handdator

Visa fullständig version : Golf G60 Syncro?



NOlsson
2008-06-22, 15:47
Hallå allesammans, mitt första inlägg här då!

Är så att jag har kommit över en Golf G60 Syncro som jag eventuellt ska köpa.
Har frågat runt lite på vwgolf.se:s forum där jag blev tipsad att höra runt här, så försöker få lite vettiga utlåtanden från er som kan!

Felen hos bilen:

-Stängs av ibland vid körning, startar dock igen om man lossar på batteriets ena pol och borstar, för att sedan sätta tillbaka. Låter som att det jordar dåligt i mina öron?

-Driver enbart på ett hjul (enligt honom)! Vet ej om 4-hjulsdriften inte funkar över huvud taget, han sa bara att den driver på ett hjul. Dyrt/värt att laga?

-Skorrar på 2:ans växel, synkring?


Vet även att den varit in på verkstad tidigare för någonting med Syncron, vet dock ej riktigt vad det var men.

Skriv mer än gärna allt som är värt att veta om bilen! Samt även om ni anser att det är värt att köpa den! Vet ju att dom är värda en liten slant om dom är fin, får ju den även för en riktigt billig slant kan jag tillägga!

Tacksam för svar, MVH!

Cullberg
2008-06-22, 21:19
Välkommen, Jag har ingen erfarenhet utav dessa! Men det beror såklart på hurpass händig du är och vad det rör sig om för pengar...

NOlsson
2008-06-22, 23:04
Tack så mycket! Jag är väl skapligt händig, men vet inte hur det är med dessa bilar! Känner dock några riktigt händiga killar, samt vet av en som kan allt om Golf!

Förövrigt så var jag tillbaka och kollade lite närmare på bilen idag. Det jag fick reda på utöver det jag tidigare nämnt var:

-Han som hade den hade åkt upp för en backe i vintras, enbart höger hjul fram spann? Fördelninslåda eller dylikt som är slut? Dyrt?

-Endast 1 ägare, var tidigare utställningsbil.

-20.000 mil

-Toppenfin inredning, helt orginal, såg nästintill ny ut!

-Bilen hade blivit bogserad en gång, kan det sabba Syncron?

Hoppas på lite hjälp från er killar :)

Angående priset så är det GRYMT bra (om det inte kostar alltför mycket att laga Syncron, om den är slut d.v.s.)

Junfors
2008-06-22, 23:31
Ja spinner den bara på ett hjul är det nog viss risk att viskodiffen har gått och ska dy köra en NY är det dyrt, hittar du en begagnad så behöver den inte kosta mycket.

Är det vinkelväxel som är kass så borde det märkas med oljud och oljeläkage tycker man.

Bogsering ska nog inte ge nogon skada såvida dom inte dragit med en dolly, dvs två hjul upp och två i backen, det kan knäcka viskon.

Är det en ralley eller en importerad G60 Syncro, den senare såldes ju aldrig i Sverige vad jag vet men det gjorde ju ralleyn som också har G-lader och syncro.

NOlsson
2008-06-23, 14:48
Okej, skulle tro att det är fördelningslådan som gått åt pipsvängen jag med. Dock så har jag hittat på en begagnad för en liten peng! Men läste även att det fanns firmor som renoverar (?) fördelningslådorna, och om man lämnade in en i retur då man köpte en renoverad, fick en överkomligt pris?!
Någon som vet något om detta?

Det är en Rallye, står iaf så bak. Är väl ganska ovanlig vad jag har förstått det? Är inte direkt hemma på Golf så reta mig inte ;)

Junfors
2008-06-23, 16:35
För att förtydliga så tror inte jag det är vinkelväxeln som gått sönder med den beskrivningen du ger utan att viskodiffen har gett upp. Det är betydligt vanligare att det ger sig där än i lådan speciellt om den inte har en massa oljud eller hål i växellådan. Är den en ralley så väl hyftast ovanlig och börjar väl gå upp i pris på fina orginalbilar såsmåningom också.

NOlsson
2008-06-23, 23:18
Vad kan det kosta att laga detta då? Finns det några firmor i Sverige som säljer/renoverar etc. ?
På vwgolf.se verkar det som att dom flesta tror på fördelningslådan? Så det stämmer alltså inte?

EDIT: Vad är det för skillnad på fördelningslåda och viskokopplig/diff?

