handdator

Visa fullständig version : Demontering av bak- och frontspoiler Golf GTI V



bcr
2008-06-19, 21:36
Finns det någon bra websida med monteringsanvisningar (sprängskisser) för av och påmontering av främre spoiler och nedre delen av kofångaren bak för GTI V?
Är förhoppningsvis ingen komplicerad operation men det brukar alltid underlätta om man gör rätt från början...
Några tips, något man ska tänka på ?
Plastbitarna ska in på lackering.

/Håkan

Fredrix
2008-06-19, 21:56
De ger sig när du börjar.

Fram:
Lättast om du plockar hela fronten, kanske går bra att göra det som den sitter också, men lättare när du skall montera tillbaka om fronten är lös.
Ta bort grillen, under den har du 3 skruv. Sitter skruv i hjulhuset samt 1 liten som går upp mot skärmen. Sitter 2 under regplåten också. Haka av fronten, lossa slangen till strålkastarspolarna. Nu är det bara att dra ut hela fronten. Spiolern sitter bara ihakad.

Bak:
Sitter skruv i hjulhus och mitt under. Den sitter nu bara ihakad, börja från ena sidan och arbeta dig vidare.
Vid återmontering så kan det vara svårt att få underdelen att haka i överdelen ( mittpartiet ), då man inte får plats med handen att hålla emot ( överdelen flexar in när man trycker på med underdelen )
Jag tog en träbit i lagom storlek, satte fast ett snöre i den och drog den vartefter jag behövde mothåll. Finns säkert bättre och smidigare sätt att lösa det på, men de var så jag gjorde, fungerade ganska smärtfritt iallafall.
Ni som har bättre varianter får väl fylla på...

Som sagt, det är enkelt och går ganska fort, fram med torxen och börja !