handdator

Visa fullständig version : Abs relä / elfel ?



kaka
2008-06-19, 00:10
Hej!

Jag har ett glappfel, lite halvmystisk sådant. Så länge som lampan som varnar för att ABS är ur funktion lyser, så fungerar inte vindrutetorkarna samt kupefläkten, så fort lampan slocknar så fungerar det som vanligt... Detta fel kan vara var 10e gång man startar bilen och ibland så spelar det ingen roll om man ruckar, vrider, trycker, trixar och har sig så bara ger den fan i att slockna, kan slockna precis efter att man börjat köra och ibland lyser den i 20 mil.. För att bara tjoff slockna helt plötsligt.. Väldigt irriterande, särskilt då det var vinter. Till saken hör att det givetvis klickar någonstans i bilen samma ögonblick som lampan slocknar.

Nåja, jag började leta lite grand på forumet och hittade en länk till http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_63_VW-Golf-Relais--Sicherungskasten.html där jag hittade ett schema över säkringsdosan där alla reläer sitter.. Bilden på Doppel WOBber ser givetvis inte likadan ut som på min GTI men jag testade att dra ur en säkring varpå den släckta ABS-lampan tändes! Reläet sitter i direkt anslutning till säkringen och jag utgår ifrån att de hör ihop, reläet heter 191 927 841 men vad jag kunde känna samt lyssna så kommer det klickande ljudet inte därifrån, när väl den tända lampan släcks..

Vad är mitt nästa drag? Är det att sanera säkringsdosan (som för övrigt verkar vara i bra skick av vad jag har hört med diverse korrosionsproblem, som i sin tur leder till dessa härliga överströmmar/kortslutningar som kan leda till liknande symptom..), byta relä, lämna in den, mäta någon komponent?

Tacksam för alla svar!

PS de elektriska fönsterhissarna fram fungerar till hälften, den vänstra går 8 cm i taget och den högra går inte alls :-)

Bilen är en Golf GTI 16v -94 med eftermonterad ABS (har papprena på det i bilen, som även är importerad från Belgien där ABS-jobbet gjordes).

kaka
2008-06-19, 10:48
När lampan är släckt under färd så tänds den aldrig igen, förrän möjligen efter att man brytit tändningen...

h j ä l p

jonas_81
2008-06-19, 12:11
Hadde liknande problem för nåt år sen på min Passat GL -96
ABS lampan lyste ABS, vindrutetorkarna, kupefläkt samt närljus fungerade inte, och det var strömlås botnen som var orsaken till problemet.
MVH. Jonas

kaka
2008-06-19, 14:31
strömlåsbottnen? menar du den som sitter bakom tändningslåset som också kallas startkontakt / tändkontakt? den bytte jag i förra veckan, problemet kvarstod dock...

jonas_81
2008-06-20, 11:58
Ja just den kontakt plattan...
// Jonas

kaka
2008-06-20, 13:31
jasså var det bara att byta den så löste sig problemet? mitt problem jag hade var att motorn startade men så fort man släppte nyckeln så dog den, jag körde den sista gången genom att hålla i nyckeln samtidigt som jag körde.. men sen löste det sig när jag bytte kontakten.. men abs lampan fortsatte krångla. ingen mer som kan tänkas ha något konkret på ämnet?

glad midsommar!

kaka
2008-10-18, 19:11
Verktyget jag tillverkade behövs inte längre och jag skänker nu bort det. http://www.gtiklubben.nu/index.php?m...showad&id=5092
Först till kvarn!