Junfors
2008-06-23, 23:46
Vad är fördelningslåda på en Ralley? Har aldrig hört utrycket så den saknar sådan. En vinkelväxel skruvad på växelådan finns men som sagt har den gett upp borde det get massa missljud allt hål i den eller växellådan. Viskodiffen är betydligt vanligare att man kan död på med ex olika stora däck fram/bak eller för mycket plågning. Vet i tusan om det finns någon som renoverar men det finns ganska många som skrotar Passat G60 Syncro som borde har samma viskodiff, handla en sådan från en skrot så är det nog löst, Passaten har samma vinkeväxel också om det nu skulle vara den som är fel.

Junfors
2008-06-23, 23:53
Angående skorret på tvåan är det ju säkert synkringarna, bara att renovera eller leta låda. Dom hade ju länkat en annons på en från blocket på vwgolf där ser du ju vinkelväxeln bultad i växellådan och som folk kallar fördelningslåda.. det är ju en lite annan sak även om resultatet blir desamma. En passat g60 är billig och då har du mycket reservdelar sen om du vill.

NOlsson
2008-06-24, 22:48
Är du säker på att Passaten har samma visko-diff? Har den det så vore det ju väldigt lämpligt då dom är väldigt billiga, precis som du säger. Dock så är det väl inte så många som har Syncro?
Skulle tro att det är synkringarna som du säger jag med, vilket inte borde vara så jättesvårt att åtgärda :)

Junfors
2008-06-25, 00:08
Ja det borde helt klart vara så att det är samma, viskodiffen sitter ju på framkant av bakaxelklumpen och har ju precis samma funktion osv på passaten så det ska nog funka fint. Finns några reservdelkandidater bland passaterna ja, betyligt fler g60Syncro som skrotas där än ralleys. Finns en som hängt på forumet som har/hade en ralley med fullbur osv, han har en viskoklump liggande till ralley som han köpte av en tidigare ägare av hans bil, hittar ju inte honom nu som synd är. Joda har haft en tilll en vanlig mk2 syncro, kan funka den med.

Manny
2008-06-25, 00:20
Enligt ETKA så är det exakt samma art nummer på "slutväxel med vinkleväxel" till både Golf -90 och Passat -90

Manny
2008-06-25, 00:29
Sorry, tänkte fel. Viscodiff va det juh. Där finns det två varianter till Golf -90. En Med artnr 009 525 553 A med anmärkning 22MM och motorkod AOK. Den andra heter 009 525 553 D Och har anmärkning 25MM och motorkod CBX, AAR, ARR och AOK.
Det verkar som den första ska användas till bilar med chassinummer 28 10 0 och lägre och den andra för senare bilar.

Den senare diffen är exakt samma som i passat syncro -90

Eftersom trådskaparen inte har gett mer info än att det är en golf så kollade jag bara på årsmodell -90 för att ha nåt att gå på öht.

Sn00k
2008-06-25, 01:27
tror att det där 22mm och 25mm syftar till axeln på bakaxeln.. som går in i viscon.. dimensionen på denna.. som är 22mm på golf II syncro/country.. 90/98hk.. och 25mm på golf II g60 syncro/rallye.. samt även passater.. dvs dom bilar som har 02C lådan har den grövre.. men kanske även nån i slutet av serien på 020-lådorna.

NOlsson
2008-06-25, 16:21
Är en -89! Så, finns det delar som passar? Passar Syncron från en Passat till Golfen isf? :)

Junfors
2008-06-25, 16:52
Ja från en Passat ska det passa.. Så länge bilen du tar ifrån har vajerlåda precis som ralley har så funkar det och det har ju Passaten.

NOlsson
2008-06-25, 16:55
Bra bra :) Lämpligt att det finns billiga Passater då :D
Hur är det med kompressorn, om den är dålig, hur mycket kostar det att renovera/köpa ny? Såg att det gick att köpa nån "trim" kompressor för 17.000:- ?

Fors
2008-06-26, 08:26
Bra bra :) Lämpligt att det finns billiga Passater då :D
Hur är det med kompressorn, om den är dålig, hur mycket kostar det att renovera/köpa ny? Såg att det gick att köpa nån "trim" kompressor för 17.000:- ?

Jag kör med passat-låda på min. Skiljer lite i utväxling, men endast marginellt.

Du kan få din kompressor renoverad ( i Tyskland) för c:a 4000-4500 och få den uppgraderad för ungefär lika mkt till, så du behöver inte köpa på trimkompressor för 17,000 =)

Sen finns det ju ombyggnadskit till skruvkompressors förståss, om det var en sån du kolla på?

NOlsson
2008-06-26, 13:03
Hur blir det då om bakhjulen snurrar fortare (eller saktare) än framhjulen? För det är väl vad som händer då man har en annan utväxling? Blir det inte kattskit av Syncron då så det spänner och har sig?

