handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI??



_Nazet_
2007-05-23, 17:57
Hej! jag har funderar länge på att köpa en golf gti (IV) och nu undrar jag vad ni tycker om de bilarna? är det ett bra köp eller ska jag satsa på något annat?
och jag kommer nog inte att ha den orginal så länge, håller dom att trimma lite (220 - 250 hkr?) var får man tag på billigt och bra trim? mvh Tobias

Fredrix
2007-05-23, 19:06
Jag skulle nog kolla på en S3:a om du har de planerna.
Blir nog billigare ( och smidigare ) än att köpa en golf.

HardstyleBoy
2007-05-23, 19:31
Jag har köpt en Golf IV V6 4M och jag är hel nöjd. Den drar det mesta upp till 100 km. Det är en riktig rolig bil och sport känslan är till 100. Kapaciteten är stor vad jag har förstått.

_Nazet_
2007-05-23, 20:29
s3? tycker inte som är lika snygga.. och dom är dyrare.
golfen: ska man välja 1.8t eller V6:an? turbo känns som det är mer lätt trimmat.
de ja har kollat på är 1.8t 150hk? bra eller dåligt val?

gurra.g
2007-05-23, 21:07
har en -00 gti 1.8t. på dryga 300hk. som rullat 8000mil kanonkul bil.avyttras till rätt peng. låter det intressant?

vw1
2007-05-23, 22:25
Jag har oxo en Golf gti till salu! kolla in på denna annons!

http://www.blocket.se/vi/11801056.htm?ca=8_s

_Nazet_
2007-05-23, 22:52
ungefär hur mycket pengar har du lagt på bilen för att få 300kusar? låter som om det har kostat en del. vad har du gjort med den?

3L1T
2007-05-23, 23:42
Jag har ägt min Golf GTI -02 i 3år och 6000mil
Trivs riktigt bra, inga problem.

Med original turbo kommer du kanske upp i 230-240 hästar genom tex:
3" downpipe
Racecat
2,5" eller större avgassystem
Större spridare
Större inloppsrör till turbo
Större luftmassemätarhus
Bättre intercooler är rekomenderat.
Riktig mappning inget chips och dipp
Hur länge turbon orkar leva vågar jag inte säga.
Finns olika vägar att gå.

En riktig diff gör stor skillnad också.

rimad
2007-05-24, 00:43
_Nazet_, du kan köpa min bil också, du skall inte göra nåt på den och den har 350hk, kolla den sida -> www.goapr.com
Jag har Stage 3+ och... mycket mer ..för mycket att lista här. Kontakta mig om du är intresserad :)

vw1
2007-05-24, 12:07
Det verkar vara många som har golf iv att sälja! aja jag har en iaf som inte är allt för trimmad 190hk vet inte vad du e ute efter kanske du vill ha en vråltrimmad bil? :)

_Nazet_
2007-05-24, 16:30
jag vill ha en bil man kan köra till vardags med och som ser bra ut och hyfsad motor.. så jag tyckte golfen skulle vara ett bra altenativ.

varför inget chip? va klarar en orginal turbo å ladda? ska man ha större turbo? vart ska man vända sig då? har ni några svenska företag som säljer trim m.m.? orkar inte läsa så mycket på utrikiska :) fast ja beställer nog från utlandet sen. tack för svaren föresten!

rimad
2007-05-24, 16:52
Som jag har sagt innan, den bästa turbokit du kann hitta är APR Stage 3+ från USA, du kann köra den precis som original ...men när du trampa på gas så är det helt annan bil, du kan SPELA med en BMW M3....och jag aldrig hörde att någon hade problemar med den (kass motoro osv.) ...och du får 3 olika chip programmar att köra på, 93, 98, 104 oktan och VALLET ...du växla dom med farthållare :-)
Kolla rundt trimsattsar, har jag prov kört dom mesta.

mt4base
2007-05-24, 18:41
jag vill ha en bil man kan köra till vardags med och som ser bra ut och hyfsad motor.. så jag tyckte golfen skulle vara ett bra altenativ.

varför inget chip? va klarar en orginal turbo å ladda? ska man ha större turbo? vart ska man vända sig då? har ni några svenska företag som säljer trim m.m.? orkar inte läsa så mycket på utrikiska :) fast ja beställer nog från utlandet sen. tack för svaren föresten!

Du kan nog få ganska olika svar beroende på i vilken skog du ropar i tror jag men jag ställer mig smått skeptisk till att en 1.8t motor med mer än chip och avgasystem skulle ge så mycket mer än 190-195hk. Har hört från flera håll att det är vad orig turbon klarar att ge effekt för. Om nu detta stämmer så undrar jag hur alla tuners kan sälja steg 1,2,3 osv kit utan att uppgradera turbo. Det beror kanske på hur effekten i praktiken mäts för det finns en del olika sätt att göra det på har jag förstått. Där får nån mer initierad fylla i med kunskap.

Åker själv en Ace steg 3 1.8t Golf, vi köpte den chippad och bilen går som familjebil, det är en kombi och ingen renodlad GTi men motorn torde inte skilja massor. Enligt pappren ska den ge 205hk/330nm efter ace modsen vilket jag ställer mig ganska fundersam till men visst, jag har åkt med i orig 1.8t Gti.er och det är skillnad, inget snack men mest i körbarhet och "ork" (läs bättre vrid).
Trimfirmor lär det finnas i drivor. BSR verkar vara poppis till 1.8t:n. Sen finns ju powerchip som herr Jörg installerar, hans chips förträfflighet har diskuterats flitigt här tidigare, sök så lär du finna en del om det. Jag tror jag har hört att varje trimmarfirma har fått spott och spe medans andra med samma trim höjt dem till skyarna så vad som är rätt är nog svårt att säga. Personligen tycker jag det är bäst att ha någon att kunna kontakta även EFTER jobbet är gjort och betalt. En tråd som denna kan ge dig en del kött på benen i rätt riktning men i slutänden måste ju ju skaffa trim från en firma du känner du kan lita på.

Om man lämnar själva trimsnacket och ser till själva bilen är jag väldigt nöjd med vår Golf IV så här långt. Haft den ett år och den får nog rulla ytterligare ett eller två innan vi byter. Den är "lagom" till det mesta, drar inte massor med soppa, ens när man gasar tycker jag så det är ok. Försäkringen är inte avskräckande heller men det är ju en parameter som inte kan bli mer individuell tyvärr. Sen är det väl ingen "kul" bil, det finns ju miljoner av dem men det gör den ju inte sämre antar jag. Ska du ha något som är "inspirerande" att köra skulle jag dock råda dig till något annat för IV:an är ganska intetsägande i sin vägkontakt, det är iaf min mening.

Du talade lite om Audi S3 som åxå är en fin bil men den måste väl ändå vara duktigt mycket dyrare än en Golf Gti tycker man? Tillgången på fina Golf IV Gti verkar ju god som aldrig förr. Bara i denna har du blivit erbjuden en hel hop bra bilar så det torde vara lättare att finna en Gti än en S3, det är en spontankänsla utan vetenskapförankring.

3L1T
2007-05-24, 19:48
Som jag skrev så finns det massor olika vägar att gå.
Fundera över hur mycket pengar du vill lägg först.

Kommer själv snart få ut ca 450 pollar ur min 1.8T

tipcidi
2007-06-28, 06:45
får jag bara fråga vilka spridare du har på din golf? ska köpa inom kort.