handdator

Visa fullständig version : mk2 annat mätarhus



R.Grönberg
2008-06-28, 02:25
Hejsan.
Satt och funderade lite när jag var ute och körde min mk2 en runda idag.
Vet att jag sett massa bilder här på internet på dom som satt i andra mätarhus, typ corrado kanske eller passat eller golf 3 lr något.
ingen som vet hur detta passar mm?
Vore gutt att fått in en varvräknare som passar till 6ans. Gärna org då det smälter in lite bättre...
mvh

Fireball
2008-06-28, 22:08
Om du är duktig på danska så finns det en guide hos www.golf2.dk på hur man monterar in ett Golf 3-mätarhus.

Gå in under "Guider", välj "Interiör" och sedan "Montering av g3 speedo i g2 bord". Lite fattigt med bilder bara...

Gullideckel
2008-06-28, 22:46
Annars är de himla häftigt med LED lampor tycker jag:

http://www.youtube.com/watch?v=JyXJA3iUfr0


Lär ju ligga en jäkla massa jobb bakom de där iofs ;-)

R.Grönberg
2008-06-29, 02:08
Fireball. det tackar vi för det verkar ju stå precis hur man ska gå till väga och ser ju nästan ballt ut och man får ha kvar den kantiga mk2 brädan=)

Satt morsan i uppdrag på att översätta detta nu så vi får se hur det går. Blir det läsbart kan det ju kanske läggas upp....
Mvh

Fireball
2008-06-29, 13:56
Blir det läsbart kan det ju kanske läggas upp....
Mvh

Ingen dum idé!
Det finns gott om bra guider där som med fördel kunde översättas och läggas här, men det känns som man borde snacka lite med killarna på golf2.dk först...

Manny
2008-07-04, 22:20
Hittade nåt som kanske kan vara användbart här.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=65415

Ronny
2008-07-06, 22:20
Annars är de himla häftigt med LED lampor tycker jag:

http://www.youtube.com/watch?v=JyXJA3iUfr0


Lär ju ligga en jäkla massa jobb bakom de där iofs ;-)


antar att det sitter röda led på mätarna, sen sitter det vita vanliga lampor på standardställena..

led går inte att dimma mer än precis litergrand..

R.Grönberg
2008-07-07, 00:05
Ska inte byta bara för att byta utan för att jag vill ha en fungerande varvräknare till min 6a...Går det sätta motstånd på org varvräknare lr något? tråkigt att åka utan varvis

makkan
2008-07-07, 00:51
antar att det sitter röda led på mätarna, sen sitter det vita vanliga lampor på standardställena..

led går inte att dimma mer än precis litergrand..


han som har gjort det

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/thread_15575_Kleine-Zeiger-beleuchten.html

Fireball
2008-07-07, 09:17
led går inte att dimma mer än precis litergrand..

Jodå, det går hur bra som helst. Kanske inte med original reostat, men bygger man eget så går det.


Ska inte byta bara för att byta utan för att jag vill ha en fungerande varvräknare till min 6a...Går det sätta motstånd på org varvräknare lr något? tråkigt att åka utan varvis

Det funkar inte med motstånd, men en frekvensdelare borde fixa det.
Alternativet är att du gör en ny tavla. Om den är kopplad så som jag tror så visar den 1/3 för högt varv, alltså 1500 rpm när verkligt varv är 1000 rpm.

R.Grönberg
2008-07-07, 11:45
Går det inte bara ändra nålen? alltså den visar alltid bara 500 varv för mkt? typ 2000 är 2500 på mätaren och sedan 6500varv är 7000 på mätaren då?

Fireball
2008-07-07, 12:23
Går det inte bara ändra nålen? alltså den visar alltid bara 500 varv för mkt? typ 2000 är 2500 på mätaren och sedan 6500varv är 7000 på mätaren då?