Fors
2008-06-26, 18:08
Hur blir det då om bakhjulen snurrar fortare (eller saktare) än framhjulen? För det är väl vad som händer då man har en annan utväxling? Blir det inte kattskit av Syncron då så det spänner och har sig?

Det är det som "aktiverar" viskos-kopplingen, så att säga... En skillnad mellan fram och bakhjul, som t.ex vid spinn på framhjulen. Viskosen nyper och för över del av kraften till bakhjulen. Vanligt på äldre syncro med många mil är att du har en ganska lång fördröjning på detta. Finns en del trådar om det så sök på ämnet. En "fräsch" viskos ska ha några tiondelars fördöjning, en kass kan ha 5-10-15 sekunder innan detr börjar driva..

Slänger in en fråga när vi ändå pratar om det..Passar en viskos från VR6 syncro?

NOlsson
2008-06-26, 23:13
Okejokej, så det funkar alltså utmärkt att åka med en Passat visko-diff? Borde inte det innebära att bilen är konstant fyrhjulsdriven?

Förresten, fick veta idag att bilen är svensksåld, stod som utställningsbil tills -91. Köptes därefter av snubben som har den nu, alltså 1 ägare på bilen =)
Var någon som sa att det endast togs in 1 ex. i Sverige?

makkan
2008-06-27, 01:22
några fler tror jag, jag har nämnligen en svensk såld. men jag har hört att det är ett mindre antal en rallyen, svensk sålda alltså.

R.Grönberg
2008-06-27, 09:16
På Jeppssons nere i karlshamn står det en i försäljningshallen och glänser. ett par mil och felfri=)

NOlsson
2008-06-27, 14:06
Men vad ska dom ha för den då? ;)

Fors
2008-06-27, 19:38
Men vad ska dom ha för den då? ;)

Den säljs inte..Och han har fått stoooora bud.. =)

Och en snabb historia-lektion nu...

5000 tillverkade ex. pga då gällande regler inom Rally-världen
Handbyggdes i Belgien, om jag inte mins fel...??

7 Svensksålda, och 3 st efterimporterades av Svenska VAG, min är en av de tre..

Sen har det privatimporterats ett gäng till, totalt finns/har funnits c:a 40 Rallyes i Sverige...

Fors
2008-06-27, 19:43
Okejokej, så det funkar alltså utmärkt att åka med en Passat visko-diff? Borde inte det innebära att bilen är konstant fyrhjulsdriven?


Förstår inte riktigt hur du tänker nu, men viskosdiffen sitter alltså som en "länk" på kardanaxeln, och aktiveras endast om det skiljer i rullhastighet på bak- och framhjulen. Den utväxling som skiljer på en Rallye från en Passat är alltså inne i växellådan, och det påverkar ju inte resten sen...

http://www.awd.ee/viscous.html Här finns en bild, och en del info, har dock inte läst genom det, så vet inte vad de tar upp, var mest ute efter bilden =)

NOlsson
2008-06-28, 10:24
Aha! Förstod det som att hjulen skulle få olika rullhastighet p.g.a. ändrad utväxling, d.v.s. konstant fyrhjulsdrift! Men nu fattar jag (lite bättre åtminstone)!

Lyssnade på motorn igår, från vänstra sidan (sett framifrån) lät det som att motorn knackade, men om man står på andra sidan så låter det knappt någonting (alltså knack-ljud)? Är det från kompressorn ljudet kommer? Topplockspackningen är dålig iaf, så en ny sån bör nog inhandlas...

R.Grönberg
2008-06-28, 10:25
hm... vore kul att veta vad den kostar=)

Verkar vara en hel del fel på den där

NOlsson
2008-06-28, 10:29
Egentligen finns det bara ett "egentligt" fel på bilen, det är fyrhjulsdriften som är slut. Men som sagt, det går ju att köpa en Passat och ta Syncron från den.
Men om jag säger såhär, för dom pengarna bilen kostar så är det lätt värt pengarna. Kanske är uppe i 30.000:- då man är helt färdig med bilen (då har jag räknat med omlackning av HELA bilen).

R.Grönberg
2008-06-28, 10:29
Köp Den Då=)

NOlsson
2008-06-28, 10:33
Jag ska, jag har redan gett honom pengarna, men han behövde bilen i helgen för han skulle göra någonting, minns inte riktigt va det var... ;)

Fors
2008-07-12, 11:29
Hur har det gått för dig? fått bilen än?