handdator

Visa fullständig version : "seg" vr6:a



Gonzo74
2008-06-18, 09:21
Hallå.
Kompisen köpte en golf vr6 -92 igår. Den låter fint i motorn, inga missljud eller skrammel, ingen konstig rök eller dyligt. Men vad jag reagerade på var att det är inget klipp i den, är dom inte ganska varvvilliga?? Det sitter ett öppet filter på den, är luftamass-mätaren känslig även på dessa bilar? Tips på vad det kan vara för fel emottages gärna.

PassatGT16v
2008-06-18, 12:27
Från 3-4000 varv ska den ju pinna på bra, gör i alla fall min Sharan.

LMM brukar vara känslig har det skrivits förut.
Går den lika dant med kontakten ur?

Gonzo74
2008-06-18, 12:38
Från 3-4000 varv ska den ju pinna på bra, gör i alla fall min Sharan.

LMM brukar vara känslig har det skrivits förut.
Går den lika dant med kontakten ur?

Vet inte han får prova ikväll, tackar för tipset. Flera tips tack, ös på!!;-)

Rickard.v
2008-06-18, 17:23
Öppetfilter brukar ju sabba lmm med sin fina oljedimma som blir i luften.
Är det avskärmat så den inte sugen varmluft?? om inte fixa det o kanske tvätta filtret. o kolla upp lmm.

Sen undrar man ju, har du kört vr6 tidigare så du har något att jämföra med.

Så det inte bara är en önskning att det ska vara mera klipp i.

znabb
2008-06-18, 19:08
Öppetfilter brukar ju sabba lmm med sin fina oljedimma som blir i luften.
Är det avskärmat så den inte sugen varmluft?? om inte fixa det o kanske tvätta filtret. o kolla upp lmm.

Sen undrar man ju, har du kört vr6 tidigare så du har något att jämföra med.

Så det inte bara är en önskning att det ska vara mera klipp i.

Har haft en VR6 och tycker tyvärr inte att dem går särskilt bra alls orginal.

Mr dOhC
2008-06-18, 19:11
Jag hade en VR6 för några år sen och den var också seg, jag fick stor stryk av en Suzuki swift 8v....hahaha. Men den gick olika från gång till gång.

Gasade man på 1an-2an- och så när jag la i 3an var det ibland som det drog iväg rejält men sen sacka den ner igen. Hade den på VAG på service men dom kunde inte se nån felkod och visste inte vad det kunde vara. Jag la aldrig ner nån möda på att fixa det heller. Sen blev den skrot så då var det problemet ur världen ändå :-P

svanberg
2008-06-24, 20:32
Vr6orna är inte så sega , ägde en 2,8 innan drog i från flertalet honda civic type - R, och några småtrimmade nissan 200sx med den, men visst, gemför du med en volvo s60 T5 så blir det problem, och golf vr6 har väl aldrig varit någon motorvägsracer ???...
Testa att köra mot en Golf 4a GTI, du ska dra ganska jämt med dem...

Marcus
2008-06-24, 22:20
Vr6orna är inte så sega , ägde en 2,8 innan drog i från flertalet honda civic type - R, och några småtrimmade nissan 200sx med den, men visst, gemför du med en volvo s60 T5 så blir det problem, och golf vr6 har väl aldrig varit någon motorvägsracer ???...
Testa att köra mot en Golf 4a GTI, du ska dra ganska jämt med dem...

Om du körde ifrån Honda Civic Type-R 2 liter 200hk med Golf VR6 så beror det nog mer på andra omständigheter än bilen i sig, så som exempelvis förare.

svanberg
2008-06-25, 18:32
Om du körde ifrån Honda Civic Type-R 2 liter 200hk med Golf VR6 så beror det nog mer på andra omständigheter än bilen i sig, så som exempelvis förare.


Hänt flertalet gånger, men visst, honda förare kan kanske inte köra bil =)

Lillen
2008-06-25, 19:26
Ja inte är det ju något under av effekt med 174hk ur en 2,8l sexa?
Dom är ju ganska sega VR6:orna.

Mini_me
2008-06-26, 08:16
Jag håller inte med men man kan ju knappast jämföra mot en bil som på pappret lämnar 26hk mer...klart att Hondan är snabbare (dom är ju erkänt skit snabba pga låg vikt).

VR6 kanske inte är ett högvarvigt VW monster men seg är den ju knappast...

T.Gustavsson
2008-06-26, 09:45
Varken min eller sambons gamla vr6:a var sega. Så det är nog något som inte är riktigt som det ska va med din kompis bil.

// Tomas

Joda
2008-06-26, 14:09
Min Passat VR6 syncro är tyvärr också ganska seg. Den har bra vrid mellan 1000 & 1400 rpm. Sedan så känns det som att den tappar kraft eller bara ökar liiite mellan 1400 & 3200 rpm. Efter det så "VAKNAR" den och börjar yla gött...

Jag har bytt toppackning samt kamkedja etc. Jag har kontrollerat kamaxelns position flera gånger. Allt står rätt. Dessutom så gick bilen likadant innan jag bytte toppackning etc.

Aningen drygt att den är så svag i det registret man använder när man ligger på 70-90 väg.

Det KAN vara så att dessa motorerna är lite lätt felkonstruerade? Min bil är ju helt klart körbar. Det är jäkligt bra klipp i den om man gör en fullgasaccelration! Men som sagt lite klen på de varvtalen man "använder"

/Johan

Lillen
2008-06-26, 14:24
Mina erfarenheter är jämfört med t.ex Mk II & III GTi 16V.
Där är det ju bara i toppfart VR6:an känns pigg.
Men ok ganska likvärdigt emellanåt.