Nej, den kommer ändå att visa fel. En fyrcylindrig motor har två tändpulser per varv (eftersom varje cylinder tänder på vartannat varv) och en sexcylindrig har tre pulser.
Så när motorn går på 1000 rpm visar nålen 1500, vid 2000 rpm visar den 3000 och vid 6000 rpm visar den 9000!

ypzilon
2008-07-07, 14:03
Det kanske inte är enklaste vägen, men du skulle kunna bygga en liten krets som omvandlar frekvens till spänning och sedan en krets som omvandlar spänning till frekvens.
Då kan du mha kretsarna först dela impulserna med tre och sedan multiplicera med två, finns säkert andra och bättre sätt, men detta är en enkel och billig väg att gå.

Fireball
2008-07-07, 14:40
När jag tänker på saken så har jag faktiskt en lös varvräknare hemma som jag inte använder. Jag tror jag ska plocka isär den och se om jag kan utröna hur det är gjort på den (den är ställbar mellan 4-5-6 cylindrar).

R.Grönberg
2008-07-07, 16:44
När jag tänker på saken så har jag faktiskt en lös varvräknare hemma som jag inte använder. Jag tror jag ska plocka isär den och se om jag kan utröna hur det är gjort på den (den är ställbar mellan 4-5-6 cylindrar).

En sådan som är ställbar har jag med liggande som jag nog inte ska använda, kanske hade gått att flyttat över ngt sådant till min org varvis? vore ju nice kunna åka med org instrument=)

Fireball
2008-07-07, 18:18
Ja, med lite tur så kan det gå... Jag ska som sagt skruva isär min och kolla, för det här var ju riktigt roligt :-)

R.Grönberg
2008-07-07, 18:39
ja du verkar ha lite bättre kolll på det där än vad jag har, el är väl inte min starka sida;)

Man tycker ju att det borde funka=)

Fireball
2008-07-13, 21:17
Nu har jag skruvat isär varvräknaren, och det BORDE funka att ta elektroniken ur den och sätta i en VW-räknare. Jag är inte säker på om vridspolen funkar likadant i båda, men den borde göra det. I annat fall får man väl ta hela innanmätet från Equus-räknaren och sätta i Golfens mätarhus.

påsen racing
2008-07-13, 21:43
Nu har jag skruvat isär varvräknaren, och det BORDE funka att ta elektroniken ur den och sätta i en VW-räknare. Jag är inte säker på om vridspolen funkar likadant i båda, men den borde göra det. I annat fall får man väl ta hela innanmätet från Equus-räknaren och sätta i Golfens mätarhus.

Du får göra en liten projekttråd om denna operationen tycker jag :)
Med info och mycket bilder.

/Påsen

Fireball
2008-07-13, 22:13
Du får göra en liten projekttråd om denna operationen tycker jag :)
Med info och mycket bilder.

/Påsen

Ja, kanske det... Får väl leta upp ett gammalt mätarhus på skroten och modda. Kanske kan vara intressant för folk med VR6-planer!

Kanske rent av kan sälja konverteringskit! *vrider mina händer girigt* ;-)

påsen racing
2008-07-13, 22:31
Ja, kanske det... Får väl leta upp ett gammalt mätarhus på skroten och modda. Kanske kan vara intressant för folk med VR6-planer!

Kanske rent av kan sälja konverteringskit! *vrider mina händer girigt* ;-)

Hehe, det va min tanke, alltså att folk med VR6-planer kan vara intresserade av det.
Men du kan ju säkert sälja moddade mätarhus också :) Hehe.

Även att jag inte har några planer på å bygga om något sådant just nu så är jag nyfiken på om det funkar att bygga om det så, och om det är mycket jobb.

/Påsen

R.Grönberg
2008-07-14, 00:24
Fireball..när jag kommer hem på fredag så har jag ett komplett g60 mätarhus att skicka upp om du är sugen? ;)

Fireball
2008-07-14, 09:14
Fireball..när jag kommer hem på fredag så har jag ett komplett g60 mätarhus att skicka upp om du är sugen? ;)

Tja...varför inte? Lite surt om jag fördärvar det bara, kanske hade varit bättre att hitta nåt gammalt mög som inte funkar...