handdator

Visa fullständig version : Köpa hel bil på skroten/Fö.bolag



gson76
2008-07-03, 17:01
Undrar om någon har erfarenhet av att köpa en hel bil på skroten eller köpa en av ett försäkringsbolag??D.v.s att bilen är inlöst eller defekt av något slag.Går det överhuvudet taget att göra det?? Har hört att nån har lyckats med det,men det kan ju bara vara snack.

pekka kiiskilä
2008-07-03, 20:34
Jag har köpt några från skroten men som donatorbilar men om du hittat en speciell bil så kan du kanske få tillbaks den i registret om du kan hävda att det är ett motorhistoriskt fordon.

gson76
2008-07-03, 21:24
Jag hade tänkt och köpa en Golf mk3 vr6 som donatorbil till mitt projekt. Får man fråga vilken skrot du köpte ifrån?

JWO
2008-07-03, 21:35
Jag hade tänkt och köpa en Golf mk3 vr6 som donatorbil till mitt projekt. Får man fråga vilken skrot du köpte ifrån?

Det är bara ringa till olika skrotar och fråga runt helt enkelt. Försäkringsbolagen säljer oftast sina bilar till skrotar..
Det är ju inte så att dom har gamla bilar i lager i källaren..

D.E
2008-07-03, 21:47
Jag ringde min lokala skrot och frågade om man kunde köpa ut en hel bil från dem.
Svaret blev "Nej, men du kan köpa ut en halv bil".

Vet dock inte hur det är med lagar och sånt.

pekka kiiskilä
2008-07-03, 22:06
Det brukar funka om du lovar att ta tillbaks karossen samt att man är lite trevlig mot dom,
Jag har hämtat i Falköping, GBG, Skölvene, Så det funkar att hämta från skroten om du kan hålla ditt ord mm.
PS:Jag har varit Rally mek så det har hjälpt en del för vi bytte lite plåt ibland.

Manny
2008-07-03, 22:24
Säg att du vill ha den nedre halvan :D kapa taket o lämna det :D

gson76
2008-07-03, 22:31
Säg att du vill ha den nedre halvan :D kapa taket o lämna det :D

Hahaha..får bli så..nädå,jag får ta och ringa den närmaste skroten och se vad dom säger..Tackar för svar.

LindeMan
2008-07-03, 22:57
Dom erbjuder dig halv bil pga att man inte får använda dom i trafik, finns inte i registret längre, precis som pekka säger att känner man dom å dom vet vad dom ska va till så kan de gå bra, Polarn har väl handlat en 3-4 st subaru impreza från skroten då han kör lite väl brett i skogen :D

Skrotade min vinterbil som var en celica gt4 så försäkringsbolaget löste in den men försäkringsbolagets chefs son köpte den av "bolaget" för att köra på lägdan så de går om mna vill å kan prata lite :D

Lillen
2008-07-03, 23:06
Precis så gör norskarna och finnarna.
Köper halva bilar som skrot och lagarfixar ihop dem sedan regga in hemma.