handdator

Visa fullständig version : Krängningshämmarfäste



Fahlgren
2008-06-28, 09:59
Tjenare!

Min GTI special - 84 lyckades skramla ihop hela 10 poäng på besiktningen senast. 8 av dom poängen är dock lätta att bli av med, men en 2a fick jag för att krängningshämmarfästet vänster bak var i stort sett bortrostat. Bara hälften var kvar och det gillade inte SBP.

Problemet är då det att jag ringt runt till varenda skrot jag kan komma på, men ingen har något liknande. Dessutom verkar det ha utgått ur sortimentet på V.A.G.. Har även för säkerhets skull prövat söka efter hela krängningshämmare, men det gick lika dåligt.

Någon som har nåt bra tips på hur man enklast löser detta? En sista utväg är väl att plocka bort även bussningen och svetsa fast skiten, men det känns ju lite overkill då jag väldigt snart kommer börja jobba på bilen och då ska slänga originalgrejona i sjön:)

Funderar på vanlig slangklammer modell större, godkänner SBP ifall man skruvar dit en 2-3 stycken? Klarar det av belastningen månntro?

Tacksam för övriga tips!

Raz
2008-06-28, 10:25
Antar att det är "bandet" som är sönderrostat och inte dom inre fästena?
Jag köpte nya band på VAG förra året men dom kanske har utgått sen dess?

Du kan ju alltid ta bort hela kränghämmaren när du åker in på besiktningen så kommer du igenom den i alla fall.

Fahlgren
2008-06-28, 11:10
Jo precis så är det, själva bandet som är längst ut på hämmaren. Men det går alltså att få igenom den ifall man plockar bort den helt och hållet? Låter ju dumt att man får en tvåa ifall den bara sitter dåligt längst ut, men att den går igenom om man plockar bort den helt. SBPs vägar äro outgrundliga:)

Frågan är ju ifall det är värt att plocka bort den helt, och hur mycket bök det blir att krångla tillbaka den sen igen. Tänkte ifall ytterligare fästen är paj osv. Kommer trots allt inte bli förrän i slutet av sommaren/början av hösten som bilen ställs av och skruvas isär, och köra utan hämmare låter inte alltför lockande.

Tack för tipset iaf, det ska tas i beaktande.