handdator

Visa fullständig version : Golf Mk lll GTI köp, behöver tips



blackfox
2008-06-21, 16:01
Tjena kära vänner, nu har jag äntligen fått mitt körkort och tänkte åka imorgon och köpa denna bil här.

http://www.blocket.se/vi/16746889.htm?ca=23_11_s

Gärna vad fördelar och nackdelar är med denna bil... :)

jag har varit och tittat på den innan, den verkade i helt okej skick för de priset.

Det är DK import btw

Nu är det så att innan ja köper den imorgon, va e de jag ska kolla efter när jag kollar på en sån här bil, ska ja typ kolla efter kamremen om den e sliten eller vad ska man kolla efter. Tack i förhand.

Fredrix
2008-06-21, 16:17
Senaste kamremsbytet bör väl stå i serviceboken, finns de ingen så kolla på kamremskåpan när den senast är bytt.

blackfox
2008-06-21, 16:24
Ahh okok. Vad tycks om bilen då? Vad bör man speciellt kolla efter?

Fredrix
2008-06-21, 16:49
Skulle nog kolla så att oljan ser normal ut och luftfiltret ser fräscht ut, ger lite om hur bilen är skött.
Missljud i motor och låda? Kondition på bromsar, testa ordentligt!
Svampiga dämpare? Rost runt bensinröret?

M.a.o det gamla vanliga.... lycka till !

blackfox
2008-06-21, 20:45
Tack för tipset. Det ska jag göra. Jag ska kolla noga på den, och förhoppningsvis köper jag den, så hoppas jag att jag får vara med i GTI gänget här :D <3

Manny
2008-06-22, 03:51
Självklart får du vara med! GTIklubben är för ALLA med en vattenkyld VW, oavsett om det är en Gti eller ej.
Så du och alla andra är välkomna även om ni bara har en CL, går även bra med passater o bussar för den som vill. Eller ingen bil alls.
Huvudsaken är att intresset för vattenkylda volkswagens finns! :D

Marcus
2008-06-22, 14:17
Golf 3 är en ganska enkel och problemfri bil med förhållandevis gott rostskydd för sin ålder, men visst rostar de en hel del i alla fall. Detta är ju en direktimport så troligen har den klarat sig bättre än svensksålda. Granska bakluckan noga, men det finns så klart även en hel del andra ställen det brukar rosta på. Dokumentationen kan vara bristfällig på sådana här bilar, så att byta kamrem och vattenpump kan vara en billig försäkring. Brukar kosta ca 2000 kr hos icke märkesverkstad. Växellådan kan vara hackig vid växling från 1:an till 2:an även med varm olja. Finns det elhissar, kolla att dessa fungerar. Kolla elektroniken över huvudtaget, instrumentbelysningen exempelvis har en tendens att lämna in. Annars är det som sagt en enkel och bra bil med billiga och tillgängliga reservdelar.

blackfox
2008-06-22, 20:09
NU kan jag GLATT säga att jag är en GTI ägare woooohoooo :D:D:D <3 älskar min bil redan :D

Manny
2008-06-22, 20:26
Grattis! Nu vill vi att du ska utvecklas som förare med, gå med i klubben och kom med på våra banträffar :D

Fredrix
2008-06-22, 20:30
Grattis till första bilen !

Holmgren
2008-06-22, 20:31
Grattis.. Hoppas du ska få mycket lycka med bilen.

ovredsson84
2008-06-22, 22:39
Grattis, lycka till med den..

Junfors
2008-06-22, 23:20
Ser ut som en riktigt fin förstabil du fått tag i, gratulerar!

blackfox
2008-06-23, 00:01
Idag har jag kört lite med bilen testat bromsar och kört lite noga så, provat även att gasa på lite, jag har ett litet "problem" jag vet inte om man ska kalla det för problem men det är lite störigt, när jag rattar till max och kör sakta så kommer det lite konstiga knackningar någon sa till mig att det kanske är bussningar men jag vet inte, någon som känner igen det?

Sedan har jag lite saker som jag ska göra underhåll

*byta olja
*oljefilter
*luftfilter
*tändstift
*blåsa rent luft och kupefiltret
*ev byta kamremmen och övriga remmarna

Någet mer tycker ni? :)


TACKAR så mycket för alla positiva välkommnanden känner mig redan hemma här :)

Megapolaren
2008-06-23, 00:07
när jag rattar till max och kör sakta så kommer det lite konstiga knackningar


Det låter som en dålig drivknut, dom brukar knacka just vid fullt rattutslag.
Dåliga drivknutar bör man nog byta innan dom havererar!

blackfox
2008-06-23, 00:08
Det låter som en dålig drivknut, dom brukar knacka just vid fullt rattutslag.
Dåliga drivknutar bör man nog byta innan dom havererar!

Kostar dom mycket? alltså de e inte så att de låter så typ DRRRRRRR utan det är mer som en sån "krrrk" typ

Junfors
2008-06-23, 10:39
Det låter inte just när du rattar, då kan det även vara fjäderbenslagringen som knarrar lite.

blackfox
2008-06-23, 12:02
Jag ska testa lite mer nogrant idag så ska jag försöka lokalisera varifrån dom kommer.

//Ni e verkligen BÄST:)

Manny
2008-06-23, 12:08
Låter det när du har max rattutslag och kör, utan att svänga nåt så är det knuten, låter det NÄR du svänger, varesig om du kör eller inte så är det troligen topplagringen.

blackfox
2008-06-23, 13:29
ja precis, det är nog inte knuten, för de låter inte när jag har rattat ut max och kör utan när jag "rattar" alltså vrider på ratten. och det är ljust när man rattar fullt.

Mawe
2008-06-23, 20:34
Undrar vad det är för Golf du har köpt för oss som missade annonsen?!