem med. gick lite ojämt ett tag men efter byte av tändkablar o stift så löste det sig. sedan hr jag hört om några som haft problem med spjällhuset som barbapappa nämner, de jag pratat med sa dock att det inte var helt lätt att få tag på ett beggat spjällhus (iofs 2år sedan nu.. borde ha hamnat några till på skroten nu..)

I det stora hela var jag kanon nöjd med min Lupo! redigt roliga bilar trots den låga effekten.

Norpan
2008-07-06, 03:25
Jag är jättenöjd med min Lupo iaf. Den är vad man skulle kunna kalla för pyttestor : )
Behöver man inte ha med sig hela bohaget och inte flyttar stora grejer (som paket från ikea) så funkar den alldeles perfekt.
Drar lite, är större invändigt än man tror, snygg att se på :)

Nackdelen med 17"are på den lilla bilen är att man kan glömma att ha mer än en i baksätet annars är innerskärmar m.m. ett minne blott

En grej man ska kolla på Lupo är dörgångjärn och dörrstoppar som oftast är kaputt och så givetvis det viktigaste av allt som redan nämts, KAMREMMARNA och ALLA rullar och vattenpump ska vara bytt gärna innan 12000mil som nån skrev. Min hade det snålasts in på och v-pumpen och lilla remmen var ej bytt och det resulterade i 8 krokiga avgasventiler (ny topp mao). En till grej som kan vara bra att kolla är hjullagren runt om då detta inte är den starkaste biten på bilen.

Annars funkar dom kanon som bruks/pendlar bil då dom är billiga i ägande
och riktigt sköna att åka i, jag är nöjd med min helt enkelt.

Sarkastiska och fyndiga kommentarer om storleken på dom får man på köpet :)

R.Grönberg
2008-07-06, 12:38
kapa lite innerskärmar och 17" fälgar så går det åka utan problem. Hade det på min 3l och sedan typ 60 mm sats....
Och är mer plats på 1.4 orna...
Rolig bil som satan=)

Marcus
2008-07-06, 12:55
Bilen borde bli tokslö/okörbar och törstig med tunga 17" hjul!

Lilla_Vargen
2008-07-07, 00:22
Det blir den tyvärr inte ;-)