handdator

Visa fullständig version : Dragkrok till Golf GTI V



Schlyter
2008-06-29, 22:27
Jag har kollat på brinks utbud av infällbara/avtagbara drag men inte hittat något som passar till Golf GTI V. Finns bara fasta dragkrokar vad jag kan hitta och det vill jag inte ha.
http://www.brinkweb.com/index.php?tid=9&lid=9&moid=4231&
Ett "Retracteble towbar" hade passat mig fint om det funnits till GTI:n?

Är det någon som vet om det finns avtagbart/ifällbart drag till GTI där man inte behöver göra någin inverkan på kofångaren?

P-plats.se
2008-06-29, 22:36
Kanske inte hjälper dig MEN när jag kollade på drag till min Bora så gick alla drag bort förutom orginaldragen. Dom enda som inte syntes då kulan var demonterad. Nu fick jag dock kapa i kofångaren vi monteringen men det syns inte bakifrån.

Schlyter
2008-06-30, 07:55
Kanske inte hjälper dig MEN när jag kollade på drag till min Bora så gick alla drag bort förutom orginaldragen. Dom enda som inte syntes då kulan var demonterad. Nu fick jag dock kapa i kofångaren vi monteringen men det syns inte bakifrån.

Om jag förstått det rätt så gör Brink orginaldragen till VW, rätta mig om jag har fel.

P-plats.se
2008-06-30, 08:42
Hur det är idag vet jag inte men dom har inte gjort det.
Anledningen till att dom säljer Brinks är betydligt högre marginaler = tjänar mer pengar!
Votex tillverkade i alla fall orginaldragen till Mk IV.

Jonas I
2008-06-30, 18:24
Det är Votex eller Westfalia som gör orginal dragen. Brink är ett extra tillbehörs drag som oftast är lite billigare. Dock är inte passformen och utseendet det bästa alltid på brinkdraget. Har sett skräckexempel på jobbet på just en Golf V. Blev inte alls bra. Men sen sitter vissa av dem nästan bättre än org. Till Golfen hade jag valt orginal.

Schlyter
2008-07-01, 18:32
Är det någon som har ett avtagbart drag på en Golf GTI som ni har en bild på.
För att se hur mycket åverkan det blir.

Schlyter
2008-08-23, 17:49
Fick pris på orginaldrag(avtagbart) när jag hade bilen på service.
12500kr men då skulle de byta undre delen av kofångaren bak samt ny kabelhärva.

Fredrix
2008-08-23, 17:57
"men då skulle de byta undre delen av kofångaren bak samt ny kabelhärva"

varför ? Det finns väl bara en modell av kofångare till gti:n ?

Ganska dåligt att de inte förbereder kablaget för dragkrok, kostar ju knappt extra att montera från start och underlättar vid eftermontering.

Ante68
2008-09-30, 18:02
Håller med Schlyter, jag fick prisuppgift på orginaldraget som gick på 12800kr med ny spojler bak inkl. montering. Men då är det avtagbart!

Men mitt problem är att jag har dubbla utblås från BSR så det går nog inte med ny spojler...återstår Brink fast drag för ca 6900kr inkl. montering och hålet i bakspojlern får man på köpet...

Har varit i kontakt med Brink ang. avtagbart drag och det faller på att de inte har någon täcklucka som passar till GTI-spojlern, annars passar draget.

Finns det andra alternativ?

http://sv.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4004120_1.jpg/

http://sv.bsr.se/bilder/_/art_x788y1024_4004120_2.jpg/

kotten
2009-01-14, 23:25
Jag har precis köpt mig en GTI -06 och skulle gärna vilja ha drag (avtagbart), hur är det, har någon hittat något spännande?

Råbbert
2009-01-16, 00:02
Men mitt problem är att jag har dubbla utblås från BSR så det går nog inte med ny spojler...återstår Brink fast drag för ca 6900kr inkl. montering och hålet i bakspojlern får man på köpet...


