handdator

Visa fullständig version : Motortvätt och efterbehandling



adis
2008-07-03, 09:57
Jag tänkte göra motortvätt på bilen och har en fråga gällande efterbehandlig. Jag var igår på DinBil och köpte "motorrumsvax/konserveringsspray". Jag brukade använda någon liknande spray tidigare på mina bilar som man sprayar på efter motortvätten på hela motorn och alla plast och gummidetaljer. Syftet antar jag är att konservera och skydda. Jag försökte köpa något liknande i en månad nu utan framgång eftersom ingen på DinBil kände till produkten.

Med lite hjälp hittade jag på Volkswagen.se en länk med artikelnummer och köpte sprayen igår, till reservdelspersonalen stora förvåning. De visste inte att någon sådan produkt existerade.

Han trodde däremot att produkten har i princip utgått från sortimentet eftersom moderna motorer inte behöver denna behandling.

Kan det stämma???

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms_publish/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/kopa_kora/service/vanliga_fragor/motorrumstvatt.html

adis
2008-07-05, 01:25
Ingen???

adis
2008-07-06, 22:41
Jag måste nästa tolka denna "tystnad" i tråden att det är inga som efterbehandlar motorer efter motortvätt.

Manny
2008-07-06, 22:43
ja, kanske det, jag gör det itne iallafall. Tvättar bara.

gicke
2008-07-06, 23:35
Det där gör väl egentligen inget annat än att återfuktar gummi och plastmek så det ska se snyggt ut igen? ..Sen varför skulle en äldre motor vara i större behov av det än en ny?

Cullberg
2008-07-07, 00:30
Testa och se om det fungerar bra... verkar intressant om det ser snyggt ut efteråt =)

VWGolIV
2008-07-07, 10:47
Jag har tidigare bara spolat av motorn, men skulle vilja göra rent den ordentligt men vet inte vad ja skall använda.

Testa du åk återkom =)

P-plats.se
2008-07-07, 11:04
Jag brukar vaxa plåtytorna bara...

adis
2008-07-08, 10:35
Nu är motorn tvättad och jag har sprayat på. Det ligger en tunn vaxhinna överallt. Förhoppning är att det skall skydda lite metal samt gummi och plast för just uttorkning. Det ser riktigt nice ut, som nyrekondat.

Cullberg
2008-07-08, 13:12
Kanske blir till att införskaffa sig en sådan då =) Vad anväde du innan du la på detta, till själva tvättningen alltså?

adis
2008-07-08, 22:51
Kanske blir till att införskaffa sig en sådan då =) Vad anväde du innan du la på detta, till själva tvättningen alltså?

Motorn var mest dammig så att jag tog varmt vatten med några droppar schampo. Sedan spolade jag av utan tryck och blåste med lufttryck. Körde med bilen tills motorn blev varm och resten av eventuella vattendroppar har torkat. Sprayade på medlet när motorn har svalnat.

polomannen
2008-07-10, 23:29
Motorskydds vaxet används fortförande.....
Viss av dom som är i reservdelar är riktiga nollor tro mej.

POLO RTS
GOLF VR6-ZR
GOLF VR6-94
GOLF CL-93

adis
2008-07-11, 00:37
Motorskydds vaxet används fortförande.....
Viss av dom som är i reservdelar är riktiga nollor tro mej.


Det verkar inte bättre :-)

R.Grönberg
2008-07-11, 12:07
Det verkar inte bättre :-)

Skit fint i början.. Tills det börjar se flåtigt och till slut du börjar få typ klarlackssläpp mm ser det ut som, sam att vaxet gulnar av värmen.