handdator

Visa fullständig version : Bränsle expriment (diesel)



Smooky
2008-07-03, 12:45
Att det har blivigt dyrt att tanka är det väll ingen som har undgått !
Jobbar som maskinmekaninker och vi byter en massa hydralolja på olika maskiner , hmmm den är ju ganska lättflytande tängte jag ,borde gå att köra på ! Nu kör jag på en blandning på 50/50 och det funkar perfekt !
Provade på 100% men den blev rätt trög att starta ......

Ingen extra rök ingen effektförlust ! Provbilen golf td -89a orginal.

På jobbet är dom oxå passitiva , det kostar ju att ta hand om gammal olja .

Manny
2008-07-03, 14:46
Inte direkt miljövänligt iofs, men tanke på diverse metaller och andra ämnen som finns i gammal olja. Men billigt är det ju.

Köp en jättedunk med matolja med o testa, då luktar det pommes bakom bilen sägs det :D

pekka kiiskilä
2008-07-03, 19:45
Det funkar med fritösolja men det luktar som Manny skrev,

Manny
2008-07-03, 19:49
Minns att Willys började sälja matolja för 4 kronor litern för längesen, folk köpte som galningar för att hälla i bilen, billigare kunde det inte bli, men så kom dom på det och höjde priset till samma nivå som dieseln.

Smooky
2008-07-03, 21:45
Provat det där med rappsolja med , funkar ju bra men inte så billigt längre ...
Hydraloljan är iaf gratis ! Men det är väll miljön som får betala ...

Diselpumpen lär inte kärva på ett tag iaf :)

ivah
2008-07-03, 21:54
Det lär ju inte vara speciellt miljövämligt som sagt. Fast å andra sidan släpper inte bilar etc ut i närheten av de mängder som den tunga industrin släpper ut. De är de som smutsar ner mest.

Jag tycker att du med gott samvete kan köra på din spillolja :-)

Lillen
2008-07-03, 22:05
Kör du på smeten som är gratis!

Staten skulle nog ta och tänka efter före man höjjer priset som de gör.
Det är dumsnålt och inte blir miljön bättre av det heller.

Du har ju hittat värsta skatteåterbäringen =)

MX-5
2008-07-04, 12:46