handdator

Visa fullständig version : Trimning Golf 2 1.8 förgasarmotor ?



paralyz3d
2007-05-23, 16:06
tjo!.. ja funderar på va man kan göra för att hotta upp en 1.8 liters förgasar motor i en golf 2?

hjälper gti kam, gti vxl låda?(har 5vxl nu)
hadde tänkt ny förgasare typ weber eller delorto och kasnke extraktor rör..
porta och plana toppen kanske!..

nått mer ??

Lillen
2007-05-23, 19:39
Köp en GTimotor och stoppa i!

Gtimotorn ser likadan ut.
Bättre då att byta till en sån.
En 8V GTi och sedan hotta den lite.
Den har 115hk från start och din 1,8 har 90hk?

golf666
2007-05-24, 15:48
Köp en GTimotor och stoppa i!

Gtimotorn ser likadan ut.
Bättre då att byta till en sån.
En 8V GTi och sedan hotta den lite.
Den har 115hk från start och din 1,8 har 90hk?

Själva motorn ser lika ut ja, men sen sitter ett helt annat insug/insprutningssystem på gti maskinen osv..

Och 115hk GTi motorn sitter juh i Golf 3 och då var den på 2l och 8v..
De äldre Golf 1 GTi 8v/Golf 2 GTi 8v motorerna är på 112hk och 1.8l..

Men hur som helst så skiljer sig de med insprutning/grenrör..
Så åka igenom bes. kan du nog glömma! Du kan väl ha tur men men!!

paralyz3d
2007-05-24, 18:05
saken är den att ja hadde en 1.6l förknasare.. men denna va helt slut å fanns inge hopp om den alls.. så ja inhaldladeen mycket fräsch 1.8l förknasare just för att besiktningen skulle bli enklare!..

och frågan var va ja kunde göra för att hotta upp just 1.8l föknasarmotorn.. visst ja kan slänga i gti men då får ja typa om.. och de känns väldigt onödigt just nue.. och att se skillnaden på en 1.6l och 1.8l(förknasare) är inte så lätt om man inte vet att de är bytt...

så min fråga är nue!.. får man nå extra ut av att byta till gti kam? porta plana toppen? byta till weber/delorto förgasare? extraktor grenrör?

sen är frågan ja har en 5vxl cl låda.. är de värt att byta till en gti låda?? är utväxlingen bättre??

ja är hyffsat påläst så vill gärna inte ha några onödiga komentarer som byt till gti.. när min fråga inte handlar om något på den vägen

razer
2007-05-24, 18:21
ja är hyffsat påläst så vill gärna inte ha några onödiga komentarer som byt till gti.. när min fråga inte handlar om något på den vägen

I mitt tycke hade det varit bra att skriva att det var just trimning av 1,8l förgasarmotorn frågan gällde i första inlägget... ?

Jag förtydligar tråden lite, genom att byta titel.

paralyz3d
2007-05-25, 12:27
får ursäkta så mycke,och tackar för korrigeringen

jooeell
2007-05-25, 18:34
en gti växellåda hjälper nog då de är mer tätstegade men det kan ju vara så att det är andra inre drivknutar!

paralyz3d
2007-05-26, 20:32
ok.. ska kolla upp detta då!..
någon som har en gissning på hur mycke effekt man skulle få av porttning planing, extraktor rör, enkel weber 40a, gti kam?? 30 hk möjligt?

har uppstått lite problem nu vid motor bytet.. har slarvat bort bultar för å fästa vxl lådan både mot blocket och plåten som sitter mellan block och växlelådan.. sen måste ja få tag i en ny bussning/fäste för växellådan bakhöger(kudden).

någon som har liggande så skulle ja betala en slant för detta.. annars om någon vet va de e för bultar om man kan gå å köpa på nån järnhandel

hjälp upskattas!
tackar för infon

Mike
2007-05-28, 00:33
ok.. ska kolla upp detta då!..
någon som har en gissning på hur mycke effekt man skulle få av porttning planing, extraktor rör, enkel weber 40a, gti kam?? 30 hk möjligt?

har uppstått lite problem nu vid motor bytet.. har slarvat bort bultar för å fästa vxl lådan både mot blocket och plåten som sitter mellan block och växlelådan.. sen måste ja få tag i en ny bussning/fäste för växellådan bakhöger(kudden).

någon som har liggande så skulle ja betala en slant för detta.. annars om någon vet va de e för bultar om man kan gå å köpa på nån järnhandel

hjälp upskattas!
tackar för infon

Om du portar, planar och byter till 2ports weber/dolerto så kasnke 110-120hk.
jag skulle nog byta till en 02A låde i stället för 020. 02A håller bättre och är vajerstyrd =lättare att växla (enligt mig).

paralyz3d
2007-05-30, 21:14
låter ju lovande!.. med 110-120hk =)

har fått ihop motor och vxl-låda nue.. hittade bultarna..
är bara de nya motor/vxl-låds fästet/bussningen som saknas för att lyfta i motorn..

är de mycke krångel att byta till 02A låda? va är de som behövs ändras då? eller passar den rätt på?

tänkte få igång bilen först å få den besiktigad innan några motor förändringar görs..

mycke tack för infon

Mvh Per

Mike
2007-05-31, 00:23
låter ju lovande!.. med 110-120hk =)

har fått ihop motor och vxl-låda nue.. hittade bultarna..
är bara de nya motor/vxl-låds fästet/bussningen som saknas för att lyfta i motorn..

är de mycke krångel att byta till 02A låda? va är de som behövs ändras då? eller passar den rätt på?

tänkte få igång bilen först å få den besiktigad innan några motor förändringar görs..

mycke tack för infon

Mvh Per

Lådan och kopplingen passar rätt på, sen måste du fixa drivaxlar som passar om du inte får med några. Sen är det Hydralkoppling på dessa lådor, så du får antingen ta pedalstället ifrån bilen eller bygga om till vire koppling. Sen behöver du spakstället. Detta kan du ha i knät om du så vill då det är helt virebaserat. Men sätt fast den för säkerhetsskull :) .Så det du behöver är alltså:

Koppling
Låda (no shit)
Pedalställ( om du inte bygger om till vire)
Drivaxlar (om dina gammla inte passar)
Nav (Om du måste byta drivaxlar)
Spakställ
Startmotor

Om det är värt det? Jag tycker det, då dessa lådor är hållbarare och lättväxlade.

Du hittar dem i Passater, Corrado G60 och Golf G60.

//Mike

paralyz3d
2007-05-31, 03:37
tackar för den mycke informerande infon..

låter dock som en kostsam uppgradering.. men vill man de ska hålla så lär man väll.. men blir ett senare bekymmer..

nu äre få i motor i bilen å starta upp sen blire å kolla över karossen så den går igenom besiktningen =)

tacker igen!