handdator

Visa fullständig version : Problem med värmen i en Jetta -91



magnus78boy
2008-06-29, 01:42
Hejsan,

Jag har problem med värmen i motor i en Jetta frånb 91 och tänkte fråga efter råd här. Jag har även sökt på lite tips och ider men inget av dem har hjälpt.

Jag har bytt följande på bilen: Kylare, Termostat, vattenpump, expantionlocket och även tagit avgasprov på kylarvattnet för att se om topplockspackningen kan vara trasig(Men den visade inte på några avgaser där).

Men inget har hjälpt.. Vad kan jag prova mer? Har ni några tips?

//Magnus

Manny
2008-06-29, 02:29
Hejsan,

Jag har problem med värmen i motor i en Jetta frånb 91 och tänkte fråga efter råd här. Jag har även sökt på lite tips och ider men inget av dem har hjälpt.

Jag har bytt följande på bilen: Kylare, Termostat, vattenpump, expantionlocket och även tagit avgasprov på kylarvattnet för att se om topplockspackningen kan vara trasig(Men den visade inte på några avgaser där).

Men inget har hjälpt.. Vad kan jag prova mer? Har ni några tips?

//Magnus

Välkommen!

Vad är problemet då?

hellseeker
2008-06-29, 16:17
på slangara till värmepaketet ca 30cm i från torpeden (i motor rumet) brukar det sitta två "prylar" med en slang imellan, som från början e tänkt se till att det kommer värme fortare. men när dom går sönder så brukar det bara va lite värme i början å sen när motor e varm så kommer bara kall luft. e det problemet så ta bort dom två "prylarna". har fått göra det på nästan alla mina VW´s.

P.Hagel
2008-06-29, 17:08
på slangara till värmepaketet ca 30cm i från torpeden (i motor rumet) brukar det sitta två "prylar" med en slang imellan, som från början e tänkt se till att det kommer värme fortare. men när dom går sönder så brukar det bara va lite värme i början å sen när motor e varm så kommer bara kall luft. e det problemet så ta bort dom två "prylarna". har fått göra det på nästan alla mina VW´s.



Exakt plocka bort dessa ,ersätt med rör alt.nya slangar.

+ skölj värmeelementet i kupen.
Med en vattenpump till borrmskin.

magnus78boy
2008-06-29, 23:11
Svar på frågan ovan,

Bilen börjar koka efter en stund..Man kan köra 2-3 mil och sedan börjar motorn att koka.

Skulle den lilla prylen till värmepacket göra att motor blir för varm(kokar)? Värmepacket är kanske igensatt, då borde kanske motorn koka.

//Magnus

P.Hagel
2008-06-29, 23:23
Svar på frågan ovan,

Bilen börjar koka efter en stund..Man kan köra 2-3 mil och sedan börjar motorn att koka.

Skulle den lilla prylen till värmepacket göra att motor blir för varm(kokar)? Värmepacket är kanske igensatt, då borde kanske motorn koka.

//Magnus

Lossa vattenpumpen och kolla så inte skoveln har separerat.
Blir övre kylarslang varm.
Och undre kall?

Kollat så hela kylet håller samma temperatur.

magnus78boy
2008-07-01, 23:13
Hejsan,

Tack för tipset. men det var tyvärr varmt på båda ställena. Så jag tror att vattnet cirkulerar i systemet. Men det ändå blir för varmt. Det är kanske något tätt i kylkanalerna? Något som har träffat på detta?

Manny
2008-07-01, 23:15
Kanske är luft i systemet?