handdator

Visa fullständig version : Olika insprutare



Nogge
2008-06-24, 14:47
Hej alla GTi-människor!

Det är så att jag håller på att renovera en motor (GTi 16v KR) och nu har jag kommit fram till insugets undre del där insprutarna ska få sig lite ny packningar osv.

Jag har två motorer, båda KR (tror jag), och jag tänkte ta de fyra insprutarmunstyckena som är bäst. Jag har alltså åtta stycken totalt. Efter en snabb kontroll visade det sig att jag hade två olika modeller...

437 502 026
437 502 041

... stod det instansat på dom.

026 verkade vara lite mindre drag i jämfört med 041, som å andra sidan droppade lite mer.

Jag har sökt lite på Internet men har inte hittat något användbart om dom. Plus att jag sökt nummret i ETKA, men där finns dom inte heller. Så mina frågor till expertisen är vilken ska jag använda till en orginal KR-motor och vad kommer den andra typen ifrån isf.

Tack på förhand

Pontus N

ypzilon
2008-06-24, 17:11
Det är två Bosch-nummer du har där, fast du har missat en nolla framför dem.
0 437 502 026 och 0 437 502 041, knallar du in till en Bosch ÅF och beställer ngn av dem så får du 0 437 502 045, den har ersatt bägge spridarna, så de borde vara rätt lika flödesmässigt.

Janne.M
2008-06-24, 17:54
Kika även upp vilka spridare nån merca Merca använder, (jämför boschnr) de har nån gul/brons aktig legering istället för grått och ska tydligen vara billigare än om man köper från VAG, vet dock inte hur det är om man köper direkt från Bosch.

Finns även nån tråd om detta på http://www.vwvortex.com