handdator

Visa fullständig version : Problem med USB-minne i bilstereon



ypzilon
2008-07-03, 11:25
Jag har nyss köpt en Alpine CDA-9886R som bl a kan köra från usb-minne.
Jag har köpt ett Kingston 8GB-minne, men det vill inte funka. Har testat med ett 512MB-minne och det funkar klockrnet.
Har testat 8GB-minnet med bara två låtar på men, det hjälper inte.

Några tips? För stort minne? Fel minne? Fel format?

P-plats.se
2008-07-03, 12:56
Låter som Stereon inte klarar 8GB så du får formatera ner det, då ska det gå!

Jon
2008-07-03, 13:37
Annars kan det även vara en begränsning på hur många låtar man har på minnet..
Min klarar max 250 låtar om jag inte minns fel.

Mvh Jon

HRC
2008-07-03, 23:37
Läsa i manualen till stereon?

Där framgår max antal filer(låtar), mappar, mappdjup, storlek på minne etc. När jag kör 4Gb på min JVC vill den inte starta ibland utan fastnar på "--check--" men 1Gb går bra. Verkar som om bilstereos generellt inte gillar stora USB-minnen.....

Jag skulle tippa att USB-prylar som bilstereo och liknande kräver filsystemet FAT/FAT32 och har du formaterat minnet i XP/Vischta kan det bli NTFS om man inte anger annat. Formattera om och prova.

ypzilon
2008-07-04, 00:00
Det är FAT32 på den, tror inte det går med FAT16 pga storleken.

Delar av manualen:
This unit can recognize at least 100 folders and 100 files per folder stored in USB memory.
The device also supports FAT 12/16/32 for USB memory device.
USB 1.1/2.0

Kör med ett kingston 1GB nu, det funkar iaf fint, men det hade varit kul med lite mer utrymme. Sedan att jag köpt ett minne för 300:- som jag har noll användning av känns lite onödigt. =/

ypzilon
2008-07-04, 18:06
Fick svar från Alpines svenska generalimportör idag:
"Det finns ingen övre gräns men för att vara säker på att det fungerar måste man testa kombinationen. Det finns så många olika USB-varianter att Alpine inte hinner testa alla och garantera vilka som passar, tyvärr."

Den här dök upp displayen i morse, sådana överraskningar kan man få när man importerar stereo från USA:
http://img381.imageshack.us/img381/7135/alpinejf4.jpg
Lite suddig bild, men det är USAs flaga, en örn och texten "Happy 4th of July.
Jänkarna gillar verkligen sin nationaldag... =)