handdator

Visa fullständig version : Läcker bromsvätska när handsbroms åtdragen



Fredda84
2008-06-28, 10:49
Min Golf läcker bromsvätska när handsbromsen är åtdragen, när den fått stå på handbromsen ett tag så går pedalen i botten. Släpper jag på handbromsen och pumpar ett tag så återgår det till att fungera som vanligt igen.

Jag ser inte vart vätskan kommer ifrån, kan det läcka via handbromsmekanismen? det borde väl inte kunna läcka via damaskerna? för det används ju vid vanlig inbromsning under färd med.

ture
2008-06-28, 11:37
hej
har du trummbromsar bak så skulle det ev kunna vara att en av bromscylinderna som läcker (om dom nu heter så)kolla step 13
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/reardrum/index.htm

nu är jag inte så hemma i vw,har mest rotat i gammla volvo

mvh
t

Fredda84
2008-06-28, 11:43
Nej jag har inte trumbromsar, det tråkiga är att det det är ett 2-3 år gammalt ok som bara gått sommarkörning (ser ut som nyskick), visserligen också lite bankörning ...

har känt på nippeln (till bromsoket...) och bromsslangen så det sitter fast ordentligt, det verkar läcka någonstans på ovansidan av oket iallafall

Recaro
2008-07-01, 11:30
Hej,

nu har jag ingen koll på hur dina bromsok ser ut men på min bil så sa verkstaden att det var handbromsmekanismen det läckte genom när jag hade läckage. Så visst kan det nog göra det.