Hittade denna, den verkar ha en liten "lucka med lock"... Kanske inte e till vidare hjälp men men..
http://www.blocket.se/vi/16811170.htm?ca=8_s

MVH/ Robert

Ante68
2009-01-17, 16:45
Ja du Robert, ta mig tusan det verkar vara en liten lucka....undrar om det är Brinkdraget eller orginal?
Skulle tro att det är orginaldraget...

För min del vågade jag inte köpa det avtagbara draget från brink utan det blev det fasta, billigare så oxå....gav 5459kr inkl. montering.

/Anders

kotten
2009-01-19, 14:22
Jag har idag pratat med vw verkstaden och dom ville ha 9500:- för original avtagbart inkl. montering. Mycket av pengarna går till arbetet för man måste dra fram hela den 13-poliga kabelhärvan till instrumentpanelen och sedan även programera om styrboxen för att "tala" om för bilen att den har dragkrok.

Ante68
2009-01-20, 17:49
Ingår det en ny bakspojler då, eller tar de upp ett hål i orginalspojlern och täcker med en ny lucka?

Och ja, det stämmer att de får dra fram kabeln till säkringsdosan under ratten. Jag har bara 7-pol uttag, så det är en ganska tunn kabelstam, ca 5st enkeltrådar bara. Det kanske är mer kablar till 13-poliga uttaget.
Jag vet inte varför de envisas med att montera 13-pol uttag. Du får ha en adaper från 13 till 7-pol oftast....
/Anders

kotten
2009-01-20, 23:23
Ingår det en ny bakspojler då, eller tar de upp ett hål i orginalspojlern och täcker med en ny lucka?

Och ja, det stämmer att de får dra fram kabeln till säkringsdosan under ratten. Jag har bara 7-pol uttag, så det är en ganska tunn kabelstam, ca 5st enkeltrådar bara. Det kanske är mer kablar till 13-poliga uttaget.
Jag vet inte varför de envisas med att montera 13-pol uttag. Du får ha en adaper från 13 till 7-pol oftast....
/Anders

Dom tar upp ett hål i spoilern och täcker med en lucka. Denna lucka kostar 164:- och är i svart plast.

Ante68
2009-01-24, 11:42
Perfekt, då kan du kanske välja Brinks avtagbara och så köpa orginalluckan bara.
Borde bli billigare än helt orginal....om det går att kombinera på det viset...

/Anders

kotten
2009-01-25, 17:32
Perfekt, då kan du kanske välja Brinks avtagbara och så köpa orginalluckan bara.
Borde bli billigare än helt orginal....om det går att kombinera på det viset...

/Anders

Ja, det kan vara ett alternativ. Frågan är bara om VW verkstaden har lust att montera Brinks drag istället för originaldraget. Jag hade nämligen tänkt att lämna in eftersom VW säger att man måste programmera om datorn på bilen och det kan ju inte en "vanlig" verkstad göra.

Sedan kan man ju fråga sig om det är så pass viltigt att tala om för bilen att det finns ett drag.

Jag funderar dock ändå att ta smällen och montera detta drag, det kostar alltså 10 500:- Inga roliga pengar. Synd att drag på GTI är så pass ovanligt för annars kunde man ju ha valt en bil som hade detta monterat redan från början.

Henrik.M
2009-01-25, 19:17
Sedan kan man ju fråga sig om det är så pass viltigt att tala om för bilen att det finns ett drag.

Ska du ha elektroniken till draget att fungera är det tämligen viktigt.
Är ju ganska meninglöst annars att stoppa dit dragkontakten. ;-)

Vw är ändå mild när det gäller kodning.
Prova montera på en ny Audi istället , där ska du koda om allt från ABS till ESP när du hänger på ett drag , eftersom körstabiliteten förändras med ett släp/husvagn.

Det ni.

kotten
2009-02-11, 18:28
Idag har jag hämtat min bil efter dragmonteringen. Jag köpte ett originaldrag. Det vart inte billigt, men vad gör man. I dragsatsen så ingick det även en helt ny bakspoiler med lucka för drager. Allt vart mycket snyggt och man ser knappt luckan.

Skall fota lite inom kort så kan ni se hur det blev, om nu intresse finnes förstås.

