handdator

Visa fullständig version : Hjälp, gti 16v 88.a?



gnytt
2008-06-29, 05:22
Tjenare. en av mina golfar har fåt en liten sjukdom å undrar om någon har förslag på var felet kan ligga?

Har haft bilen länge å aldrig haft några bekymmer, körde henne från kristianstad till helsingborg på studenten utan bekymmer. En vecka senare skulle jag besiktiga henne å trots jag vädjade om att följa med under besiktningen nekades jag vilket aldrig hänt tidigare. Gick igenom besiktningen och när jag skulle starta hände detta:

Bilen startade men hastighetsmätaren, tumgången och varvräknaren funkade ej samt att lampan till helljuset lös. Slog jag på ljusknappen och slog på helljuset slocknade helljuslampan samt att klockan sluta funka. Slår jag på ljusknappen med bilen avstängd börjar bränslepumpen arbeta? Har provat olika ljusknappar med samma resultat.

Tacksam för hjälp.

Mvh/ Kibbe

P.Hagel
2008-06-29, 11:19
Kolla kontakten bakom tändningslåset.

+ dina jordflätor.

R.Grönberg
2008-06-29, 13:26
Med alla dom felen låter det som kontakten som patrik ovanför skrev..

Plura
2008-06-29, 14:15
Hade liknande problem med min och det visade sig vara själva ljuskontakten som det hade hänt något med, bytte den och vips så fungerade det igen. Ett tips iaf :)

P.Hagel
2008-06-29, 15:02
Hade liknande problem med min och det visade sig vara själva ljuskontakten som det hade hänt något med, bytte den och vips så fungerade det igen. Ett tips iaf :)



Knappast troligt om inte någon har kopplat in stereon på samma kabel som
konstant strömmen.

gnytt
2008-06-29, 16:12
Tack, ska kolla kontakt6en bakom tändningslåset, stereo finns ej i bilen och har provat byta ljusknapp. Tänkte på det här lilla chipet som sitter på mätarhuset, det kan inte ha med det att göra?

Mvh/ Kibbe

P.Hagel
2008-06-29, 20:02
Tack, ska kolla kontakt6en bakom tändningslåset, stereo finns ej i bilen och har provat byta ljusknapp. Tänkte på det här lilla chipet som sitter på mätarhuset, det kan inte ha med det att göra?

Mvh/ Kibbe


Nja prova 111905865L först.
Starttändskontakten.

Det är svårt att se,men lys in på kontakten,utan kontakststycket på.
Ser det ngt.brunbrändt ut.
BYT.

En hel del pill.
Men hör av dig så kan jag förklara.

gnytt
2008-06-30, 22:02
Var å kollade lite innan men är nog inte riktigt med på notorna som P.Hagel skrev, menar du baksidan av tändningslåset eller? Tar man väck kontakten så ser ju stiften fina ut men förmodar du menar något annat?

Mvh

Manny
2008-06-30, 22:05
testa med en annan tändkontakt i befintlig kable o testa starta med mejsel i den, glöm inte nycklen för rattlåset.

gnytt
2008-06-30, 22:09
Men ni menar den kontakten som går in i baksidan på tändningslåset right?

pekka kiiskilä
2008-06-30, 22:16
Japp den kontakten och den brukar vara vit så därför ser man om man lyser med ficklampa om det är lite brunt i den och då är den bränd.

gnytt
2008-06-30, 22:35
Okej, ska kolla det. men en sak jag tyckte var konstigt var att när jag tog väck kontaktstycket bak på den sen slog på ljuset på knappen så började ändå pumpen att gå och några lampor i instrumenthuset lysa, borde inte strömmen brytas om man inte har den kontakten kvar?

Mvh

gnytt
2008-06-30, 23:59
Altså menar när jag tog väck kontakten bak på tändninglåset och ej satte nycklarna i tändningslåset, så slog jag på lysknappen å då börjar pumpen gå osv, men om man inte har kontakten i på tändningslåset borde den ju inte kortsluta på det vi set tycker man?

gnytt
2008-07-02, 00:40
Ni har inga fler goda tips?

Mvh/ Kibbe

fcc
2008-07-02, 10:33
Kolla jorden som sitter på ventilkåpan!
Jag glömde den en gång och då blev klockan och ljuset konstigt som du beskriver!

börne
2008-07-02, 19:48
Blir kablarna till tändningslåset varma?Förmodligen är det tindningslåset(dit kablarna går)som har gett upp,kanske, elfel är ingen hit.

gnytt
2008-07-03, 04:28
Ja mina vänner, då var det fixat. Tack så mycket för all hjälp. Som någon sa om jordarna som sitter på fördelarna, kollade dom igen och allt såg bra ut tills jag drog lite nätt i dom och i den ena var det inget motstånd, så jag drog ut kabeln mätte den på kabelstammen drog ett litet snitt, hitta andra tåten på kabeln, satt dit en kabelsko och vipps spann hon som en katt igen och allt funka kanon=)

MVH Kibbe

Manny
2008-07-03, 14:49
Gott, nu får du bli medlem och komma på träffarna med ju hehe