Ante68
2009-02-12, 17:33
Ja, det vore intressant att se hur det blev! Perfekt med helt ny spojler oxå!
Vad jag förstår så ingick spojlern i priset, och då tycker jag inte det var så farligt högt pris...med tanke på orginal och avtagbart....
Nästan så jag ångrar mig... men Atteviks i V-ö skulle ha mer än vad du gav...

VWGolIV
2009-02-12, 19:07
Glöm inte be om den gamla spoilern så kan du sälja den o tjäna en slant.

Behåller VW den så kanske den åker på en begagnad bil som har en skada eller något och så tjänar vw lite extra på det

kotten
2009-02-12, 23:53
Glöm inte be om den gamla spoilern så kan du sälja den o tjäna en slant.

Behåller VW den så kanske den åker på en begagnad bil som har en skada eller något och så tjänar vw lite extra på det

Bra, jag glömde faktiskt den i all uppståndelse när jag hämtade bilen. Jag har nu mailat till verkstaden. Dom kanske hade hoppats på att jag skulle glömma den.

Tack

kotten
2009-02-12, 23:57
Ja, det vore intressant att se hur det blev! Perfekt med helt ny spojler oxå!
Vad jag förstår så ingick spojlern i priset, och då tycker jag inte det var så farligt högt pris...med tanke på orginal och avtagbart....
Nästan så jag ångrar mig... men Atteviks i V-ö skulle ha mer än vad du gav...


Jag gav 9981:- för allt.

Kulan som man monterar lägger man bland de övriga verktygen i reservhjulsbaljan. Det fanns redan utskuret ett speciellt hål för draget
så det gled ner så fint under mattan.

Skall fota så snart som jag har tvättat den lite, nu vill jag inte visa upp den.

kotten
2009-02-12, 23:59
Däremot så har bilen fått tillbaka sin original ECU, min bil är PPC trimmad från BSR. Den kändes lite slö när jag åkte därifrån, men enligt BSR så är det bara att chippa den igen så får jag tillbaka mina kusar och den skall även behålla programmeringen att bilen numera har en dragkrok.

kotten
2009-03-23, 12:48
Äntligen kommer några bilder på min dragkroksmontering

http://forumbilder.se/images/f632009124449555d.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/images/0e32009124657b494.jpg (http://forumbilder.se)

http://forumbilder.se/images/ff32009124745c90c.jpg (http://forumbilder.se)

Ante68
2009-03-24, 19:59
Tjusigt Kotten!
Tackar för bra bilder!
Det syns ju inget alls, luckan sitter väldigt långt ner, nästan under bilen....
/Anders

kotten
2009-03-25, 00:45
Tjusigt Kotten!
Tackar för bra bilder!
Det syns ju inget alls, luckan sitter väldigt långt ner, nästan under bilen....
/Anders

Ja, jag är mycket nöjd över resultatet och jag har redan testat att dra ett 1500 bilsläp med en bil lastad och allt gick fint. :-)

Jädrar vad stark den är bilen, man kände knappt att man hade last bakom bilen. Nu är min visserligen PPC chipad, men ändå.

Ante68
2009-03-25, 20:25
Ahh, då har du E-kort förstår jag!
För med bara B-kort så fick bilen max dra 1400 släp, väl?
/Anders

mr_mike
2009-04-09, 10:24
Ja, jag är mycket nöjd över resultatet och jag har redan testat att dra ett 1500 bilsläp med en bil lastad och allt gick fint. :-)

Jädrar vad stark den är bilen, man kände knappt att man hade last bakom bilen. Nu är min visserligen PPC chipad, men ändå.



Hej.

Jag ska förmodligen åka och köpa mig en Golf V Gti i helgen. Utan dragkrok. Så vad kostade hela kalaset??? Fixade de reg bes också?


///Micke

Wolverine
2009-04-09, 11:42
Om jag förstått det rätt så gör Brink orginaldragen till VW, rätta mig om jag har fel.

I väldigt liten utsträckning, störst leverantör är nog Westfalia.

mr_mike
2009-04-09, 12:15
Är det bara AUK verkstad som kan montera dragen??? Finns juh en massa åf på sidor i sverige som erbjuder montering...


///Micke